Alla inlägg under juni 2010

Av Sofia - 21 juni 2010 21:08

Idag har jag ätit världens godaste tårta. Jag tror t.o.m smaken av denna tårta överträffade lördagens kungliga skapelse. Dagens skapelse var inte 7 m hög - "bara" 7 cm men har ingen betydelse. Tårtan hade i så fall inte fått plats i vårt konferensrum på Vipan. Å så till smaken = SMULTRON!!! Vet inte exakt vad det var - kändes som mousse med smultronsmak mellen sockerkaksbottnar. Garnerad med smultron och blåbär. Mandel på sidorna. Ja, det var verkligen en dröm! Hade hört om den där speciella tårtan förutom eftersom en av kollegorna bjöd på dito förra året. M.a.o var förväntningarna höga - de infriades ; ) Nu undrar säkert samtliga läsare: Finns väl inga mogna smultron än? Helt riktigt!! Men de kom från förra säsongens plockning...alltså frysen.


Till fredagens Midsommarfest blir det ingen smultrontårta på Renstigen. Men väl "vit chokladtårta med smak av lime på digestivesmulbotten" Kanske det hade hetat så på en bättre restaurang. Oxå god o Sus - du har käkat den förr!! Förberedde lite annat oxå till festen så tidsmässigt känns det jättebra! Hoppas vi nu bara får lite sol på oss för OVANLIGHETENS skull. Kollar man i de senaste fotoalbmumen är det mest BLÖTA associationer (å då menar jag inte det som hamnade innanför västen).


Tittar just nu av reprisen "This is it" till minne av Michel Jackson. C a ett år sen han flyttade till en plats där han kanske trivdes bättre. Han ÄR (VAR) fantastisk. Vilken musik. Det är verkligen en upplevelse att se honom live. Johanna är helt såld på hans musik!!


God kväll 

Av Sofia - 20 juni 2010 21:20

Hemkomna från Vetlanda. NFF's flickor 00 förlorade mot Vetlanda - Bäckseda med 4-0. Tråkigt visst men tjejerna tar det på ett mycket bra sätt. Det är mest vi föräldrar som grämer oss ; )


Nu tittar vi på reprisen på bröllopet från igår. Ett sammandrag som varar en timme. Njuter av varje sekund. Håller på att bli tokig. Kan inte se mig mätt på dem, höra mig mätt på sångerna. Kören i kyrkan, Agnes o Skift fantastiska duett, deras "JA!!!"... Allt är så perfekt - som en saga! Vill höra Daniels tal igen trots att jag lusläste vartenda ord i Aftonbladet förut. Han har fått mycket kred för talet vilket är helt rätt. Skulle vara pricken över "i:et" om jag fick höra Darins nyskrivna låt "Can't stop love". Hoppas den kommer ut snart - till försäljning/nedladdning!


Pratade nyss med en annan blivande brud. Hon och hennes resp. skulle varit här förra lördagen på min 40-årsfest men blev kidnappade till möhippa och svensexa. Väldigt tråkigt att dessa evenemang sammanföll men nu ser jag fram emot deras bröllop. Förutom ett fint bröllop, rolig fest är jag ombedd att sjunga. Är redan väldigt nervös... Men när jag står där får jag väl tänka "Jag slipper vara nervös för TV och all världens kungligheter".


Go natt!!

Av Sofia - 19 juni 2010 15:52

Idag är dagen "B". Bröllop!!!!!!!!!!!!! Det är 34 år sen sist. Då undrade jag säkert som 6-åring varför mamma satt o grät när Silvia och Kungen gifte sig. Idag undrar både Elin, Johanna o David varför jag gråter när jag kollar vigselakten. Det är så vansinnigt vackert. Victoria är så vacker så jag tror inte det är riktigt sant.  Hennes klänning, stilren, enkel, fin.... Hon strålar av lycka!! Å idag skiter jag fullständigt i om hon rättat till sin näsa (även om jag innerst inne inte tycker att det var ngt fel förut). Jag hör prästerna prata om "i nöd o lust"... Idag finns det ingen nöd - bara lust, ljust, vackert, innerligt, kärlek, ljusblått och vitt, vitt, vitt. Fattar inte riktigt varför ett bröllop påverkar mig så. Har definitivt inga personliga relationer till varken Kungafamiljen eller Daniel men jag blir helt enkelt väldigt tagen av den lycka de utstrålar!! Önskar dem all lycka i framtiden o jag hoppas att vi behåller vårt Bernadottska hus!


