Alla inlägg den 29 juli 2009

Av Sofia - 29 juli 2009 18:31

Idag har vi besökt blåbärsskogen. Johanna o David följde med o vi cyklade till "vårt" ställe vilket visade sig inte bara "vårt" idag. Många tuvor var avplockade men det fanns rikligt ändå o räcker för många i år. Där det inte var avplockat kunde man lätt plocka en näve på varje kvist. Då är det riktigt, riktigt roligt. David o Johanna tröttnade rätt snart o cyklade hem men Ulf o jag var kvar en stund.


Det har tagit c a 30 år för att jag ska tycka det är roligt att plocka bär igen. Mina traumatiska upplevelser när jag följde med mamma o moster Karin till lingonskogen har hållit mig ifrån bärplockaräventyr. Nja, det var kanske en klar överdrift - men för ett barn är tidsuppfattningen begränsad o även om vi kanske bara var ute 1--2 timmar kändes det som "en hel dag". Tristessen infann sig rätt snart å när man tröttnat på att plocka satt man där till slut på en stubbe o bara väntade på att de vuxna skulle bli klara. Mamma skaffade mig t.o.m en bärplockare men jag har för mig att det hjälpte föga. Jag inser ju idag hur roligt mamma tyckte det var att plocka - man blir ju lite tokig när man håller på - bara den kvisten oxå, bara den med...


Tyvärr var jag lite för snabb med att frysa in bären - skulle ju tagit ett kort på dem. Nu ligger det i varje fall 6 påsar i frysen till paj, muffins eller smoothies för att nämna några exempel.


Glädjande kan jag ju meddela att samtliga kattungar som vi tänkt att sälja är tingade. Hyggliga människor och det känns som om de kommer till bra hem. Men det kommer ändå "kännas" att låta dem åka - dock ofrånkomligt! Undra just hur mamman Tessi känner det när unge efter unge åker. Hon är ju å andra sidan inte den enda kattmamman som skiljs från sina ungar...


God kväll!



Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7 8 9 10 11 12
13 14 15 16
17
18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards