Alla inlägg den 21 januari 2012

Av Sofia - 21 januari 2012 10:31

Det var en vacker dag i går. Som för att rama in denna speciella dag lyste solen ända till skymningen. Att resa hela vägen ner till Skåne, att få se havet - min eviga längtan! Mitt i all sorg blev det en ljus och vacker begravning för Sara Henriz. Carl-Henrik, Saras pappa, var präst och gjorde hela ceremonin så levande. Det kändes som att Sara plötsligt kunde komma gåendes någonstans bland kyrkbänkarna. Kyrkan var full med folk, det var människor överallt! Det var blommor överallt - förutom kistan som var översållad med blomster låg det blommor i många av kyrkans fönster. Hela kyrkgången var full med arrangemang och buketter.


När prästen inledde med att säga "Vi har samlats här idag för att ta avsked av Sara..." det var nog det sorgligaste ögonblicket. Varenda cell i min kropp blev fylld av en enda känsla = "Det är så orättvist!!". Otaliga är de gånger jag har hört Calle hälsa välkommen till andakter, gudstjänster, bröllop, dop och begravningar. Att höra honom säga dessa ord om avsked för sin egen dotter...åååhhh...så overkligt!!! Jag beundrar hans insats igår - han gjorde det precis så som hon ville ha det.


Sångerna var genomtänkta och vackra. En kvinna spelade "Saras polska" på klarinett (alt eller bas måste det varit) som hon komponerat själv. Har inga ord! En av psalmerna var "Som när ett barn kommer hem om kvällen" av Göte Strandsjö - den sjunger vi i morgon på sånggudstänsten i Flisby. Blev extra svårt att sjunga med i den psalmen igår. 


Efteråt var det minnesstund med mat i Maglehems bygdegård. Fina och varma ord av Saras make Timo gjorde stämningen just varm. Många vänner talade. Jag valde att sitta kvar. Det blev helt enkelt för mycket känslor. Alla andra klarade av att prata men jag orkade inte ta risken.. Hade inte gjort något om jag börjat gråta men jag vet att Sara vet vad jag skulle ha sagt! Det var skönt att få vara en del av allt detta igår, skönt att få prata med de närmaste, systern Anna, brodern Martin efter så många år. 


Vila i frid Sara! Å du finns - alltid!!

 

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards