Alla inlägg under juli 2011

Av Sofia - 23 juli 2011 15:04

Idag går alla mina tankar till Norge, till alla de som mist sina barn, sina nära, till alla de som upplevde helvetet på ön och klarade sig. De får bära denna fasansfulla upplevelse resten av livet! Idag känns vardagliga problem och allmänt gnäll oerhört oviktigt! Det som har hänt känns som ett stryptag på världen och man får hoppas att vi kan andas snart igen. Det är svårt att ta in, att ens försöka förstå.... Varför? Varför? Varför? Allt är ofattbart!!! Hur kan en människa ta sig rätten att döda för sitt eget missnöje...eller vad nu anledningen är. Det är så illa ställt med denna person (lr flera) och jag känner bara avsky! Det ligger en grå lins framför allt idag, som om nån har hängt upp ett mörkt skynke.... Inget känns riktigt kul! Tanken att ett av våra barn skulle åka på läger...å sen...inte komma hem... Jag orkar inte tänka klart...Idag går allas tankar till Norge!!!

Av Sofia - 22 juli 2011 19:02

Ytterligare ett paradis på jorden! Blå Rör - en gång i tiden låg här ett rökeri, idag fullt av små eller stora sommarhus. Strax intill låg en gång i tiden en stor soptipp, även detta stora område bebyggt med lyxigt fina små o stora hus! Våra vänner har underbar utsikt över havet och i kväll visar Öland upp sitt vackraste. Sol och varma vindar! Nyss for Lotta o jag med cykel till Ica i Borgholm för att tillfredsställa hennes vegetariska behov. Denna kväll får hon välja mellan morotsbiff eller veggoschnitzel! Ja, det underlättar ju inte direkt med icke-djur-ätare.. Å andra sidan var det trevligt med en cykeltur bl.a på Sommarlovsvägen : )Snart grillmåltid ute på en fantastisk altan med sol och hav som granne. Barnen har badat på närliggande strand o deras kubbspel är i full gång!!! Att David har en tröja med texten "I love Gotland" på får väl ölänningarna ikväll förlåta!!Ha en GOD kväll!!!

Av Sofia - 21 juli 2011 19:26

Godmorgon Träslända! Är jag saknad? Har ju inte morgonpromenerat hit på nästan två veckor. Tät granskog har varit utbytt mot havsvy och krokig tall. Skönt att komma hit igen... Sedan inköp på Elsies - 6 fiber o 6 gifflar vilket räcker lagom till två mornar - oftast lör o sön men idag var det ju torsdag. Veckovill är man!

Efter god frukost blev det ett infall. Jag gjorde egen saffranspannkaka. Busenkelt och eftersom den blev aaaaasgod enligt vad jag hörde kring bordet, fick jag en idé. Med tanke på att fiken på Gotland tar 55 kr för en liten bit och dessutom vetskapen vad det faktiskt är i....uppstod en tanke, en affärsidé. Kanske skulle starta ett fik. Rensteken 11 - xtra god saffranspannkaka!! En skylt vid vägen och plastbord i trädgården... Skulle bli rik! Vid närmare eftertanke kanske inte så många skulle stanna för en kopp kaffe just i Målen. Dock ska jag vid nästa tillfälle bjuda på delikatessen - så pass er syskon, svärföräldrar och föräldrar!! Kruxet blir salmbärssylten....finns nog inte på Ica Kvantum?

Tvättberget snart borta och jag är lycklig varje gång en hög är ihopvikt. Har dessutom umgåtts med strykjärnet ett tag....skitkul - alla aktiviteter med en molande huvudvärk. Dörrkarm - varför var du just där jag var igår och så våldsamt dessutom!

I skrivande stund står Ulf och steker Pappa Pelles Pannkakor till kvällsmat. Det som blir över får bli resfika då vi ska ut på utflykt igen. I morgon byter vi ö. Öland hela helgen och vi ska hälsa på härliga fam. Roos på sitt underbara sommarhus mellan Borgholm och Köpingsvik (Blå Rör). Denna gång lämnar vi vagnen hemma och bor i friggebod! David ska få ta med sig en kompis så han är sååå glad. För att uttrycka det hela...han studsar fram. Även Elin o Jois är förväntansfulla för att träffa sina vänner Emma o Alfred.

Ha en fin kväll!!!

Don't forget - Gottland är ett ö-land. Öland är ett gott land

Av Sofia - 20 juli 2011 21:39

Dagen har inneburit så många känslor. Känslor som strider mot varandra. Idag blir det ett flummigt inlägg… Jag skriver dessutom med stark huvudvärk – slog i mitt huvud i en dörrkarm när jag tömde mer (!!!!) tvätt i tvättstugan. Med tanke på ljudet av smällen är det konstigt att jag inte tuppade av. Kanske därför hjärnan blir extra sentimental ikväll!

Det är en skön känsla att komma hem….till sitt hem där man bor minst 50 veckor om året! Det var mer än vemodigt att lämna Visby i dag på förmiddagen. Det var sorgligt. Känns som att det dröjer innan vi får återse denna härliga plats. Den dagen ”huvudsemestern” är slut känns det lite som att hela sommaren är slut. Så ÄR det ju definitivt inte – har ju för det första 1½ vecka kvar på min ledighet och sen finns hela augusti som kan vara både varm, skön och solig!

När vi närmade oss Nässjö började det regna ;)))) och det underlättar ju rejält när man ska springa 150 ggr in och ut från husvagnen.  Att plocka in allt och få ordning på grejerna – det är inget mot att tjata på barnen att de ska ta hand om sitt – det suger helt klart mest energi!!

Så nu sitter man i soffan och uppskattar det mesta i hemmet. Uppskattar brummandet av en tvättmaskin, ljudet av diskmaskinen, den felfria trådlösa internetkopplingen. Duschade nyss och jag duschade länge och varmt utan att lägga i en endaste fem-krona. Å andra sidan vill Ulf införskaffa myntsystemet omgående…i vår dusch hemma!! Barnen uppskattar att komma hem och uppskattas hemma av sina kompisar. Katterna uppskattade att vi kom hem och vice versa. Johanna uppskattar ”space” hemma, sa hon.  Att ha lite yta att vara på! Å det stämmer ju lite. Vi sliter hårt i vårt bekväma vardagliga liv hela året för att kunna leva primitivt på liten yta två veckor om året… Crazy!!

Tacos blev det i magen i kväll och det var nästan så man kunde höra där nere – ”Tack, för en afton utan grillat”. Väldigt gott, väldigt gott!!!

God natt och här kommer de sista bilderna från Gotland!!!!

Utanför ingången!   Kalkrikt vatten får växa...tar lång tid iofs...   Sällsynta droppformationer!   Elin "grottfrun"   Frukost i det fria när förtältet är nedplockat!!   Några sista kort från vår campingplats - sååå vackert!!!     Vi tar farväl av Gotland minuten innan färjan åker....   Vi lämnar en fantastisk ö bakom oss!!!

Av Sofia - 19 juli 2011 14:46

Sista dagen på Gotland. Underbart väder med strålande sol och milda vindar! Efter frukosten blev det några sköna och avkopplande timmar vid poolen. Gäller att passa på, nästa timme kan det regna! Vädret växlar snabbt här, det har vi lärt oss under denna semester! Eftermiddagen har ägnats åt nedplockning av förtält etc.För att sammanfatta dessa 13 dygn på kalksten är helhetsintrycket mer än mycket väl godkänt!! Jag förundras av öns natur, dessa "vita" grusvägar (hemma är de brunröda), av Visbys medeltida mystik... Hur levde de här förr? Mycket innanför murarna minner om tider för längesen och man kan nästan höra historierna viskas mellan husväggarna! Å jag hittade till slut "den mest fotograferade gatan", Fiskargränd!! Mamma har frågat ett par ggr om vi gått den o jag har nog tyckt att alla gator ser lika mysiga ut med stockrosor lr rosbuskar! Av en slump när vi cyklade in till stan igår på en tur, fick vi syn på den, en gränd, smalare än alla andra ÖVERSÅLLAD med rosor!!! Å jag hade inte kameran med mig!!!!! Ja, ja det kan möjligen eller troligen bli så, att vi återser denna ö. Det känns som vi bara nosat lite på Gotland, bara skrapat på ytan! Det var ju så vi hade bestämt - att ta det lite lugnt oxå, känna att det är semester! Personligen är det inte alltid förenat med lugn o ro att semestra à la 6-pers-familj!! Det ÄR ett företag att få allt att fungera och att jämka alla viljor! Oftast går det jättebra men ibland slår åskan helt enkelt ned!! Jag är mäkta imponerad när jag igår såg en storfamilj på cykelsemester här på campingen! Tälta och sedan packa ihop allt å dra iväg på hojjarna med 3 barn i våras ålder... Medalj borde utdelas!!I morgon åker vi hem! Kl 11.00 går färjan tillbaka till O-hamn. Förtältet ligger ihopvikt o allt är förberett för avfärd! Lite hemlängtan = ja!! MEN oxå vemod att lämna hav o öppna vyer.... Jag jämför ju även lite omedvetet med Skrea o Falkenberg... Jag kan sakna den närliggande underbara stranden (utan sjögrös) på Skrea camping, de höga sanddynorna, promenadstråken ut till Glommen... Dock är det trevligt att se en helt annan del av Sverige!!!!Kul att ni läser - jag gillar att skriva o dela med mig och det blir ännu roligare när det läses!!

Av Sofia - 18 juli 2011 19:38

Igår fick vi en superhärlig dag på stranden. Fam Pettersson rekade häromdan och vi gav denna beachen en chans. Superfin på alla sätt men man kan säga såhär: Vi var inte bland de yngre (förutom barnen då...) Vi hade ett par sköna timmar och på kvällen grillade vi för sista gången med våra vänner! Jag tog en härlig och snabb cykeltur innan vi käkade och det finns motvind på Gotland, tralalalala...Idag bestämde vi oss för att besöka grottan i Lummelunda. Det var 26 grader varmt på fm (kvavt) så det passade ju bra att vandra in i Gotlands inre med betydligt svalare temperatur. Fascinerande på många sätt att se och mest fantastisk var själva historien om hur tre grabbar på 50-talet hade "hittat" grottan, utforskade den utan föräldrarnas vetskap, hade hemligheten väl dold ett par år... Påminner mig om en tid i mitt liv där jag som 16-åring utforskade Kleva gruva utanför Vetkanda tillsammans med några andra likasinnade.. Vi hade sagolikt kul när vi kröp i den trånga gången med is trots juni månad. En gång grillade vi i en stor gruvsal - ingen bra ide' fick vi erfara!! Läs RÖK!! Å nej, mamma du visste inget om dessa utflykter ; ) Nu vet du och gruvan är numera full av lampor, gångbroar, räcken och turister, precis som grottan i Lummelunda!!!Vi har tagit farväl av våra vänner idag och vi kom överens om att det INTE var sista gången vi var på Gotland!!!!Gokväll!!!Ps. Bilder kommer då nätet inte funkar....

Av Sofia - 17 juli 2011 10:46

Det trådlösa nätverket som finns på campingen är inte det allra bästa betr. prestanda. Cirka kl. kväll funkar det inte alls... Men som de sa i receptionen på go gotländska: "Deit ar jo soem vei bruka seija har, deit ar jo semästar" ;))

Här är jag o Susanne fotad vid en sällsynt och mkt vacker...lyktstolpe. Skumt att de hade sånt på medeltiden?? Visby domkyrka i bakgrunden.

Stella modell vid underbara blommor!

Vackra Visby domkyrka o Stella var väldigt tyst o full av beundran...

Vackra Högklint!!!

Elin vid skön vy!

Barnbord i stugan och mat...

William hittade en egen plats ;))

Å vi vuxna sitter ute om det inte regnar....

Av Sofia - 16 juli 2011 18:49

Det blir ju en del bilåkande på semestern och Radio Rix lr Mix Megapol ljuder för det mesta när vi sitter i bilen. Jag kommer helt klart förknippa denna semester med Veronica Maggio som spelas flitigt. Jag gillar hennes röst – personlig och späd. Hon får till det, helt enkelt. En annan låt som jag älskar att springa lr gå till är Mr. Sexobeat med Alexandra Stan. Jag har (enligt barnen) fått veta att rösten säger mellan varven: ”Åkes ungar….ungar…ungar…Åkes ungar…ungar..ungar” Lyssna själva så får ni höra ;))

Idag har vi promenerat i Visby..igen…vi börjar kunna stan nu. Dessutom åkte vi tuff-tuff-tåget med berättelser om hur staden växte upp och hur de levde här förr. Danskarna var hyggligt stygga mot oss svenskar (för vi har ju inte varit dumma nån gång….) och Gotland övergick inte i svensk ägo förrän på 1600-talet. Om jag skrev fel nu lär jag säkert få veta det… Vi fick en bra lektion i hur muren byggdes, varför de olika tornen heter som de gör etc. Staden gömmer många historier och man har väl bara skrapat på ytan betr. allt som hänt. Vi besökte domkyrkan och det var en fridfull och en enormt vacker kyrka. Har aldrig hört Stella så tyst…hon var förbluffad och imponerad av allt – det syntes.

Efter en sååååå god räksallad på restautrangen Visby bryggeri besökte vi Högklint. Är Gotland vackert var denna plats grädde på moset, pricken över i:et, glasyren på muffinsen, romen i drinken… Så fantastiskt vackert. Bearbetade mina svindelkänslor rätt kraftigt men njöt av den fina utsikten. Dessutom gick vi den 1,5 km långa slingar och fick se Lillklev, Storklev och Rövar Liljas håla… Naturen är mäktig och den gör mäktiga saker… Skulle gärna åka tillbaka.

Till kvällen blir det grill – denna sensation och sällsynta aktivitet på campingen… Jag letar efter lamm i Ica-butikerna men dessa förpackningar lyser med sin frånvaro. MÅSTE man åka till en gårdsbutik för att köpa denna gotländska delikatess?? Å andra sidan är väl inte det så svårt....