Alla inlägg den 18 april 2012

Av Sofia - 18 april 2012 20:48

"Om du har tidigare arbetslivserfarenhet inom ett specifikt yrkesområde kan vi hjälpa dig att validera dessa kunskaper. Genom valideringen säkerställer vi att kompetensen överensstämmer med kravet på utbildningens nivå och branschens krav."


Ovan stycke går att läsa på en hemsida för just Validering/Certifiering. Kanske är det nyckeln till framgång för oss "poänglösa" varelser. Att visa framfötterna, att vara ambitiös, driva egna projekt och faktiskt ro dem i hamn - kort skrivet - vara en slitvarg duger inte i allas ögon. Har redan en mängd exempel där arbetslivserfarenhet inte är "nog" när nya tjänster ska tillsättas. Det är sorgligt! Å faktum är, att det ofta är de kollegor som är runt om kring som "tycker". Har en nära vän som är civilekonom. Hon sa en gång - 10% av det jag läste har jag nytta av i mitt jobb, resten har jag lärt mig under mina år i yrket... Ligger nog en hel del i det om man snackar runt med flera!!


Själv blev jag en gång uppsagd just på grund av att jag inte hade högskoleutbildning vilket var ett djupt hack i själen (kan nog aldrig älta färdigt). Jag vill ändå inte vara utan den smärtsamma upplevelsen - den gjorde att jag idag har ett drömjobb även om det för tillfället blir a lot av det ibland (läs = arbetsmässigt).


Å så finns det dom som läser åratal.......till ett mycket mycket krävande yrke och får samtidigt när de kommer ut på sin arbetsplats personalansvar. Det är inte alltid så att man är lämpad till just chef bara för att man har poängrekord. Å ett tag höll jag ju på att hamna i denna branch - läste till vårdadministratrör ett år på Handelshögskolan i Jönköping.....så helt poänglös är jag ju inte ;) 40 poäng är ju alltid något att hänga i julgranen även om den kulan kanske inte glittrar allra mest. Nej, en examen i ekonomi skulle sitta fint nu. Med tanke på mina arbetsuppgifter och hur allt det där funkar behöver jag det inte men för min självkänsla. Att läsa på distans....eller att validera mig... Jag ska sova på saken och fundera mera.....


Poäng eller inte.... Huvudsaken är att man gör sitt bästa och att man känner just det när man går från jobbet efter dagens slut. Idag har jag gjort nytta och mitt allra bästa!!


God kväll!!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards