Alla inlägg den 29 september 2011

Av Sofia - 29 september 2011 19:17

Jag har skrivit om det förr. Ett av mina hjärnspöken. Problemet återkommer inte ofta, max 3 ggr om året. Den här uppgiften kan kännas som ett gigantiskt berg att bestiga. Penséer på våren, ljung på hösten och däremellan möjligen, i bästa fall, kryssantemum. Jag talar om planteringen av blomkrukorna utomhus. Har man hus är det vackert att dekorera trappan, den stenlagda gången med prunkande växter. Tyvärr har jag varken fått gröna fingrar eller intresset för trädgårdsskötsel. När jag väl sätter igång tycker jag det kan vara avkopplande, t.o.m lite roligt. Det är just det att ta sig till den punkten – att sätta igång. Jag tänker många ggr – ”struntar i det i år” men man bör och det är normalt att fylla sina krukor, det är en norm att göra så. Å framförallt är det ju vackert! Härlig känsla när det är gjort! Nu snackar vi i-landsproblem så det ryker om det….


Så idag på morgonen när jag körde till jobbet. Jag svängde VÄNSTER in på Konsums parkering, gick ut till torget, tog 2 plastkassar och fyllde med ljung, murgröna och den där snygga kålblomman (heter nåt annat men vet inte vad). Hur svårt var det då på en skala? Inte alls faktiskt. Hade med facit i hand kunnat göra detta för länge, länge sedan och inte behövt ödsla mina dyrbara tankar på ”oplanteringen”. Beräknade att blommorna räcker till 5 krukor. 190 kr kostade kalaset vilket inte är en överdrivet hög summa. Jag brukar nämligen dölja min lathet med att konstatera att det är dyrt med blommor/växter.


Tack-o-lov har vi jord hemma (eliminerar ytterligare en jobbig inhandling) och nu är det bara momentet plantering kvar. Känner på mig – det sker i kväll! Å bildbevis kommer… Kan ju titta på de där fina korten när nästa planteringsångest sätter in… nån gång framåt vårkanten…


Tänk så olika vi människor är. Har en f.d jobbarkompis som bloggar om sin trädgård och allt pyssel där. Jag fylls av beundran när jag kikar in och läser om hennes växter och ser bilder på allt det fina. Bilderna hon lägger ut är som hämtade från en cool trädgårdsbok. Alltid nåt spännande projekt att följa. Vill ni få lite ögongodis, besök "annalenasrum.blogspot.com".

Ha en go kväll!!!


  Höstprakt som får va till våren!!!   Dessa går ju inte under kategorin de modernaste krukorna...men, men...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards