Direktlänk till inlägg 3 februari 2010

Vad kan du om Nässjö?

Av Sofia - 3 februari 2010 20:49

Fick tag i en bok på jobbet idag. "Värdefulla byggnader o miljöer" vilken handlar om Nässjö stad o dess omgivningar. Kunde inte hamnat i rättare händer. Tog med den hem och har fastnat helt och fullt. Har bättrat på min historia betr. de olika områden som finns och läst om bl.a den fastighet jag själv sitter i = Vipan. Grundades 1909 av bröderna Ljungqvist och här tillverkades herrkonfektion fram till 1967. Tillverkningen flyttades då branchen började svikta och Nässjö kommun köpte fastigheten och idag är det uteslutande kommunal verksamhet i lokalerna. Det är väl inget krav att känna till detta men faktiskt lite kul. Jag är ju inte Nässjöflicka från början och hade faktiskt inte en ANING om att det tillverkades kläder här för 50 år sedan. Visst har man hört Gamla Rang som det hette på den tiden men visste inte varför.


Jag kommer överhuvudtaget inte ihåg så mycket av mina historielektioner i skolan. Man pluggade inför proven och lärde för stunden..... Några kungar och årtal har fastnat men inte så mycket mer. Kommer dock ihåg det som min historielärare på gymnasiet sa - det som är syftet med att lära sig historia. "För att förstå sin nutid och det samhälle man lever i måste man lära sig sin historia och försöka förstå hur de tänkte och varför de gjorde som de gjorde". Det låter ju ganska vettigt även om man kanske inte ska gräva ner sig i det förflutna för mycket - inte heller "leva" kvar där....


Oj, vad det blev djupt idag!! Förutom ovan grubblerier har det varit en härlig dag på jobbet - jo, faktiskt. Fullt upp som vanligt och en massa gjort.


PS. Tack Nina för din kommentar. Det är just såna som gör att man bloggar med STOR glädje. Ha det såååå gott och vad sägs om en lunch ngn dag? Längesen nu!!

Tack Sus oxå för gratulationen - vi får väl ta en bakelse ngn dag o planera ditt och mitt!!!!! 40-årsfirande lite mer grundligt.....


God natt!

 
 
Ingen bild

Nina

3 februari 2010 22:07

Har läst idag med förstås. Det är mitt nya kvällsnöje ;-)
Visst kan vi ta en lunch. Vad sägs om någon dag nästa vecka? Imorgon ska jag plåga mig hos tandläkaren ett par timmar, och på fredag har jag nog inte tid med lunch utan nästa vecka skulle vara trevligt! Du vet ju var jag finns, på ditt gamla nummer ;-). Hör av dig så bestämmer vi nåt. Ha en bra torsdag. Kram

 
Ingen bild

Nina

3 februari 2010 22:09

Förresten så hade jag ett spel om Nässjö en gång i tiden....vet inte riktigt var det är, men man kanske skulle spela ett sånt spel någon gång med lite vänner :-)

 
Ingen bild

Sus

5 februari 2010 10:04

Det låter gott med bakelse och något måste vi ju hitta på med tanke på att vi fyller extra jämnt i år! Det gäller att ta tillfället i akt och hitta på något kul! Skulle kunna ta med mej ett bokslut och sitta i Nässjö på vårt nya fina kontor och jobba någon dag så kanske vi också kan luncha lite . . . Ha det gott!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Onsdag 27 mars 19:24

Medborgarbudget - en värdefull demokratisk process. Ut på tur! Förmiddagen ägnades åt att besöka resultatet av medborgarbudget i våra kransorter. En demokratisk process där folket får rösta och bestämma vad som blir verklighet av pengarna. Så värdefu...

Av Sofia - Tisdag 26 mars 18:58

Igår kväll var det gruppmöte för vårt parti, Centerpartiet. Bra diskussioner och gott fika - tack Tommy, engagerade medlemmar och god stämning. Vad kan man mer önska tänker jag. Det är mycket som händer och det stundar ett EU-val eller EP-val som det...

Av Sofia - Lördag 23 mars 16:38

I går morse fick jag bevittna hur den sista elstolpen fick fot, eller hjul. Luftledningarna är nu borttagna här i vårt område och en traktor for iväg med den. Äntligen blev vi av med vår fula ledning som förstör våra utsiktskort. Det är verkligen ett...

Av Sofia - Fredag 22 mars 19:07

Samarbete och samverkan är ett ord som har genomsyrat arbetet i kommunen sedan jag tillträdde för cirka ett år sedan. Det har verkligen gjort oss alla mycket mer medvetna om fördelarna att samverka både när det gäller det på politiska planet och i ve...

Av Sofia - Onsdag 20 mars 20:43


Skön tystnad smeker mitt öra Endast vinden hörs och läker mina vintersår Snövit matta lurar mitt öga Jag ser vinter men känner vår Kylan biter i min kind och håller isen envist kvar Från klockan sex till sex ser jag sjö och horisont Marstid...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards