Alla inlägg under december 2011

Av Sofia - 22 december 2011 17:18

Sista jobbdagen innan jul avklarad...mys i hela kroppen! Alltid samma känsla och stämning - doften från glöggen sprider sig och värmen från ljusen gör alla gladare. Visst är det så? I går kväll, när barnen somnat och mannen for till Posten för nattarbete, satte jag mig med gitarren invid granen och sjöng. Inte många som lyssnade med andra ord. Två katter och ett antal dammråttor (som jag ska!!!!! ta kål på i morgon ;).


Vill bara med nedan små visor säga God Jul!!! Ljud och bild är inte bra...inte alls....men sången kommer från mitt hjärta!!

Kram 



 
   

Av Sofia - 21 december 2011 20:41

Första skinkmackan för året intagen (bortsett från det goda exemplaret Café Vipan bjöd oss på den 13:e december. Den var inte hemmakokt, inte hemma-griljerad....köpte färdigskivad på Willys. Jättegod och med sötstark senap på var det pricken över i:et. Jag försöker och förtränga och envist glömma bort smärtan när den starka senapen nuddar vid min munblåsa... Ajjjjjjjjjj!!! Förkylning på G - hoppas den väntar till efter sången på julafton och helst av allt, inte kommer alls. Kanske är man bara lite sliten och motaglig nu... Känns som om hjärnan och hela kroppen behöver vila. Inser att jag INTE blir färdig med allt på jobbet som jag hade tänkt men mina egna krav är ju sällan ribban för normal nivå och det kommer ju ett liv nästa år (förhoppningsvis).


Jag har kommenterat och skrivit om Ernst förut..... Nu startade jag ju inte min blogg för att kåsera om honom MEN jag kan inte låta bli. I kväll är han inte redig. Klär lampskelett i stål med mossa (skitfult kom vi alla överens om). Dessutom tror han att lampskärmen nu hade ett liv. "Det trodde inte den gamla lampskärmen att den skulle bli så tjusig till jul...." Ja, jisses! Men sen gjorde han ju snygga knäck-klubbor dekorerade med polkagrisspån... Såg enormt fint och gott ut! Men orka!!!?? 


6 st skumtomtar har jag käkat idag. Det står en burk på jobbet som egentligen är till de (oss) som jobbar i mellandagarna då caféet inte är öppet. Burken kommer att vara tom före kl. 15.00 i morgon och det är INTE bara jag som nallar... Längtar efter mors teaterkonfekt...men de står 4 mil härifrån...hos henne....och jag får vänta till Juldagen!!


Ha en fin kväll!!!

Av Sofia - 20 december 2011 18:37

Inte lönt att åka utan listan till Willys eller ICA. Har man ingen köper man mycket av det man definitivt inte hade tänkt. Det gör man väl iofs med listan också men något mer strukturerad blir handlingen när man går efter lappen. Men bara något mer... Springer oftast omkring i slutet och jagar grejor som man glömt när man var på rätt plats. Ska snart åka och handla, inväntar bara pojkarna som ska komma hem från bandyträningen först. Jodå - jag KAN handla precis ensam men ibland behöver man lite mentalt stöd och lite svar (även om man inte får några) på frågor som "Ska vi ha det?" "Vad tycker du?". Dessutom är det trevligt med sällskap och framförallt "bärhjälp". Att sladda omkring med en varuvagn full av kassar i snön på parkeringen - me not like!


Iår ska jag då försöka tänka lite vegetariskt på mini-julbordet vi alltid har dan (kvällen) före dopparedagen. Apelsinskivor, rödbetssallad och broccoligratäng samt omelett med champinjonstuvning har sin givna plats men kanske ska man tänka i nya banor. Johanna ville ha brysselkå..... Det kanske får räcka så?


Nån skinka blir det inte iår. Att köpa en för några hundralappar och sedan få slänga 2/3-delar känns bara onödigt och slöseri med pengen. Kanske kan man få tag på bara några skivor? Vi tillbringar ju både julafton och juldagen som gäster så skinka blir vi inte utan!!! Nåt som jag köper enbart till mig själv är lax och sill! Bara jag som äter och det är ju faktiskt jul!! Nu ryckte det i dörren. På med tålamod och lite energi. Willys väntar!!! 


Ja, dagens blogg går väl inte till historien som den djupaste men vardagen är livet!!


Go kväll!!!

Av Sofia - 19 december 2011 20:37

Så står han där igen... i idyllens idyll... Stämningen riktigt sipprar ut ur TV-rutan likt sirap och bildar kletig eftersmak.. Eller är jag bara lite bitter? Bitter att JAG inte hinner konservera äpplen (skalet utskuret i vackert mönster) i saffran- och sockerlag... Att jag inte hinner göra egen korv, fixa fejkade små granar (5 st dessutom) med belysning OCH äppeldekorationer...


Igår tyckte jag att jag var i fas - granen klädd, julkorten pålagda, julklapparna inslagna och jag har faktiskt skrivit handlingslistan inför julen...dock inte besökt Willys (eller ICA) än... Så dyker han upp - den snygge Ernst och tar ned mig rejält på jorden. Jag gör ju jämförelsevis inget om man ska gå efter hans sysslor... Jag rätar dock på ryggen rätt snabbt och struntar i hur han fixar och grejar. Jag prioriterar inte "hemmagjord" fågelmat... Det finns de som säljer sånt...färdigt!! Det ser dock vackert ut där han står i det fina lantköket med tända ljus och det är ju ändå lite ögongodis.


Barnen börjar komma hem med egenhändigt gjort julpynt... David levererade idag en snygg tomte och på onsdag är det Elins tur att pyssla hela dagen. Här hemma har hon botaniserat bland överblivna röda rosetter, band, guldpapper och det ska bli spännande att se vad hon hittar på.


Om man skulle få en sekund över såhär före jul kan ett besök på Pigalles konsthall varmt rekommenderas. Några av våra otroligt duktiga nässjökonstnärer ställer ut sina alster och det var en fröjd att gå omkring och titta i lördags. Hade jag stora väggar i kombination med mycket pengar skulle jag köpa en riktigt fin julkapp till mig.


Nu återstår bara en sak...få barnen i säng och sedan ska jag bege mig åt samma håll..... Eller vänta - kanske ska jag snickra ihop ett stort och fint och EGET bakbord a' la Ernst...så här några dar före jul!!! Precis vad jag behöver...eller inte... Vissa hatar honom, vissa älskar honom! Erst = hatkärlek!!!


Natti!!!

Av Sofia - 18 december 2011 13:33

Det finns bara idel fördelar att ha många barn (förutom den där tunga blöta filten av otillräcklighet och ångest som nån elak snubbe hänger på mig ibland). Annars är det bara roligt och energigivande. Det finns dock ett tillfälle då det är svårt (läs omöjligt) att räcka till och hinna med. Det borde finnas en funktion som heter föräldrakloning!! När barnen håller på med ett par st aktiviteter var och dessa ska terminavslutas alt. matcher blir det som följer.... 

  • David - bandymatch mot VBK på Skogsvallen kl. 09.00--12.00
  • Elin - Kulturskolans dansuppvisning på Pigalle kl. 11.00--11.45
  • Stella - Skridskoskolans avslutning, Hockeyhallen kl. 11.00-12.00

Behövs ingen tydligare förklaring varför jag vill finnas på tre olika ställen va? Det blev avlämning av Elin kl. halv tio, sedan hann jag se en halvlek av Davids matcher innan det var dax för att hämta Johanna som oxå ville följa med och kolla in Elin. Så fantastiskt bra var denna uppvisning. Elins grupp fick avsluta hela föreställning till Danny's "In the club"  och applåderna ljöd länge. Därefter upp och kolla om det var nån liten Stella som skrinnade omkring - nej, det hade redan tagit slut. Men där fanns både hennes pappa och farbror så hon saknade inte publik. David fick ha pappa, farmor och farfar vid sarjen så det hela löste sig ju riktigt bra!


Hur bandyn gick...ja, att Vetlanda vann samtliga matcher är väl inget jag vill basunera ut men så var fallet. De vann dock med hårt motstånd och Nässjö blå och Nässjö gul var superduktiga.


Snart är det dax för julgodisfix och jag vet hur otroligt mycket barnen ser fram emot det här.. Det blir Celine Dions julskiva vilket numera är en tradition. Kanske jag smyger in en Maria Mena oxå - "Home for Christmas". Numera (när jag blivit vuxen ;) gillar jag hennes sound betydligt bättre...


Å nu....skynda ner på stan o hämta Elin som stått o sålt kakor för sin klass på julmarknad. Sa jag att det alltid var kul att ha många barn......???


Ha en nice kväll!!

Av Sofia - 17 december 2011 17:38

Granen är "hemkörd",är färidgklädd och står och lyser i vardagsrummet, glöggen i koppen, skinkan i ugnen och gröten är klar.... Nej, jag bara skojar - i varje fall om skinkan o gröten!! Behöver ju inte rusa fortare än verkligheten - den går tillräckligt snabbt ändå... 


Dagen har bestått av en långpromenad i ett snöregnigt Nässjö - kan tala om att jag var rätt blöt innan det blev frukost. Men vi fick ju goda färska frallor från Thimons vilket gladde all of us! Sedan ljussättning på Elins dansshow införmorgondagen. Jag tjuvtittade och jisses vad proffsiga de har blivit. På ett år har de blivit små dansproffs!! Välsynkat och helt underbart att titta på. En känsla av vemod finns när jag kollar på min 11-åring. Tänk om JAG fått dansa sån häftig showdans när jag var i den åldern.... Ville men det fanns inget på den tiden...inte i Norra Sandsjö i varje fall. Jag dansade (dansar;) mest i vardagsrummet och det gick (går;) bra det oxå ;))


Sedan blev det Eksjö för att jaga fatt i den sista klappen till Stella. Ett sminkhuvud stod överst på hennes önskelista och det fick vi tag i. Sedan hämtade vi granen vilken var såååååååå fin! Tacksam tanke jag skänker till givaren!!!


Å så lite kul från igår. Bad Johanna att sätta på julfrimärke på samtliga våra julkort.Tyckte det var ett lämpligt uppdrag när jag fixade maten för kvällen. Hon kontrar: Var sätter jag frimärket? Jag bröt ihop av skratt och förstår på sätt o vis hennes undran. Hur ofta på en skala skickar 15-åringar brev idag???


Ha en goooooo kväll!!


 

Färdigklätt - tomen kan komma!!!!!


Hon kanske inte vet var man sätter frimärket men Johanna är en mästare på cup-cakes!!!  

Av Sofia - 16 december 2011 17:04

Snart jul…en stor högtid….kanske allra mest för barnen. Det är då en mycket konstig och vemodig känsla att säga ”Hej då” till Stella idag på morgonen med vetskapen om att hon inte kommer till oss förrän på Juldagen! Hon får en härlig vecka och Julafton framöver – det är jag helt övertygad om. Det är mest jag och vi andra som tycker det är ofantligt tråkigt att inte ha henne hos oss. Hon är ju numera den enda i familjen som tror på tomten och visst är det lite extra kul även för oss andra när tomten kommer och se just hennes ögon.


Den här smetigt sorgliga känslan botas bäst av att umgås med sina andra barn. Ikväll är det fredagsmys och stilla kväll i soffan. Efter gårdagens julfest med jobbet är det behövligt. Det var en mycket trevlig kväll och den blev varken stimmig eller sen men fest är ju fest… Efter gårkvällens lekar kan jag med bestämdhet konstatera att jag är kass på att köra radiostyrd bil men rätt hyfsad på pilkastning och rullstolsåkning… Radiostyrd bil för övrigt riktigt kul (julklappstips ;) men på nybonade golv blev det mer än sladd....


Jag sjöng några sånger för församlade jobbarkollegor och jag var otäckt nervös. Hjärtat slog som ett trumsolo och det handlar nog lite om ”självplågeri” (= som en kollega så klokt sa) att stå där med min gitarr!!!  Det var ändå riktigt kul att få framföra det jag gjorde och som tack fick jag en jättefin julgrupp! Omtänksamt till tusen!!


Ha en nice fredagskväll!!!

Av Sofia - 14 december 2011 19:09

När min bror för några månader sedan fyllde 50 år skrev jag några verser till honom.... En handlade om "att han knappt hittar i sin egen ficka" o att han har lagt åtskilliga minuter på att köra fel.. Där stod jag i Norra Sandsjö bygdegård och var kaxig. Vi är ju släkt, dessutom på rätt nära håll och dragen finns där - helt klart! Å jag var inte ett dugg kaxig i dag på morgonen. Stora känslor av hopplöshet och förtvivlan fyllde min kropp när snö-regn-blasket piskade mot bilrutan. Såg absolut inte ett smack - knappt gatunamnen på husväggarna.. Att veta ungefär vad något ligger är inte direkt något ideal för fru Holm Storme. Hur svårt kan det va? tänkte jag innan... Kom (endast) 10 minuter försent till detta viktiga möte och det var absolut!!!!!! ingen fara bedyrade ansvarig. Kände mig som en stor...jag vet inte vad och jag minns faktiskt inte när jag någonsin kommit försent till nåt viktig sammankomst.... En GPS kanske jag ska önska av tomten!!


Efter detta skulle jag på lunchen fixa EN julklapp..... Check!! De hade ÄNDRAT OM på Claes Ohlsson....tra la la la... Irrade omkring som en blind råtta och jag orkade inte ställa mig i kön vid infodisken. Sedan hem o jobba!!!! Hann tyvärr inte åka upp på mediaträffen på Skogsvallen som en av min kollegor var ansvarig för. Kortfattat - Nässjö kommun driver ett stort energiprojekt vilket betyder kort och gott spara energi (byta ut olja mot fjärrvärme eller bergvärme, byta till energisnålare lampor etc. etc.) Rätta mig om jag har fel, Pelle ;) så får jag skriva mer i morron... Intervjun sändes dessutom i lokalradion! 


....nej, i morron skriver jag inget för då har vi JULFEST på jobbet!! Ska bli så kul!!! Lekar, mat, dans och umgänge med bästa jobbarkompisarna! Kanske blir det lite segt på fredag morgon men det TAR jag med glädje!!


Kram i decemberrusket!! 

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6
7
8 9 10 11
12 13 14
15
16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards