Alla inlägg den 18 mars 2011

Av Sofia - 18 mars 2011 19:14

På morgonen var det tanketräning som gällde. Att efter senaste veckan ha upplevt något som i varje fall påminner om våren och nu få se att snön fullkomligt vräker ner....då är det väldigt lätt att bli lack. Speciellt om man redan har ett spänt och "kyligt" förhållande till vinter, is och minusgrader. Det är då man får lägga i en högre växel. Bita ihop! Det där förb.... uttrycket "gilla läget" kommer verkligen till sin rätt. Knep - mental träning! Japan, härdsmälta, strålningsrisk, översvämning, hem som förstörs.... Det tar inte lång tid förrän man faktiskt inser att katastrofen inte är så fasansfull. Vad gör lite snö? Ärligt talat? Fick idén när jag läste min kompis Sus inlägg på Fejjan. "...glad att jag har en varm o skön säng att krypa ner i som inte spolats bort....." Det är kloka ord från en klok kvinna!


Just mental träning kan göra underverk. Det funkar inte alltid men i vissa sammanhang kan man tänka bort en dålig känsla. Lite svårt att förklara, tankarna virvlar ju lite som de vill.... Har man kommit in i dåliga och lite deprimerande tankebanor är det lätt att fortsätta nedåt i den spiralen. Jag är övertygad om att man kan "träna" sig i att tänka positivare... Det är hur som helst nyttigt att pröva. Känner man sig t.ex lite halvt värdelös bara för att man gjort ngt misstag på jobbet kan man börja tänka på allt bra man faktiskt uträttat - det kan hjälpa, tro mig!


Att göra nåt "nytt" är ett annat sätt. Att läsa ett intressant reportage, ta en promenad kan bryta en mindre bra tankespiral. Motion och gitarrspel har hjälpt mig otaliga ggr när man har känts sig lite "down". Nej, jag är inte deppig varje gång jag tränar (bäst med ett förtydligande här) men visst, man är säkert beroende av endorfinerna..... Å jag VET, att ÄR man på väg utför ordentligt (en riktig depression) orkar man säkert varken spela gitarr eller motionera...och det behövs mer än tanketräning!


Hade jag trott lite mer på mig själv efter gymnasiet och hade fått välja om, hade psykolog varit ett intressant yrke...


Oj, vad det blev djupt idag - det behövs ibland...


Go kväll alla därute!!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards