Alla inlägg under februari 2011

Av Sofia - 12 februari 2011 16:18

Önskar i bland (å för tillfället ganska ofta) att det hade funnit en lång och gedigen utbildning i föräldrarskap. 300 poäng hade jag behövt och jag har inte ens en kvällskurs. Mamma "blir" man å då ska man förväntas förstå o begripa allt samtidigt som man därefter ska handla!! Mamma är inget man utbildar sig till - det ska man bara kunna. Å första barnet är den största utmaningen - hela tiden! Att plugga till läkare tar lång tid och man har i den rollen ett otroligt ansvar. Känner ett starkt samband här!!


Ja, ibland är man bara värdelös och känner sig verkligen så oxå... Å jag har inte bara haft duster med äldstingen idag. Dammsugaren och moppen har fått sig en omgång o inget var riktigt roligt. Städning har väl aldrig platsat på 10-i-topp-listan med roligaste sysslorna men det KAN vara mindre tråkigt....ibland...


Nu sitter jag med en stark kopp kaffe och pustar ut efter en skön löpartur i Träsländaskogen. Underbar sol men kallt! Njuter av nyss fådda tulpaner i för tidig Alla-hjärtans-dag-present! Me like! Snart födelsedagsfest i mitt gamla barndomshem. Brorsbarnen Lukas har fyllt 15 o Ella fyller 17 - alltid trevligt att träffas. Så jag sammanfattar denna lördag som BRA!!!!


Ha en fin kväll önskar moder Sofia


  

Ett säkert vårtecken!!!


  

Stella i målartagen på skolan (från i tisdags)


  

Ett alster från Stella den dagen (hon som fortfarande tycker mamma alltid är bäst).. Gillar skarpt sjalen om hennes armar... ;)

  

Ett alster från Johanna. Hon målar helt fantastiskt. Det håret hade jag ALDRIG fått till när jag var 14 år..

Av Sofia - 11 februari 2011 20:09

Å så sitter man här... Skulle ju inte titta ju! Men efter denna veckan, efter denna dagen kände inte mina hjärnceller för mer aktivitet än just "Let's dance".  För övrigt en otroligt bra dag. Massor har jag fått gjort - verkligen flytit på...


Tog ett bad när jag kom hem.. Å sen kunde jag inte låta bli att städa badrummet på ovanvåningen...och när jag ändå var igång blev det även badrummet på nedre botten. DET BEHÖVDES!!!  Sen - när barnen grymtade nåt om att "vi svälter ihjäl" från soffan avslutade jag RUT-arbetet och fixade iordning maten. Vilket innebar att plocka fram den grillade kycklingen, öppna asken med fetaost/oliver, öppna asken med vitlökskräfta, hälla upp majs, sallad o tomat i en skål, skära upp brödet... Inget Per Morberg-kök direkt men väldans gott. Barnen gillade det såklart och blev mätta (vilket ju är syftet med mat).


Ulf befinner sig någonstans ute i snöstormen och tackar av två nyblivna pensionärer i sin personal, typ Skillingaryd, Vaggeryd. Så nu får vi behålla ALLT godis för oss själva ; ) Har festat till det ordentligt och köpte en Ben & Jerry glass till efterätt...den där med Macadaminötter som är så god så hälften vore nog. Det är INTE bra att handla hungrig.....


Ha en fortsatt gooood kväll!!! (för det ska vi ha)

Av Sofia - 10 februari 2011 22:27

Om tiden vanligtvis går fort har denna veckan gått i raketfart... Väldigt trevlig vecka. Hälsa på Stella i skolan var en höjdare, kurs/utbildning på jobbet har varit nyttigt o lärorikt (även om jag har suttit vissa stunder och känt allt jobb som ligger efter, då man inte befinner sig vid telefon sittandes på sin stol). Gårkvällen avslutades med god middag på Akropolis med kollegor vilket var (är) mycket trevligt. Lite skönt att prata annat utanför jobbets gränser (även om det blev mycket jobbprat oxå ;)


Idag har jag lunchat med en väninna. Längesen, Lotta! Det får vi göra om ganska snart. Hinner ju hända så mycket mellan varven så man knappt inte hinner att avhandla allt på en timme...


Nyss hemkommen från kör vilket är en kick i sig! Gympa för rösten och sångarglädje i gänget av körkompisar och ledare. Härligt gäng!!! Nästa vecka är det ledigt från kör då många gympar med annat än rösten!!


Nu sover man snart gott och vaknar förhoppningsvis pigg och utvilad. Jag har lovat mig själv att INTE tänka på om lantmäteriets lägenhetsnummer kommer att visa sig hyresavierna med atomatik...men det vore en fördel om de fanns där och inte bara återfanns på hyreskontrakten...hm


Natti, natti!

Av Sofia - 8 februari 2011 19:38

Nej, jag har inte sett något stjärnfall idag. Vår Stella har inte ramlat eller fallit. Hon har bara varit en allmänt mysig o duktig tjej (idag oxå) när jag besökte hennes skola idag! Fritidshemmet heter Stjärnfallet och idag behövde hon ju inte vara där eftersom jag var ledig. Efter skolan kl. 13.20 åkte vi hem.


Ja, vi lever i skilda världar min yngsta o jag om dagarna. När jag har avslutat mitt fm-fika då beger hon sig till matsalen för att äta lunch? Jag kan ju inte påstå att jag var direkt sugen på laxpanett, potatis och spenatstuvning kl. 10.30 men, men det smakade alldeles utmärkt! Otroligt goda sallader. Mycket smak och lite nytänk. Linser med nån fantastiskt god vitlöksdressing bl.a Rätt intressant att äta den mat som "går under" min egen kommunala förvaltning vilken har fått så attans mycket kritik för besparingar under året som gått.... Helt klart - jättegott!


Efter en dag med mycket intryck och upplevelser ihop med Stella o hennes klasskamrater kan man ju lugnt konstatera att man valde rätt yrkesbana. Idag var det 17 barn (4 var sjuk/lediga) och EN personal (+ en vikarie). Jag gjorde nog några välgärningar i varje fall. Såg till att barn kom ut till rast, hjälpte till under rasten att gunga gungor och "se till" de små. Det är inte lätt när en fröken blir sjuk. Det är inte långa stunder det är "tyst" o det är nästan bara KILLAR som ljuder när de inte ska... Märkligt!!! Flickor o pojkar är väl jättelika!! Minns min egen första klass. Vi var 3 flickor och 30 pojkar på EN!!!!! personal. Hm.... Det var nästan alltid tyst när fröken sa så. Tänker inte gå in på vad det beror på för mina teorier kommer bli meterlånga!!


Sedan blev det bandyträning med David, löpning för mig, risgrynsgröt för barnen och Ulf o jag festar till det med bacon/mozzarella/tomat/basilika-mackor. Gott, gott! I morgon är det jobb igen...(en å annan tanke har ju ägnats åt detta även idag). Det ÄR ju så att det var ingen lämplig vecka att vara ledig då det i morgon och på torsdag är utbildning/kurs... Men Stella glädje att mamma var med i skolan samt att det är nyttigt!!!! för mig uppväger så klart!


Godnatt alla vänner därute!!!


PS. Skulle blue-tootha över några bilder till datornfrån dagen men jag fattar faktiskt inte hur man ska göra.... Nån vänlig själ som kan med en iPhone???

Av Sofia - 7 februari 2011 18:49

Såg en ljusning i horisonten när jag tog mig till jobbet idag. Det är ljusare nu kl. 7.30 på morgonen. Jag kände vårdoft i luften när jag gjorde några ärende på stan mitt på dagen. Tänk va billigt lite lycka kan vara! Ett par andetag och hela jag fylls med positiva och förhoppningsfulla tankar inför framtiden! T.o.m den grönbruna skymtande gräsmattan i stadsparken (på vissa få ställen) kan se riktigt härlig ut ; )


Men så blev det eftermiddag och lite vita flingor (stora som dassa'lock) fylld hela himlen utanför fönstret. Ett litet bakslag, visst.... Men det är lite som i vårsång absolut nr 1 "Blåsippan ute i backarna står"... Vi får ha våra stövlar och snökängor på, ett tag till! Vi har bara nosat på februari och det är läääänge kvar till varmare vindar. Men ändå känns det inte så hopplöst jobbigt. Det BLIR ljusare för varje dag som går. Vår av doft tar kan ingen ta ifrån mig och de positiva tankarna jag har när jag tänker framtid, sol och sommar - de är mina! "Idag är den första dagen på resten av mitt liv"!!!


PS. På tal om blommor. Vi hade en liten ensam pensé som växte precis intill vårt hus hela sommaren och hösten I GRUSET... Nu när de värsta snöhögarna smält bort strax vid huset kom den lilla rackaren fram. Gul o fin! Ja, det är en riktig (inte plast) - snacka om överlevare!!!!


Ha en bra kväll!!


  

...en liten blomma...som överlevt...

Av Sofia - 6 februari 2011 19:51

Härlig service vi har på Renstigen 11. Hemgjorda fastlagsbullar (inte semlor) levererades kl. 11.00 tillsammans med mor och far. Social samvaro även att mamma nog trodde jag ville UUUT och springa hela tiden... För visso sant men det ena förtar ju inte det andra....Har hunnit det oxå idag ; )


Till middag blev det rester av rofruktsgratäng från gårkvällen och köttbullar. Helt ok faktiskt! Fransyskan igår blev INGEN höjdare...segt som 17. Nästan så jag satt o tänkte att falukorv skulle vara godare.


Sen blev det Bio på Saga i Nässjö. Filmen Trassel skulle ses av Stella, David, Elin o mig. Å den var sevärd - faktiskt så jag tyckte den var riktigt riktigt kul. Barnen gillade den skarpt. Stella viskade vid något tillfälle - "Jag vill inte att den ska ta slut, mamma!!"


Efter kvällens undebara löparrunda i lagom temp (1 grad) välkomnades jag av nystekta pannkakor som Ulf fixat till. Härligt!


Nu solsidan så go kväll!!!

Av Sofia - 5 februari 2011 17:08

Det är riktigt trevligt att gå på bröllop och inte vara jääääääättenervös för att man ska sjunga!! Men det är väldigt trevligt att sjunga oxå...... ; )


Idag var det en av min mans kusiner som gifte sig. Andreas Nors med sin "käresta Pernilla" som det stod i programbladet. I häradets största kyrka - Flisby ägde det rum och man kan väl milt uttrycka att de inte prickade in det bästa av väder. Men det var vackert, de var vackra, vigselakten var vacker, de såg så lyckliga ut. Pampigt orgelspel och trumpet - härlig kombination. Som utgångsmarch spelade kantorn (min körledare) "We are the champions" och jag kan nog sätta en peng på att det var första gången han spelade den låten just på ett bröllop. Önskemål från brudparet hörde jag sedan! 


Prästen talade några personliga ord till paret. " I arbetslivet får ju du, Andreas ta många snabba beslut bråttom bråttom (han är ambulansförare). Å du Pernilla har ju hur mycket tid som helst att fatta dina beslut (hon är jurist)". Jag lägger ingen som helst värdering på dessa "ord" men kan bara konstatera - så olika vi uppfattar yrkesroller....o framförallt rollens tid!!


Nu är det fransyska jag väntar på - den ska upp till 61--62 grader och sen ska rotfruktsgratängen (som jag o Jois snott ihop) in. Sen ska vi äta och SEN blir det melodifestival, del 1......


Kram till alla!! 

Av Sofia - 4 februari 2011 19:48

Jo, det är faktiskt så. Det heter faktiskt så!!!! Första körövningen med Norra Solberga kyrkokör för säsongen och den 3:e april är det dax för konsert i Flisby kyrka. Vi sjunger "Dansbandsmässa". Jajemänsan - Ingmar Nordström kommer.... Yes! Pappa du måste vara där!!! En stor favorit...till min pappa. Det var ju en "given" julklapp varje år. Saxofonparty 1, Saxonfonparty 2, 3, 4, 5, 6, 7.....12 - och det blev kanske lite för mycket av det goda!!!


Hur som helst. Dansbandsmässan är c a 12 sånger med andling, tänkvärd, vacker text och väldigt fin musik. (Lyssnar man INTE på texten kan man tro att det är vilken underbar smäktande kärleksballad som helst.) Sanna Nielsen är solist på skivan och hon sjunger "amazing" så klart. Välkomna alla till Flisby kyrka den 3 april kl. 18.00 Det kommer att låta helt fantastiskt - jag lovar!!


Nu återstår bara bara Let's Dance (ja, ja, ja det finns ju inget annat vettigt ikväll att titta på) o så hemmagjord pizza för kvällen!!!! Barnen hjäpte till att hacka, skära och fixa - GULD!!!


Ha en fortsatt fin kväll alla vänner!!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8
9
10 11 12 13
14 15
16
17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards