Alla inlägg den 17 februari 2012

GAD

Av Sofia - 17 februari 2012 16:38

Josefin Sundström (programledare, krönikör, författare m.m.) lider av det...o ju mer jag funderar...jo, jag har nog en släng av det där. Inget jag kommer att "söka" för men man får försöka leva med det. 


GAD = Generaliserat ångestsyndrom, eller GAD efter engelskans generalized anxiety disorder, innebär att en person sällan eller aldrig kan kontrollera sin oro och ängslan. Det påverkar hela tillvaron för den drabbade.


Som när vi åkte till Göteborg i måndags. Sitter hela tiden och är livrädd för att vi ska krocka, andan i halsen när vi kör om en annan bil. Jag "ser" liksom framför mig hur det hela händer i ultrarapid. När vi skulle flyga till Egypten - flyggrädd är väl var och en men jag har känslan av att vi aldrig mer kommer hem. I eftermiddags åkte Elin med några kompisar till Lövhult för att åka pulka. Jag förbjuder henne såklart inte men jag är så rädd att hon åker in i ett träd och bryter nacken. Man KAN inte gå och oroa sig för allt men tankarna är inte alltid så sunda även att man säger till sig själv att SLUTA!! Det påverkar helt klart min tillvaro. T.o.m så jag nästan styr av att mamma och pappa ska komma o hälsa på - vill inte ha dem på vägen när det är halt.... När jag sitter här och skriver finns det ju annat som bildar ångest i min vardag. Rädlsan för att barnen/jag eller mina nära ska bli allvarligt sjuka...kommande arbetsuppgifter, att pengarna inte ska räcka...


Många psykologer vill ju hitta förklaringar i det förflutna men jag tror inte ett dugg det har med min barndom att göra. Den var MYCKET trygg men jag minns hur otroligt rädd jag var för att huset t.ex skulle börja brinna. Att blixten skulle slå ner och brandlarmet skulle starta. Jag kunde i perioder ligga och grunna på det där i timmar utan att kunna somna. Desstuom var jag hysteriskt rädd att mina föräldrar skulle dö när jag var liten. Inget man kunde göra åt - jag menar, mamma kunde ju inte säga "det kommer jag inte att göra". Vi vet ju faktiskt inte vad som händer i morgon! Tror helt enkelt jag är född sån här. Ett av våra barn har ärvt "precis" samma ängslan som jag. Det är jobbigt att se de där bekymmerstankarna, alla funderingar... Lugna och trösta!


Nog om GAD - idag har det varit "free"dag!! Härlig morgontur runt Träslända (nej, inga vildsvin som attackerade mig i skogen) för att att sedan köpa färska frallor. Packa ned fika + kaffe/chokladmjölk o testa taggarna på Skogsvallen. Jag insåg rätt snart att jag var överflödig. Grabbarna klarade sig rätt bra på isen utan mig - de var ett helt lag som kämpade. Jag gick hem (är mycket bättre på att promenera än att åka skridskor) och började städa.


Till kvällen blir det underbara cupcakes som Johanna har pysslat med. Smaskens! 


PS. Ska man vara lite ängslig för bomhotet mot Nässjö? Hur allvarligt är detta? Jag tror iofs att det är ett mycket dåligt skämt men jag vill nog ändå inte vara just på Torget o strosa den 1:e mars.


Ha en fridfull kväll!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9
10
11 12
13
14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards