Alla inlägg under juli 2011

Av Sofia - 15 juli 2011 19:47

Det blev en dag vid poolen! Solen har strålat från klarblå himmel (okej några stackmoln då ; ) men det har blåst REJÄLT!! Vi var nästan lite oroliga för vårt förtält... Det finns tält på campingen som inte ser så kul ut.... Men VI har kul hela tiden!! För att elda på FB-debatten att vi som är inne i denna cyberworld har det sååå bra och är såå lyckliga ; ) Så är det verkligen inte alltid... Jag tycker det kan vara ett rent helvete att campa ibland... Trångt, grejor överallt!!! Utbrott på en tonåring som ska ha sin förb...veggomat!! Det är INTE enkelt att både steka bacon, sesamnuggets OCH koka pasta på två gasolplattor...t.ex.. Å andra sidan har hennes idéer bidragit till att jag ansträngt mig rejält att fixa goda sallader!!!Men sen när en hungrig mage fått sin mat! När mor har fått genomföra fjärde "bra" löppasset på denna semester, genomfört dusch av sig själv o minsta Stella inkl. hårtvätt o sitter här nu med sin bästa kompis Sus o har girltalk (tanttalk?).....då är campinglivet HEEEELT underbart!!!Snart grill med havsutsikt och gott rödvin!! Livet är gott!Kraaaaaam

Av Sofia - 14 juli 2011 17:14

Kneippbyn har avverkats idag. Jag har verkligen försökt att känna glädje och lust genom att se barnen ha kul. Jag lyckades ibland, korta flyktiga stunder och jag gjorde mitt bästa. På morgonen var vädret okej och vi bestämde oss för att åka till detta omtalade karusell- och vattenland.

Vi började med leklandet. Johanna var väldigt besviken över avsaknaden av åkattraktioner á la Liseberg. ”Det liknar mest grejerna de har på Bengts tivoli”, som hon sa. Det ligger onekligen nåt i det. Parken som sådan var dock mysig och med fleecetröjorna på åktes det Go-kart, linbana, hoppades i uppblåsbara borgar etc. Det som gav mig mesta behållningen (om en mamma i detta fallet får uttala sig) var såkklart Pippi hus Villa Villekulla. Kan riktigt känna hur roligt jag hade tyckt om jag varit i mina barns ålder.

Efter en hamburgermåltid var det då dags för vattenlandet och precis i samma veva började det regna. Att få på mig en bikini i det läget hade varit stört omöjligt. Ulf – räddare i nöden härjade loss med Stella (de andra klarar sig bra själva). Ungarna var ihärdiga. Läpparna var blå, kropparna skakade och tänderna skallrade – 2 timmar c a höll de ut. Susanne o jag huttrade vid sidan om och led… Hade det varit varmt och soligt hade jag haft hur kul som helst för vissa banor såg riktigt kul ut. Känns lite surt att betala inträde för en dag som denna men en sak är säker – vädret rår vi inte över!!

Nu regnsmatter på husvagnstak och förtält. Vi läser broschyrer om vad man kan göra när det regnar. Vi lär inte bli sysslolösa… När man ska till grottorna i Lummelunda behöver verkligen inte solen visa sig på himlen!!

Ha en go kväll!!!

Vi kollar in fin-fina båtar i Visby gästhamn.   Marchmallows-grillning   Hur många glas dricka av totalt 5 st kan bli utvälta inkl. dryck.. Svar: 3 st!!

Grillmåltid i solnedgång i vårt förtält!!

Vår egen Pippi Långstrump o Stella framför Villa Villekulla!   Elin i linbana på Kneippbyn   David i en båt som "flög" (Jag vågade aldrig ;)

Av Sofia - 13 juli 2011 16:25

Lite kyligare vindar har svept in över Gottland och efter en relativt sen frukost blev det en tur till Visby. Studera alla fina båtar i hamnen! Man fattar inte riktigt hur fina de är? Vågar inte ens tänka på vad de kostar! Å vilket liv en del lever.... ; ) Såg nån kille bära en hel låda exklusiv champagne till en av skutorna. Kanske skulle det drickas, kanske skulle det vaskas, möjligen sprutas på varandra?? Ja, jag - sen köpte vi oss en bag-in-box rödvin och för att förtydliga - vi dricker vårt!!

Sedan blev det langos till lunch. Rödlök, gräddfil och rom på friterat typ pizzadeg. Så gott!! Har bara ätit det en gång förut (på Grönan i Stockholm) och det var en trevlig smakåterupplevelse.

Efter en stundande löpartur blir det grill igen. Härliga kvällar med härliga vänner på en härlig ö!

Nedan några bilder!!

Tindra o Stella poserar i sanden på Sudersand!

David   Johanna i ny bikini (REA på H&M)   Raukenroll!!!!!   En rauk bland alla andra...   Stella o Ulf

Hela högen på plats!!!

Ha en go kväll!!!!

Av Sofia - 12 juli 2011 19:00

Idag har vi bekantat oss med fenomenet bilkö till Fårö-färjan! Som min bror Pelle tipsade om "åk tidigt - det kan vara lång kö"... Hade vi tur förra gången hade vi betydligt mindre tur idag!! 1,5 h stod det på skylten där kön började. Panikartat vände vi o letade upp en badvik som dissades av de flesta... Det luktade döda fiskar, surt hav och rutten tång = några av barnens teorier! Efter en stärkande fika gjorde vi ett nytt försök i färjekön. Drygt en timme fick vi vänta men med tanke på den dina stranden Sundersand MÅSTE vi dit! Dessutom väntas regn framöver! När vi kom fram umgicks vi med sand förutom en massa andra soltörstiga människor. Det yrde i luften hela tiden och det känns som att bilen nu är full!!! Xtra knaster mellan tänder o sanden kom in ÖVERALLT!På hemvägen blev det raukenroll! Langhammars raukfält studerade vi noggrant! Är imponerad av hur stora de är - de där häftiga formationerna! Till barnens stora förtjusning fick man klättra på dem! Fick en massa underbara kort mot en klarblå himmel! Bilderna läggs i en annan dag! När vi kommer hem lär det vara sent och åtminstone halva skaran har svultit ihjäl!! Finns ingen tid över till datorsitteri... Nu - däremot har jag gott om tid, vi sitter i kö....till färjan ; )Go kväll!!

Av Sofia - 11 juli 2011 14:43

Idag har vi spenderat ett antal timmar i Visby stad. Kollat in muren och dess portar lite mer noggrant. Barnen tycker det är spännande och de fantiserar om vad som hände här för längesen, på medeltiden. Det som faktiskt hände (lr sägs hände) kryddar de rätt rejält om man så säger… Vi har besökt S:ta Katarinas kyrka och förundrats över att allt är så välbevarat, förutom taket då men det ger ju helt klart ett luftigt intryck. Utanför på stora torget säljs diverse smycke, solglasögon, konstverk, fårskinn och annat smått o gott = med andra ord – precis som i utlandet.

Vi tog en fika på torget. Barnen fick glass och Ulf o jag testade saffranspannkaka med salmbärssylt och grädde. Har aldrig ätit denna gotländska delikatess och kommer nog inte betala för att göra det ytterligare en gång.. Gott men jag föredrar ju mammas ostkaka då man förutom saffranssmaken kan dra vissa paralleller.

Vi gick sakta igenom botaniska trädgården – väl värt ett besök. Så välskött o så många sorters rosor… Själv har jag ju ingen direkt fallenhet för trädgårdsarbete (läs inget) och inget vidare intresse heller…men jag blir mäkta imponerad av när det ser ut som det ska! Lite som att vandra i ett sagolandskap med små gångar, broar, små vattendrag och alla dessa underbara och ovanliga träd.

Sedan blev det de där affärerna utanför muren…Cubus, Bik-bok, H&M, Dressman, Intersport etc. Sommar-REA överallt och t.o.m Ulf hade kasse med hem...snygg kavaj... Nu hemma och till middag blev det wokad pasta och för smidighets skull fick alla äta veggo-falukorv. När jag skar den gick mina tankar till barndomens modell-lera, de där i stavarna i olika färger… Jag kan säga att det smakade precis lika dant….inte för att jag frekvent åt men det hände att man testade..

Snart anländer våra kompisar till ö:a och vi välkomnar dem med mat vid sju-tiden. Kanske vi t.o.m kan stå o vinka från havet här nere..vi ser ju alla Golandsfärjor från vår camping!!

Ha en goooo eftermiddag och kväll!!!

Snäckgärdsporten!!

Mer mur...

Botaniska trädgården...nej, vi tog inte med katten...den tillhör parken...

S:ta Katarinas kyrka! Det har "stått sig" under åren...lite taskig kvalitet på taket då...

Klaustrofobi och svindelkänsla samtidigt...

Dax för att testa en av öns läckerheter... Saffranspannkaka m. salmbärssylt och grädde..

Det finns faktiskt gott om plats även till en sexpers-familj, något vi inte är så vana vid i semestertider.. Visst är det mkt folk men inte överdrivet packat!!

Första tanken som slår mig...ett naturreservat. Nej, det är vår camping, ner mot havet....ska sluta o tjata om det nu men jag tycker det är så fantastiskt!!!

Några kort från gårdagens solnedgång!

Klättrade upp till vårt eget lilla "Högklint". Sekunden efter att bilden togs upptäckte vi att vi hamnat i en myrstack av pissmyror - ONT gjorde det...

Å där gick solen ned!!!

Av Sofia - 10 juli 2011 16:18

Det här är semester!!! När dagarna är som oskrivna blad... Förutom min rutin morgonrunda när övriga familjemedlemmar sover finns det inget som är bestämt eller planerat! Det tar ett tag innan hjärnan vänjer sig vid det icke-inrutade livet!! Därför det så xtra skönt att kunna ändra planer efter väder. Det var mulet när vi åt frukost så vi bestämde oss för att utforska Visby lite mer ingående. Kl 10.00 försvann vartenda moln och det blev istället en dag vid poolen. Å solen bestämde sig för att skina hela dagen!!! Visby ligger kvar, säkert ett bra tag till ; )Eftersom vårt kylskåp inte rymmer obegränsade mängder mat är det dax för ett besök på Ica Maxi i em. Hur mkt tur kan man ha? Ett gigantiskt Ica mindre än 5 km bort... Ett paradis o massor att välja på. Jois är ju lyrisk över allt utbud "veggo"!!! Högst upp på barnens önskelista står Choko-flakes! Ja, ni läste rätt! Flingor med chokladsmak! Det hör verkligen inte till vanligheten att det återfinns i skafferiet hemma....jag anser att man lika gärna kan käka Ballerina till frulle. Hur gott låter det på en skala! Dessutom ser pyllorna ut som harbajs... Kanske Ulf o jag tar var sin löparrunda före kvällsbestyr OM tiden räcker till... Å tid har vi ju, det handlar bara om hur sent vi ska grilla!!I morgon kommer våra vänner Sus o P-A m barnen. Det ska bli riktigt kul och vi ska skriva många vita tomma blad ihop närmsta veckan!!Ps, bloggat med min iPhone - därav inga radbrytningar... Vet hur jag ska hitta kodningen för en sån men orkar inte...det är ju SEMESTER!!!

Av Sofia - 9 juli 2011 19:48

Badkrukan med stort ”B” är doppad!!!! Jag chockar barnen på samma sätt varje år. Ingen som tror att jag ska bada…å så bara händer det ;) Lite coolt att det blev i Sudersands badstrand, en oerhört fin badstrand på norra Fårö! Coolt….nej, det var inte speciellt kallt i vattnet! Skönt! Det är sant bror Pelle!! 9 juli o ha badat – inte illa! Slog jag dig? ;)) Picnic på stranden, lite sand i munnen (så är det) och solen verkligen slösade strålarna idag. En riktigt härlig dag!! Fårö – denna lite mytomspunnen plats, Ingemar Bergman,  mordplatser i Marie Ljungstedts deckare… Naturen är härlig. Varje väg (nästan) är kantad av kalkstensmurar och vallmon ser man överallt…väldigt mycket blommor vid varje vägren, fåren….små hus med halmtak…..

Efter några timmars solande och badande återvände vi mot Visby Strandby. När jag skulle börja packa ihop såg jag en kändis. ”Gynekologen från Askim”…kanske inte värsta – jag mötte Lassie…hade ju varit väldigt mkt mer nice att se Jack Sparrow  (Jonny Depp) komma med ett piratfartyg ute på havet…. Men en kändis är en kändis o jag kan ju inte sluta stirra…..

Hann med ett kort besök på Krusmyntagården på hemvägen. Har blivit tipsad om detta härliga ställe med stor kryddgård och mängder med kryddor o diverse att köpa. Blev ombedd av en kollega att köpa världens godaste grillkrydda. Tänkte att det var väl inte så svårt…..Tjena goda’ när jag kom in i denna butik. En HEL vägg full av små påsar och otaliga sorters kryddmixer. Grillkrydda, amerikansk grillkrydda, provencalsk grillkrydda, barbequekrydda….. Hmmmm, det får nog bli ytterligare ett besök där. Jag kände in luften att det inte var läge för nån vandring i deras fina kryddgård… Kea!!! Underbart ställe och jag tar cykeln SJÄÄÄÄÄÄLV nån dag!!! ;)))

Har precis duschat med Stella. Nästan lite rekord att tvätta två hår inkl. kroppstvagning på 4 minuter. 4 min kostar 5 kr och man är ju smålänning. Smålänning är inte Johanna tonåring. Hon tar 10 kr (dvs 8 minuter)….. Förklaring = just det, tonåring!!!

Go kväll!!

PS Tack Sus för tipset om att ta med gitarren... Det har jag aldrig gjort förut och det är sååååå skönt att spela av sig en stund....

Färjan över till Fårö

Picnic i sanden kryddat med sand...

Sudersands strand

Lite strandaktiviteter...

Krusmyntagården....blir fler besök!!

Ha en fin kväll!!!

Av Sofia - 8 juli 2011 20:36

Omedelbar kärlek….kärlek vid första ögonblicket…. Denna relation kommer att hålla i sig – det känner jag på mig! Gotland i mitt hjärta! Att vara drygt 40 år och inte besökt denna ö förrän – känner mig nästan lite skamsen….

Dagen började med första semesterturen…den första utforskande promenaden. Vart leder strandpromenaden (visste ju iofs att den skulle ta mig till Visby men inte hur…). Magisk väg dit i solsken. Har laddat ner appen ”Verkligheten berättar” och han var rätt tjötig i iPhonen när jag började närma mig ringmuren… Här finns mkt historia att förtälja. Å denna mur… Väl bevarad från Medeltiden – en typ 1000 år sisådär..  Vill inte på något sätt verka kritisk men vissa av fastigheterna i Nässjö kommun håller liksom inte lika länge… Å där blev jag helt plötsligt lite bitr. fastighetsförvaltare också ;) Kikade in i Botaniska trädgården – wow!! Där ska vi lägga ett noggrannare besök!!

Eftersom barnen VÄGRAR att bada i havet (läs SJÖÖÖÖÖÖÖÖGRÄS) är det tur att det finns en stor pool här på campingen. Har sysselsatt oss nästan hela dagen. Vi cyklade in en sväng till Visby på eftermiddagen också.  Kände pulsen i denna otroligt mysiga stad. Svårt att ta in allt.. Den ena gatan är mysigare än den andra, proppad med rosor överallt. Å så sista dan på Almedalen – såg Super Mario på nära håll – KUL!! För många var det rätt dag i dag ;) Ja, mitt hjärta och blod är rött, men gräset är grönt och himlen är onekligen blå, framförallt idag!!!

Ha en underbar kväll därute!!!!

Glass vid poolen

Mer glass vid poolen...

Framför Almedalen

Å där var han ju.... Super Mario alias Juholt....

Vid muren på en mysig gata!!

På en mur och bakom underbara Visby!!

Stella framöför ett hav av Lavendel....