Annars har dagen både inneburit löpartur och jobb på Vipan. Det är många nya internhyreskontrakt som ska fram... Tycker att det är hur kul som helst - massor att tänka på, mallar ska upprättas, koder ska läggas till så allt blir rätt. Har bara en liten känsla av att tiden från aug--dec kommer inte att gå saktare än året hittills gjort. 


David och Ulf har varit på fotbollssammandrag i Vetlanda. 3 matcher, en vinst, en förlust och en oavgjord = blandad kompott m.a.o


I kväll blir det grill. Jag har köpt laxkotletter (läs = ikväll förstör jag grillgallret med fisk ; ) Köpte för säkerthets skull en fläskfilé oxå så Ulf inte svälter ihjäl!!


Ha en fortsatt fin bröllopsdag!!

Av Sofia - 18 juni 2010 18:47

Det kungliga bröllopet delar verkligen Sverige i två läger. Ett för och ett emot! En del njuter av att se allt siden, tyll och förberedelser och en del nära på kräks när ordet "kungligt bröllop" nämns. Å det undgår ingen! Väcker helt klart debatt. Personligen tänker jag bänka mig i morgon kl. halv 4 med ett glas champange. Kanske ska jag ta på mig bröllopsklänning nr 1 som är en gräddbakelse med puffärmar, tygrosor, tyll - allt i gräddvitt!! Har inte provat den på några år och förresten hänger den nog i Torset.  Nu är Stella tyvärr inte här i morgon men hon hade gillat den.


Tittar i skrivande stund på ytterligare en bjudning för kungligheterna. Alla är vackra som få och man får ju lov att säga att Kungen o Silvias barn är ursnygga. Det underlättar ju att se bra ut när alla blickar, kameralinser är vända mot dem. Victoria strålar av lycka och det är ju inte så konstigt. T.o.m Madde ser jätteglad ut vilket då är mer förvånansvärt med tanke på alla skriverier, NY-flykt etc. Vill inte byta MEN visst hade det varit kul att vara gäst. Lång klänning, flera festrätter, se dem i verkligheten i Storkyrkan etc. etc. "Vad är en bal på slottet"...tråkig, tråkig, tråkig...men förmodligen helt underbar   


Natti, natti



Av Sofia - 17 juni 2010 19:14

Nu har det gått nästan en månad sen Mors dag vilket innebär att jag dito tid hållt de fådda tomatplantorna vid liv. Inte illa!! Ja, svärföräldrarna gjorde verkligen en insats i helgen men annars är det min vattning samt lite go sol som trollat fram lite gula blommor. Jag LÄNGTAR!!!!!! tills jag får smaka en egenodlad tomat - tog nog ut händelsen lite i förskott nu men jag hoppas dock.   


Annars har dagen varit FULL med jobb. Lite märkligt kan jag tycka att det ska ligga drösavis med uppgifter när man bara varit borta 3 da'r. Eller så är det helt naturligt - vore ju hyfsat lessamt om det inte fanns nåt att göra när man kommer tillbaka. Å som kontorsråtta har man  ju inte direkt nån man kan delegera till. Annat är det att vara chef. Å det är ju chefers jobb - att delegera. De får vara tacksamma att det finns kompetenta medarbetare som tar hand om uppgifter när de tar paus... Å andra sidan vill jag inte byta med dem - ansvar, svåra beslut etc. etc.


Kan redan börja känna lite småoro inför mina 3 lediga veckor till sommaren.  MEN!! saker får vänta. Det ÄR inte katastrof om inte allt blir gjort på en gång. Jag VET att det handlar om min egen inställning betr. det problemet. Men å andra sidan blir både kund/hyresgäst/3:e person o arbetsgivaren nöjd o glad när Sofia-måste hinna-allt-på-en-gång- är i farten. Nu 40 - kanske man ska inse att man är som man är. Å så länge jag verkligen ÄLSKAR mitt jobb är det väl inte så farligt!! Å nu ska vi snart grilla vilket kompenserar dödshungern efter "en-macka-vid-datorn" till lunch!!


Ha en fiiiiiiin kväll!!!!!


PS. Lycka till kusin Eva-Lena med Vätternrundan o allt jobb med den på freddag o lördag! Måste kännas hur kul om helst nu när allt slit mynnar ut i detta stora race!! Kul att läsa om dig i Smålands-tidningen idag! Skoj att du nämnde släktträffen vi hade i Torset. Kram

Av Sofia - 16 juni 2010 22:10

Ja, det är en stad med en salig blandning. Av sten o grönt, hav o himmel, myller av människor, utbud av ALLT! Blandning av kostymnissar på Stureplan o tiggande människor i T-banan.. En stad som på många sätt fascinerar och förvånar. Gillar pulsen samtidigt som jag lätt känner stress när strömmen av folk ökar tempot för varje meter man kommer närmre perrongen.. Å nu har vi semester!! Tänk o bo här! Att få iväg barnen till skola o dagis mitt i det här betonggettot.. Men det finns helt klart massor människor som fixar det... Å andra sidan - där vi campar - Bredäng näst intill Mälarhöjden - jättevackert, kuperat samhälle som vilken småstad som helst...


Hur som helst. 3 underbara dagar har vi haft. Helt slut på kvällarna men vi har upplevt massor med historia, kultur, natur, roligheter.. Den skönaste kommentaren fällde Stella när vi traskat runt i Livrustkammaren en bra stund o kollat in alla fina kungliga vagnar från 1600-talet å framåt. "Det är nog mycket roligare på Gröna Lund". Å hon gillade verkligen detta nöjesfält precis som de andra.. Inget gnäll då inte... Själv anser jag det är bra mkt jobbigare att tillbringa 5 timmar här än springa en halvmara. Får väl ändå anse att jag klarade dagen helt ok och DESSUTOM åkte jag "In Sane" som verkligen var in sane. Tänk fritt fall (som jag avskyr pga svindel) o när man är där uppe börjar det kränga, svänga runt upp o ner... Dödsångest är milt uttryck..


Naturhistoriska - sevärt visst.... men när man ser det ena uppstoppade djuret efter det andra... man (läs jag) blir helt enkelt lite mätt på det. Barnen tyckte det var jättekul (vilket ju var syftet) men bäst tyckte de om Cosmonova. Nästan lite åksjuk... Vasa-skeppet ÄR häftigt att se. Snacka om misslyckande! Som det snidades på den där båten å så bara välta. Barnen var besvikna att de inte kunde gå in i skeppet...


Nu hemma i Småland o jobb i morron! "Minisemester med maxikostnad" är en bra sammanfattning. 6 pers som ska äta, fika o roa sig = pengarna rinner mellan fingrarna..


  



  

Bredängs badplats "Mälarhöjdens badplats"


  

Gamla stan


  

Till slottet


  

På slottsbacken... Var ÄR alla prinsessor då? Framför kameran...


  

4 trollungar på Gröna Lund


  

Ungarna framför "In Sane"..


  

En ölpaus kan va guld värt mellan alla karuseller..


  

En sötenos på perrongen!!


  

David på Djurgårdsfärjan..


  

Här har vi intagit våra platser på Cosmonova


  

Stackars "Helge" tyckte Stella. Han hade ju tappat tänder. Det var nog det minsta problemet för mannen som dog när Vasa-skeppet sjönk.


  

Sergels torg


  

David o Stella framför "Rolex-butik" på Biblioteksgatan. Man blir säkert inte lyckligare av mycket pengar men undrar i alla fall hur det känns att kunna handla en dyrgrip...



Av Sofia - 13 juni 2010 11:30

Mina underbara vänner o mina goa släktingar - för att ni gjorde min fest till en undebart trevlig och rolig kväll! Tiden gick som alltid för fort.. Skönt att kunna sitta ute HELA kvällen trots att det var full storm OCH regn utanför altanens glasrutor. Maten räckte!!! Kollar man i kylskåpet kan man tro att man ska bjuda hela Bredängs camping på middag framåt kvällen ;) Basilikan står så grönt o fint i köket. Glömde att dekorera tomat, mozzarella och lök-faten igår.. Å det var INGEN som heller frågade var de var ;) 


Tyvärr fick mina bröder avvika då deras kvigor rymt.. Ja, är det inte hökörning så är det tjuriga kvigor som längtar ut från hagen. Innan de åkte fick jag höra tal av både pappa o min bror Anders... Kan inte hjälpa då - att tårarna kommer.


Tack för alla suveränt fina presenter. Armband, halsband, glasskulptur, keramikmugg, pengar och så vackra blommor. Å Sus, även att jag erhöll dubletter blev jag såååå glad för namnstapel nr 2 (å de var ju inte identiska).


Om någon timme bär det av till Stockholm. Vagnen är packad, påhäktad, huset är städat. Jag ska sova i bilen. Efter att kramat kudden kl. 02.00 kunde jag ändå inte sova mer än till halv sju (=läs morgonpromenad) så nu känner jag tröttheten nalkas.. I morgon blir det morgontur i Bredängs omgivningar. Mälarhöjdsbadet - vacker plats!!


Ha en go söndag!!


  


  

Klart för drabbning!!!


  

Lite nervös...men så ska det väl vara innan kalas!!


  

Mat, mat, mat, mat....


  

Mai, P-A o Kerstin


  

Åke, Lotta, Niklas, Monica


  

Anders, mamma, Kenneth, Marie


  

Bra med stor soffa när vi kör musiktävling!!


  

Niklas o Monica in action - gissa låten!!


  

Pelle o Lotta (ej i bild) vann överlägset...denna gren..


  

Far håller tal!!


  

Två färska 40-åringar!!


  

Paketöppning!


  

En tonåring!

  

Mer underhållning!!


      


Blommor o blader + fina "ket"


Av Sofia - 12 juni 2010 14:23

Har försökt få till ett inlägg i en halvtimme... Nätet har ingen bra dag idag. Kan hård vind påverka? I så fall förstår jag. Höll på att blåsa bort på morgonpromenaden. Inget roligt väder att ha sommarfest i. Inte heller vill jag ringa runt till samtliga inbjudna gäster o be dem sätta pälsen på. Kanske 20 pers på altanen ändå kan höja temperaturen någon grad.


Å så var det det här med åtgång/efterfrågan. Marknaden styr.. Antal portioner till hungriga tonåringar - har inte en susning - så därför lär vi få leva på rester fram till onsdag-torsdag någon gång. Perfekt att ta med sig på mini-husvagns-semester i morgon. Det bär av till "prinsessornas stad". Två dar bland kungligheternas fixeri inför stundande bröllop. På schemat har vi slottet, Vasa, Naturhistoriska, Cosmonova o så Gröna Lund förstås. Ville inte det sistnämnda men barnen har tydligen ett o annat o säga till om ; ) Hej då!! skattepengar.... Å eftersom vi slopade Scandic (hur mkt får man ta för ett hotelrum för stackars barnfamiljer??) och kör med husvagnen istället sparade vi ju in några tusenlappar.


Snart dax att fixa iordning tant för ikväll. Det lär ju ta en stund nu när 40 är passerat.. Ha en fin o kul kväll!! Det siktar JAG på!!


PS. Anna, du har så rätt. Barnen kaklade inte i sängen. De ka"c"klade desto mer. Allvarligt vännen, du skulle fundera på att byta yrke. Korrekturläsare skulle passa perfekt ; ) Kram


PS. Ja visst, är dikten mamma skrev fin! Jättefin!! Å ni träffas ju ikväll ; )

Kram


Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21 22
23
24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards