Alla inlägg den 21 mars 2012

Av Sofia - 21 mars 2012 10:59

Jag har skrivit om det förr..... Hur vi alla, från den sekund vi lämnar mammas mage, bedöms. Apgarpoäng vid födelsen, BVC - kolla vikt och längd...så kurvorna ser bra ut... Å så fortsätter det sedan hela livet. Detta är de "externa" testerna, samhällets normer i någon form - sedan ska de "interna" bedömningarna göras. Alltså mamma och pappa som bedömer och funderar, själva eller föräldar emellan. Sitter hon än? Kryper han fortfarande inte? Min tös gick 14 steg igår! Ja, ni känner säkert igen er. På nåt sätt får vi signaler från höger o vänster att vi är unika men ändå ska vi följa ett mönster och faller vi utanför ramarna ska vi genast analyseras som "felaktiga" på något sätt. 


Efter att ha fött och uppfostrat 4 barn har man ju hittills genomgått en mängd??!! tester och bedömningar med barnen. Förvisso är de syskon men såååå olika när det gäller t.ex utveckligen. För att inte göra detta inlägget km-långt tar jag ett exempel. Elin började inte prata förrän hon var c a 3,5 år. Hade det varit första barnen hade jag förmodligen sprängts av oro men nånstans inom mig var jag ändå lugn. Hon fattade ju allt men orden saknades. Idag är hon den av barnen som verkar ha ett fotografiskt minne. Hon tittar i stort sett på läxpappret med glosor - sen kan hon det. Å ord...finns ingen som tjötar som hon...


För att nu då komma till saken. Är det rätt att införa en gemensam bedömning av samtliga förskolebarn? På Stellas senaste utv.samtal nämnde fröken att det finns barn i klassen som läser som en 3:e klassare och barn som inte kan läsa alls. Det är ett ganska stort spann. Jag är övertygad om att dagens system är fullgott för se barns ev. svårigheter för att lära. "Vända trenden att det är så många elever som inte klarar betygskraven och att många hoppar av gymnasiet med hjälp av en obligatoriska test". Är inte emot tester som sådana men personligen tror jag att det är resurser som saknas. Man hör ju ofta att det dras ned på t.ex assistenter och stöd i olika former. Testa gärna, men se då till att öppna plånboken när resultatet läggs fram på bordet!!!


Det är ju inte alltid det är förmågan det är fel på. Normalbegåvade ungdomar som saknar lusten och motivationen att lära... Hur fångar vi in dessa elever? Hur kan lärarna bli bättre på att ge dessa elever en extra spark i baken? Det är en mer intressant fråga!


Ha en fortsatt bra dag!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards