Alla inlägg under maj 2011

Av Sofia - 6 maj 2011 20:01

Om man skulle lista upp de inlägg jag gjort som handlar om väder, blir det säkerligen ett antal. Det är ju så - vädret är det första vi pratar om med personer vi inte känner...(nu generaliserar jag - I know). Alltså vädret får oss att känna oss en smula trygga! Vädret får oss på gott humör   och vädret får oss (mig) att bli frustrerad   och lite maktlöst nere... I varje fall när tempen visar minus 20.


Nu ska jag inte börja tjata om vinter som var (när vi precis sluppit den...) men den var ju kall, hård och lång. Alla väntar på våren och med Påsken blev det VARMT - overkligt varmt. Skönt - visst men inom sig fruktade man ju bakslag. Å veckan som gått blev ett sådant med besked. Snö i måndags och tisdags. Kallt som attan...regn på onsdagen!!


"De" lovade fint väder och värme till idag fredag och när jag gick ut genom dörren i morse... Som en kollega sa: "Var är de där 20 graderna?" Ja, det kan man ju undra - de var inte i Nässjö i varje fall. Men.......framåt lunch sprack himlen upp och temperaturen ändrade riktning uppåt - sååååå gott! I samma stund blir man gladare än man var förut. Ser en helg framför mig med massor av tid på vår härliga altan. I morgon är det Johannas 15 årsdag och eftersom gäster väntas till lördagkvällen önskar vi kunna utnyttja denna plats även då.


En bra jobbdag har det varit! Stella har inte varit på skolan idag eftersom hon försedde sitt klassrum med morgonens yoghurt från munnen : ( Å då är det 48 timmar som gäller även att hon var hur pigg som helst resten av gårdagen. Idag är hon hos sin pappa som ändå skulle hämtat på fritids idag.


Ha en go kväll!!!


Av Sofia - 5 maj 2011 11:49

Det blev en mer lr mindre ofrivillig ledighet i tisdags när dagis/skola/fritids hade stängt. En mycket bra och givande dag vilket jag ju också har skrivit om. Den inföll dock i en period då det är extremt mycket på jobbet... Därför känns det väl sådär när de ringer från Stellas skola kl. halv nio idag och berättar att hon har kräkts. Det värsta är naurligtvis att hon har magsjuka men visst känns det lite jobbigt att hela veckan blivit söndersplittrad. Nog om detta!! Stella är hur som redan pigg och vill ha stuvade makaroner till middag! Hmmmmmmmm....


Hemma alltså - tid för reflektion när man väl trängt undan tankarna på 140 st fakturor i inkorgen (vilket jag hann se innan jag stack från jobbet). Det är otroligt skönt att bara titta på hängbjörkarna i trädgården. Det är nåt sällsamt med just den vyn. Ger lika mycket ro som att stirra in i en eld. Uttrycket att "bara vara" gäller idag. Tror jag ska plocka fram mina akvarellfärger och penslar så kan sjuklingen o jag kanske måla varsin hängbjörk ; ))


Ikväll kommer Ulf åter till Småland. Är SJ i tid (?) gäller hämtning på stationen 20.50 och innan dess ska skjutsning av Elin till och från dans utföras! Mjölken är redan slut...lite handling kanske... Ja, det gäller nog att sätta igång med färgblandningen till björken..


Ha en go dag!!!

Av Sofia - 4 maj 2011 21:08

Jag kan inte för mitt liv begripa hur en blivande 15-åring kan bli så lycklig av en sån grej. Det är ändå skönt att se henne! Vår äldsta dotter som idag ÄNTLIGEN fick tillstånd att ta hål i huden ovanför naveln och pryda detta med ett smycke. Läs 15 års present!!! Jättefint! Otroligt snyggt!!! När vi gick till tatoo-studion såg det nästan ut som om hon inte nuddade marken med fötterna. Lillsyster (impad och intresserad) samt Jois bästa kompis var med som stöd....å så mamma förstås. Det gjorde nog rätt ont men vad är lite smärta när man kan bli fin? Å kontraktet är påskrivet. Att hon förbinder sig för vissa plikter...tänker inte ta upp dem här (listan var rätt lång) samt att hon under inga omständigheter ska tjata om fler piercingar lr tatueringar före 18 års ålder. Å i skrivande stund undrar jag "vad gör vi om hon inte fullföljer kontraktet"?? Hålet är ju taget!!!   


Faktum är att jag själv är rätt sugen på en ovan. Men då skulle det ju stå 40-årskris skrivet i pannan och jag vill helst undvika det...


Flera små personer har blivit glada i familjen idag. Stella var på sin första fotbollsskola och det var verkligen en hit. Hon tyckte det var jätteskoj! Jag tyckte det var jätte....kallt..men väldigt kul att titta förstås. När jag kom hem var varmvattnet slut för någon som heter Elin hade badat....   


David var överlycklig. Ulf som är i Stockholm hade inköpt målvaktsdress i fräck färg till sonen. Överlycklig är milt i detta sammanhang! Målvaktsdress = navelpiercing - ja lycka är olika begrepp! Själv är jag överlycklig för att jag hunnit så pass mkt som jag har på jobbet idag OCH fixat håltagning för Jois OCH fixat hämtning av Stella OCH varit på fotbollsskola OCH fixat kvällsmat så alla blev nöjda OCH....SNARK!!!!!


GOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOD NATT!!!


  Lite rädd och nervös var hon allt före...


  Men sen - oj, oj, oj vad lycklig man kan bli! Visst är den fin??


  Å här är Davids navelpiercing lr jag menar målvaktsdress....

Av Sofia - 3 maj 2011 20:03

Jag, David o Stella begav oss kl. 10.00 till Stadsparken med en annan mamma och hennes barn! Snön yrde och barnen höll sig varma genom att leka. Mammorna stod och pratade bredvid och frös.... Trodde det skulle vara fullt av barn och föräldrar i lekparken idag eftersom dagis/skola/fritids är stängt men vi var nästan ensamma. Något gäng till här och var. Förutom kylan (JAG HADE VINTERJACKAN) hade vi trevligt och utflykten avslutades hos väninnan med underbar blåbärspaj och gott kaffe. Smaskens och mysigt att få sitta inomhus ; ) När barnen hade klarat av fikat skulle de ut igen och nu var det trädkoja, fotboll och diverse som gällde. TACK Mia för en supergo förmiddag!


Hem, fixa middag och inspektera vad Elin och Johanna hade haft för sig. Jodå - det hade gjorts egen müsli. Såå god var den! Bra jobbat tjejer! Snyggt blev det i glasburken på bänken oxå. Däremot blundade jag för alla smulor på golvet.....


David är på fotbollsträning i snöyran och jag har precis skjutsat Ulf till tåget. Han ska på kurs till Stockholm så det gäller att styra skutan själv några dagar. Det ska nog gå bra. Har god hjälp av den blivande 15-åringen. På lördag smäller det och idag har hon snickrat på en önskelista...


Ha en fin kväll!!


 

Alla gungar i parken!!!!


  Det gungades högt....


  Å kul var det....


  Signe, Stella, Hugo, Mia, David, Albin-kusinen hugger in på underbar blåbärspaj!!!

Av Sofia - 3 maj 2011 17:15

Jag, David o Stella begav oss kl. 10.00 till Stadsparken med en annan mamma och hennes barn! Snön yrde och barnen höll sig varma genom att leka. Mammorna stod och pratade bredvid och frös.... Trodde det skulle vara fullt av barn och föräldrar i lekparken idag eftersom dagis/skola/fritids är stängt men vi var nästan ensamma. Något gäng till här och var. Förutom kylan (JAG HADE VINTERJACKAN) hade vi trevligt och utflykten avslutades hos väninnan med underbar blåbärspaj och gott kaffe. Smaskens och mysigt att få sitta inomhus ; ) När barnen hade klarat av fikat skulle de ut igen och nu var det trädkoja, fotboll och diverse som gällde. TACK Mia för en supergo förmiddag!


Hem, fixa middag och inspektera vad Elin och Johanna hade haft för sig. Jodå - det hade gjorts egen müsli. Såå god var den! Bra jobbat tjejer! Snyggt blev det i glasburken på bänken oxå. Däremot blundade jag för alla smulor på golvet.....


David är på fotbollsträning i snöyran och jag har precis skjutsat Ulf till tåget. Han ska på kurs till Stockholm så det gäller att styra skutan själv några dagar. Det ska nog gå bra. Har god hjälp av den blivande 15-åringen. På lördag smäller det och idag har hon snickrat på en önskelista...


Ha en fin kväll!!


 

Alla gungar i parken!!!!


  Det gungades högt....


  Å kul var det....


  Signe, Stella, Hugo, Mia, David, Albin-kusinen hugger in på underbar blåbärspaj!!!


Av Sofia - 2 maj 2011 18:33

Nyss hemkommen från Stellas utvecklingssamtal. Det första "riktiga" och det var väl inga större överraskningar. Hon är en tös som är snäll, sprallig och fullproppad med konstnärlighet. Å det visste jag ju! Hon kan sitta och måla och rita i timmar, fullt av detaljer och full av koncentration! Fröken sa att hon kanske inte alltid har knas på varenda bokstav men huvudsaken är att den blir fin ;)) Det som förvånar är att hon äter allt i skolan. Men det är väl så - det de är pippliga med hemma funkar alldeles utmärkt i matsalen tillsammans med de andra barnen!!


Dagen har annars bestått av internmöte i några timmar och så hyreskörning juni. Eftersom jag ska vara ledig i morgon kändes det värdefullt att hinna få in dessa intäkter idag. I morgon är skola och fritids stängt så jag ska vara BARA mamma och gå till stadsparken med en annan mamma och underhålla våra döttrar! Härligt och trevligt och vi håller tummarna för bra väder. Tittar jag ut nu så är det åter vinter   Å andra sidan är det ju så - bakslagens tid rent vädermässigt!!


Ha en fortsatt fin kväll så hörs vi i morgon!!!



Av Sofia - 1 maj 2011 14:29

Rubriken sjöng vi igår...vid vår lilla "minivalborgseld". En fyndig idé att ta med en eldkorg ochh placera i trädgården. Det brann mysigt medan vi "försökte" komma ihåg texten på Vinter rasat ut och Sköna maj välkommen.  Inte klockrent resultat men vi välkomnade i varje fall våren. Föutom denna utomhusvistelse åt vi suveränt god mat med tillhörande dryck. Måltiden avslutades med den godaste pannacotta jag någonsin ätit. Barnen var fortfarande mätta idag på morgonen ;))) Vi tjötade till midnatt och vände hemåt till Renstigen i ett något kyligt Nässjö.


Idag har David och Ulf varit på fotboll i Tranås. Fick precis slutresultatet till mobilen. 2-2! Jag har serverat två sorters middag idag. En till de som gillar falukorv och en till de som inte gillar falukorv. Lax är mycket godare ;)


Snart dax att bege sig till Sandrydet för cykelöverlämning. Tindra ska få Stellas f.d cykel och är vi riktigt snälla blir det säkert lite fika! En helg går så fort....i morgon måndag...ny vecka...mycket som ska hända....fler inlägg kommer!!


Ha en fin eftermiddag!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards