Alla inlägg under maj 2009

Av Sofia - 22 maj 2009 18:20

Hur många gånger har jag sagt det? Att jag "aldrig mer" ska gå på marknad när den kommer till stan. Likväl sitter jag här nu o tuggar mjuk nougat från Mariannelund (vilket då är positivt). Jag var ledig idag och mellan regnskurarna var det ju faktiskt hyfsat väder.


När jag går där med alla barnen bland stånden är jag bara sååå tacksam att jag inte behöver stå bakom i varje fall o sälja skiten. Men man är väl rätt dum att man köper den ; ) Men Davids dröm är för tillfället pistoler av olika slag och på just marknader är utbudet minst sagt brett!! Elin var TVUNGEN  att köpa sig en svart väska med rosa döskalle på - låter det snyggt? Nej, det var den inte heller. Johanna stod för munkinköpet. Efter en halv är det nog....urk. Två spray med - ja, jag vet inte vad det kallas men en nära beskrivning är "konfettimask". Är det marknad så är det!! Sockervadd är väl det enda som jag kunde avstyra - duktigt va?


Inköp av 8 st par strumpor får väl ändå anses som ett bra kap. Får se om de håller i tvätten. På hemväg undrade barnen om vi åker på marknaden i höst? Aldrig, svarade jag!!


När vi kom hem besökte farmor o farfar oss en kort sväng nyss hemkomna från S:t Petersburg. Barnen fick varsin rysk docka! Riktigt kul souvenir. 7 dockor i en!


Tacos till kvällen o så lite mer marknadsgodis ; )

Go kväll!!

Av Sofia - 21 maj 2009 19:42

Tre hängbjörkar på tomten.. De enda träden vi sparade + ett körsbärsträd när vi en gång köpte tomten. De som ägde den innan hade sågat ner en "hel skog". Björkarna står tack-o-lov kvar o det är lika rofyllt att titta på lövverket samt höra "suset" som att glo in i en eld och höra den spraka. Ikväll susar det inte så mycket dock - helt stilla!  Det blir grill ikväll oxå - gäller att passa på för de har lovat regn i morgon.


Det har varit mycket hemmafix idag. Ulf har - ni kan aldrig gissa - grejat med altanen ; ) Jag har bl.a tvättat samtliga våra sängkläder och hängt ut lika mycket. Underbart doftar det som tas in... Hänger för övrigt inte så mycket - gillar inte badhanddukar som utetorkat - det är som att torka sig med pansarplåt sen... Tvätta o byta i sängarna är nog bland det absolut tråkigaste jag vet - strax efter strykning då... När det är gjort är det desto skönare att lägga sig den kvällen!!


Mamma o pappa var här och vi fick middag - lyxigt!!! Johanna hade gjort rabarberpaj till efterrätt vilket även mor hade med sig - vi åt desto mer - mums!!


Jag hann med två timmars medtaget jobb på förmiddagen vilket känns extra skönt... I morgon kommer Stella - yippie!!!

Ha en skön kväll!!

Av Sofia - 20 maj 2009 18:54

...till semestern!! Det känns onekligen overkligt! I och för sig har vi tidig semester (efter midsommar) men ändå. Semester två veckor, jobba två o semester två veckor - har valt detta p.g.a jobbets arbetsuppgifter. Inte så kul eg. men istället för att gå o grunna på jobbet den 3:e sem.veckan är det väl bättre att jobba undan allt för att sedan kunna vara ledig två veckor igen. Det blir ju dessutom väldigt förmånligt för barnen som blir ledig 7 v. Att ha ett kul jobb är guld! Att lacka ihop när man inte får 4 v. på raken är i-landsproblem ; )


Jag längtar till Falkenberg (husvagnscamping i två v. med bästa vännerna Sus + P-A m. familj) och jag längtar till lediga dagar o vilken tur att det är några dagar nu då!


Efter dagen som gått vilken har bestått i jobb, husstädning, handling, hämtning av Jois i stallet (medan Ulf var tränare för Davids fotbollslag) är jag trött, riktigt trött. Kanske kommer tröttheten efter Göteborgsvarvet nu - sedan loppet har jag ju känt mig som en duracell-kanin ;)


God kväll alla ni som läser!!

Av Sofia - 19 maj 2009 19:49

De duggar inte tätt - shoppingrundorna i Sävsjö. Idag hände det dock... Johanna klippte sig hos sin syssling som har sin salong "Maria på håret" just i Sävsjö. Det var inte bara klipp. Hon slingade sig för första gången.. Nu är hon vanliga Johanna igen - ljus o jättefin!!!! Sedan tog vi en god fika på Melins (enda fiket i denna stad). Därefter begav vi oss till prylbutiken "Sparven" som hade allt möjligt "jag-vill-ha-och-jag-måste-ha-saker". Med mig hem hade jag en jättesnygg o häftig kaffeburk samt en rund fin skål som lämpar sig för både jordnötter eller godis eller vatten + blommor i. Ni förstår säkert att jag härmed rättfärdigar köpet genom att komma på alla möjliga användningsområden ; ) Det är inte ofta jag köper just prylar enl. ovan men väl hemma  blev kaffeburken jättesnygg och skålen likaså.


Ulf har snickrat hela eftermiddagen och nu klipper han gräset - mattan "växer som gräs"..... Det blir lite grill oxå - barnen är ju lediga i morgon o ska vara hemma alldeles själva medan vi jobbar. Några dagars ledigt nu känns  mycket bra. Fick ju tag i Kajsa Ingemarssons nya roman i Göteborg - den ligger o väntar på mig - jippi!!

Godnatt!

Av Sofia - 18 maj 2009 20:52

Precis så sa Johanna idag på sista utvecklingssamtalet - sjätte klass på Åkersskolan. Hennes fröken undrade lite vad "typ" i detta fallet innebar och även jag. Jag tyckte att "matte var TYYYYYYYP tråkigt" i skolan och det är väl samma anledning som Johanna har - när det är svårt är det inte kul. Jag var heller ingen klippa i skolan när det gällde matte utan mer en medelmåtta. Johanna klarar sina "mål" som det numera heter - tack o lov. Tids nog kommer hon säkert underfund med hur andvändbart det är med matematik. Hade ngn sagt till mig för 20 år sedan att jag skulle jobba på redovisningsbyrå iframtiden, hade jag nog idiotförklarat dito...


I konkreta fall o verkliga livet är matte fantastiskt men skolans värld är ju relativt abstrakt betr. ALLT vilket gör i varje fall detta ämne så onödigt krångligt för många.. T.ex är det svårare att räkna ut hur många stenar Lisa har när Kalle har tagit 3 st. Byter man ut stenarna till "godisbitar" och namnen till deras egna blir problemet enklare att lösa - faktiskt!


Huvudsaken är (som jag skrivit så många ggr) att inte VARA bäst utan GÖRA sitt bästa!!


Igår tillbringade vi hela dagen på konfirmation för min brorsdotter Ella. Fint o stämningsfullt i Nässjö stadskyrka, suveränt god mat i N:a Sandsjö, mormors goa, goa, goa ostkakor. En perfekt återhämtningsdag för mina muskler - sitta still en hel dag samt mycket o god mat!!


Nu gick jag ifrån TV-programmet "Färjan" på TV4. Det blir inte så intressant när de filmar kaptenen borsta tänderna???? Hallå??


Godnatt!!

Av Sofia - 17 maj 2009 08:06

Ja, rubriken är väl ganska talande... Med medaljen fortfarande hängande om halsen är jag idag (söndag) en mycket stolt, glad o lite mör löpare. Jag fixade det!!!! Jag nådde mitt mål och klarade tvåtimmarsgränsen.


Det var en löparfest. Förutom löpningen var allt runt omkring fantastiskt. Allt folk, stämningen.. Vädret var perfekt - sol men inte för varmt. Löpningen var magisk. Jag sprang om folk nästan hela tiden och jag kände att krafterna var på min sida även uppför broarna som jag hört "ska va' jobbiga". Enda nackdelen och helt naturligt - det var trångt. Febril hjärnverksamhet var man skulle sätta fötterna (å det är jag ju inte van vid när jag kutar på Västra vägen o i Träsländaskogarna). Jag sprang upp mig några tusen platser så nästa år går startskottet tidigare ; ) Å jag slog både Stefan Holm o Patrik Klüft (Kristiansson)..... ; )


Uppladdningen blev väl sådär. Fullt på alla restaruranger - det blev Burger King istället för "pasta". Vi var sena ut till starten för att hämta min startlapp (hade 3 min till godo). Nu har vi lärt oss att det är FULLT med löpare i hela stan som ska åt SAMMA håll när det springs Gbg-varv.


Grattis även till Norge!! Min favorit (förutom Malena) vann en brakseger. Det kändes så skönt med en sådan överlägsen seger. Alla!!! länder gillade bidraget. Ett bidrag som har allt - melodi, bra refräng, show, utstrålning - timing helt enkelt.

Kram till alla som tänkte på mig igår!!! Här kommer lite bilder från gårdagen..

//Sofia

Av Sofia - 15 maj 2009 18:15

Namnsdag! Inget speciellt att fira tycker många men jag tycker det är så roligt! På morgonen hade vi ett sjå - alla flickor samt en tant heter ju Sofia i vår familj o vi grattade varann så det stod härliga till. David hade fullt upp och man kunde nästan se i hans ögon att "vi tjejer hade ngt gemensamt" som han inte var delaktig i.


Till skillnad från många i en viss ålder har jag alltid tyckt om mitt namn. Visst - när jag lästa Kulla-Gulla böckerna från pärm till pärm en sisådär 4 ggr ville jag gärna heta Gunilla och faktum är ju att jag gör det oxå... Sigrid Gunilla Sofia (mormor, mamma o jag).


Ikväll är det uppladdning inför morgondagens lopp som gäller. Snart kommer det ca 25 st förmodligen, inte helt nyktra postare hit på lite förfest innan grillfesten drar igång hos en annan av Ulfs postkollegor. Perfekt uppladdning eller?? När jag har ätit PASTA med barnen tänker jag lägga mig i badet. Härligt värre!! Eftersom jag springer för mitt jobb så tiggde jag till mig en keps av min chef (med vår logotype) att ha på huuvdet i morgon.


Vi åker hela familjen (utom Stella) kl. 09.00 för att gå lite på stan, äta ngt gott ngnstans och sedan är det väl bara "heja på mig" som gäller. Det är väl ingen risk att ngn av dem ser mig - jag är ju inte ensam direkt.... Spännande o kul ska det bli i varje fall!!!


Tack Anna för din underbara kommentar!! Den lever jag på länge!!

Kram till dig o din goe, goe son!!!


PS. Tänk på mig i morron alla - jag startar kl. 16.46

Kram SOFIA

Av Sofia - 14 maj 2009 10:43

Ja, jag fick verkligen min beskärda del av libanesiska smaker igår. Ett gäng tjejer från jobbet (7 st) åkte till Jönköping för att äta på restaurangen "Taste of Beirut". Vi beställde 10 kalla smårätter, 10 varma smårätter samt huvudrätt o dessert. Det var verkligen att resa långt bort i världen när det gäller kulinariska upplevelser. Det var en fröjd för både öga o gom och ni kan ju själva räkna ut att när vi kom till huvudrätten var vi mätta ; ) Som underhållning blev det magdans av en ung tjej i "rätta kläder" vilket gav extra krydda åt stämningen (särkilt populärt vid det bordet bredvid oss med över 20 killar...) Kan starkt rekommendera ett besök!


Det blev mycket prat om barn eftersom en kollega avslöjade att hon väntade tillöking i december. Alla var jätteglada för hennes skull! Det känns så avslägset att vara gravid men jag kommer ihåg en den omtumlande känslan av att upptäcka att man faktiskt väntade barn!


Idag känns det rätt hopplöst. Stella fick krupphosta i natt och hon är förkyld = jag är hemma. Jag ser nästa vecka som ett hopp att komma ifatt...många halva dagar som jag antagligen får göra till "hela".

Ha en bra dag!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12
13
14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards