Alla inlägg den 2 april 2011

Av Sofia - 2 april 2011 16:14

Vansinnigt trevlig lördag! Besök hos Cykodel. Jag har en hyfsad cykel. Ålder max 5 år. Märke = Monark. Antal växlar = 7. Det har mest varit transport till och från jobbet men vissa långrundor har det blivit. Å i min värld är långrundor 4--5 mil, inte mer. På semestrarna har det blivit många mil. Förra året blev det extremt många mil p.g.a. trasig fot i drygt en månad. Jag har hört av cykelnördar att "du borde köpa dig en racer - då är du fast". "Fast" här betyder att man bara typ vill cykla...låååånga rundor....Vättern...hm... Nu ska vi ta det mycket sakta i backarna!!


Grejen är att min hyfsade cykel har blivit "snodd". Med min tillåtelse har Johanna tagit över den. Hon fick en ny cykel (märket har jag inte lagt på minnet) för två år sen, köpt från Kvantum. Det mest korkade cykelköp vi har gjort. Höll inte ens två år och Johanna sliter inte direkt ut en cykel. Hon måste ju ha ett fordon till och från skolan. Hon har inget intresse av moppe (tack-o-lov) så lösningen blir att jag får en ny och Johanna tar min gamla. Detta är hon nöjd med måste tilläggas!!


Förklarade min behov i butiken idag vilket då är till-o-från-jobbet-resor samt en å annan långrunda. Ca 7 växlar och minimalt med underhåll är ett annat önskemål. Crescent, 7 växlar - nu hamnade vi på 8 500 kr. Ooops! Ett billigare alternativ eftersom färgen var spygrön (vilket jag iofs skiter i) låg på 3 500 kr. Här ville butiksinnehavaren göra ett reportage med mig - han hade aldrig hört en tjej säga att hon struntade i vilken färg det var! ; ) Om jag kan få en cykel några tusen billigare än vad den eg. kostar - vad har färgen för betydelse?? Har ju direkt inget med funktionen att göra!! (Man kan ju blunda......)


Men sedan tog diskussionen en helt annan riktning. Han plockade fram ett ex. som var skapat för en lång dam (svårsålt tydligen), en RACER av märke Giant. 27 växlar, underhållsfri mer eller mindre, lätt och dessutom otroligt skön att cykla (ja, jag testade den). Ett pangpris på 3 000 kr vilket blev a lot billigare än min kostnadsgräns. Det BLIR roligare att cykla, sa han. Okej - jag ger mig! En RACER fick det bli!! Priset blev iofs något högre då jag önskar stänkskärmar (skonar kläderna till- och från jobbet), stöd, vattenflaskshållare samt lås ; ) Nu ska jag bara lära mig växla oxå samt få in i skallen att det INTE går att bromsa med fötterna. Känns hur som helst jättebra!!!!



Snygg va? Färgen på min är dock grå och svart...


Nu ska vi på födelsedagsmiddag för svärfar som fyllt 70 år! Nice!!!


Ha en go kväll!!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards