Alla inlägg den 24 juli 2011

Av Sofia - 24 juli 2011 20:36

Vi har tillbringat helgen på Ölnad. Rubriken är talande och sann. Igår sken solen bitvis och det var riktigt varmt, idag (på östra sidan) har vinden varit mer än stark. Några regndroppar har oxå fallit. Så länge det inte öser ner går det göra mycket. I lördags gick vi en stund i mysiga Borgholm, fortsatte förbi hotel Strand upp mot Solliden (bakvägen) på lummigt fina stigar. Efter en c a 2 km lång promenad - enkel resa - var det MER än behövligt med förutom vatten, kaffe + våffla på café Kaffetorpet. Mysigare café får man leta efter och tyvärr fick jag inte föreviga min man på kort när han skulle servera påtår från kopparkitteln ;) Men så är det ju kungligheter som driver stället oxå... Vore väl märkligt om det inte var tjusgit där!!!


Familjen Roos har som vanligt tagit emot oss med öppna armar under helgen och man känner sig alltid lika välkommen i deras underbara sommarhem. För 6 pers tar ju plats...på toan...och lite överallt.... Vi har grillat på kvällarna och tagit kvällspromenader i de nybyggda områden som finns intill - det är ALLTID lika roligt att kolla på nya hus och trädgårdar!


Idag har vi kollat in fem "snurrahus" (Johanna kallade väderkvarnar så när hon var liten :) på rad vid Lerkaka, Runstens socken. Välbesökt kvarnrad och enligt "Google" anser många att det är Ölands vackraste och bäst bevarade kvarnrad.


Sedan var vi på jakt efter ett fik innan vi skulle dra vidare mot Småland. Å vi hittade ett med besked.....jag fick bl.a. ett skrattanfall så tårarna sprutade. Svårt att förklara den lite lustiga situationen men om man säger såhär: Det märks tydligt att vissa människor kanske inte brinner för det de håller på med. Man kände nästan vad hon tänkte när vi 10 pers steg in genom dörren. "Nu får jag börja jobba".. När vi tittade lystet på de få kakorna som låg på två fat sa hon: "Jag har fler i frysen om fler vill ha samma sort". Jag räknade ju snabbt ut att om alla ville ha blåbärskakan skulle hon få kubba till frysen... Sedan hittade någon en glassfrys i ett hörn och nästan samtliga barn valde detta + Ulf. Nu förväntar jag mig verkligen inte standard a' la Thimons mitt ute på öländska landsbygden...men lite mer service kanske man kan begära - särskilt som det verkligen inte var billigt på nåt sätt. Smakade hur som helst bra o jag fick mig ett otroligt gott skratt!! Det var en festlig fikaupplevelse!!! Det tyckte vi alla!


TACK Lotta, Kenneth, Alfred o Emma för en suuuuupermysigt och god helg!!!


  Jag, Elin o Jois - fika på vägen till Öland   David och hans kompis Vincent och Ulf   Lotta o Kenneth i nya fina köket!   Grillat är gott!   Alfred, Emma, Elin, Vincent, David och Johanna   Jag, Ulf, Kenneth och Lotta vid kallbadhuset utanför Strand (Borgsholms hamn)   Jag o Lotta väntar på kaffe och våffla på kaffetorpet vid Solliden   Mot slottruinen  

Ett promenadglatt gäng vid Borgsholms slottsruin 

  Elin utanför en av väderkvarnarna vid Lerkaka.   Johanna hittade ett majsfält och som tur upptäckte inte bonden att hon nyfiket undersökte hur en majskolv såg ut....  

Ser du en skylt "fika" ute på landsbygden - testa! Det kan bli riktigt roligt!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards