Alla inlägg den 9 april 2013

Av Sofia - 9 april 2013 20:16

Befästa kunskapen! Jag förstår innebrörden och jag kan t.o.m tycka att idén är bra.....till en viss (ganska begränsad) gräns. Ett barn eller ungdom som går i skolan får betraktas som deras jobb, eller hur? Å vem av oss hemma i soffan som har jobbat sin arbetsdag skulle gå med på att få en "läxa" av sin chef. Inte många. Förvisso finns det många som har med sig jobb hem och anledningarna kan ju vara många. Du är en högt betald chef och får helt enkelt köpa kvällsarbete eller så har du inte hunnit någon uppgift på jobbet.....och har en deadline.


Där kommer min positiva inställning till läxor in. Om min son eller dotter är långsam i skolan och svårt att hinna med är det ganska naturligt att man kanske måste jobba ifatt hemma för att hinna med alla uppgifter som ska gås igenom. Kan ju även vara så....att min son eller dotter sitter och pillar med suddigummet, pratar med grannen eller rent av flamsar bort en lektion. Då är hemläxan ganska given!!


Men detta ständiga planerande för att läxorna ska göras. Här har söndagseftermiddagarna varit ganska givna för att David överhuvudtaget ska fixa sina läxor med tanke på idrottsaktiviteter. Å det kan vara lite si och så med inspirationen och koncentrationen när kompisarna hörs utanför.... Det handlar i snitt om 3 st per vecka och gånger 3 läxbarn (Jois klarar sig själv) blir det några stycken....och lite tid. Å tid tar man ju sig som förälder. Man försöker så gott man kan. Men jag har ständigt dåligt samvete för att man inte lägger ned mer tid. Å det är mest frustrationen när man INTE kan förklara på ett vettig sätt. Allt faller sig inte naturligt för alla barn och har man inte högskolepoäng i pedagogik ÄR det inte lätt att förklara hur Stella ska tänka när det står 8 plust 7. Jag "ser" ju att det blir 15 men hon gör det definitivt inte......eller gjorde kanske jag ska skriva för nu på vårterminen har det mesta lossnat.....  


Lärande ska vara lustfyllt och det ska föda lust att lära mer....men ibland känns det som att läxstunderna hemma är mer en fight som INTE är ett dugg lustfyllt. Å är jag riktigt ärlig handlar det nog mer om trött mamma än om själva läxan sig. Å jag är inte ensam - här finns en pappa som gör läxor på eftermiddagarna så pennorna glöder beroende på att han jobbar mycket nätter. För hur man än vänder och vrider på dygnets timmar så har vi inte mer än 24 st att spela med. Det är väl nästan det enda som är rättvist.....för alla!!!


Ha en fortsatt god kväll! Här är det läxfritt denna veckan....det var påsklov förra veckan o några nya har inte delats ut ;)

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13 14
15
16 17 18
19
20 21
22 23 24 25
26
27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards