Alla inlägg den 26 maj 2009

Av Sofia - 26 maj 2009 20:09

När jag cyklade med barnen till skolan idag kl. 7.50 kände jag den...doft av nyslaget hö. Kontigt mitt inne i stan kanske - förmodligen var det väl långt gräs men doften är den samma.


Det finns nog inget som får mig att minnas saker såsom dofter. Jag kommer ihåg när jag var liten och när pappa och mina bröder slådde hö, vände hö, "strängade" hö för att slutligen köra in höet med hövagnen. När jag var så stor så jag orkade dra i spakarna till hissen fick jag då och då denna syssla. Drog man båda spakarna åt sig sänkte sig den stora klon. Pappa fixade på ngt sätt till det så att klon slöt sig om ett jättelass med hö och sköt man spakarna framåt höjdes hela lasset. Där snackar vi hödoft. När ett lass hade forslats upp på rännet och släppts ner på lämpligt ställe fick man rita ett streck på ladugårdsväggen vid hissen. Det blev många streck per sommar...


Hade man extra tur fick man även tillåtelse att hoppa lite i höet och bygga kojor. Fick man inte tillåtelse gjorde man det ändå ; ) Man blev dock rätt fort avslöjad - höstrå sätter sig som bekant rätt lätt i kläder!! Att åka hölass sen - det hörde inte till vanligheten men oj, va' skoj det var.


Tiderna förändras och gårdens inkörning av hö utvecklades. Det installerades en hökanon vilket fick hölassen att nästan upphöra. Lite kul från förr som helt plötsligt blev väldigt "nära" när jag jag på morgonen kände doft av hö och sommar.


Väl hemma ikväll är det allt annat än hödoft och härliga minnen. Griniga barn, tjuriga barn, barn som inte vill göra läxan, barn som vill ha fil istället för pannkakor, barn som inte vill lägga sig...


Nu ska jag springa...och garanterat få upp humöret!! I morgon är en annan dag och förhoppningsvis full av hödoft från morgon till kväll - i minnet i varje fall..

PS. På tal om bondgårdar - Tack Pellebror för ett helt underbart MMS på Sandsjös kossor på grönbete.

Godnatt!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12
13
14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards