Direktlänk till inlägg 11 maj 2013

K A R L S S O N D A G E N

Av Sofia - 11 maj 2013 18:55

För fjärde gången! En helt underbar samvaro med många släktingar - karlssonska ätten på pappas sida. Det är ju bara min far, lillebror Kenneth, som är kvar i jordelivet av de tre bröderna och det känns mycket värdefullt att träffas med jämna mellanrum. Det händer ju lite på ett år. Idag var vi ytterligare en medlem. En liten go Wilmer på 2 månader. Å lilla söta Nellie som hunnit bli 1,5 år. Man märker på ett år hur mycket som händer.


Vi hade perfekt väder, precis som vi hade beställt (och hoppats på). Jag började dagen med att hämta all den goda maten från "Vår mat" och sedan ut till Norra Sandsjö där vi höll till. Satte tillsammans med David upp en tipstävling på historisk mark. Runåsen!! En rullstensås som vittnar om istiden och lämnat efter sig en mycket vacker ås, dagen till ära prydd med vitsippor, backsippor omringade av alla träd i skir grönska. David fick sig en historielektion vid den "berömda" runstenen från 800-talet. Nässjö var inte ens en liten fläck på kartan när Norra Sandsjö var en befolkad by med kyrka, liv och rörelse.


Lagom till att man vant sig vid skitdoften från nygödslande åkrar (det ÄR så på landet) drack vi 11-kaffet hos min bror Pelle och hans fru Monica. Smakade alldeles fantastiskt bra! Mor min hade bakat å då är det gott. Tipspromenad med Karlssonska frågor och de handlade idag bara om grenen Kenneth.


Vilka sporter utövar David?

1, Bandy o fotboll

X, Hockey o fotboll

2, Basket o bandy


Hur börjar Elins personnummer?

1, 000111-

X, 010101-

2, 001011-


De som läser min blogg har ju helt klart fördel...


Lunchen intogs hos min bror Anders och fru Lotta och maten mättade hungriga magar. Efter detta var mammas ostkaka i vanlig ordning superb. Trevlig samvaro på skön altan och timmarna går i en rasande fart!!! Alldeles för fort...


Härlig dag! Tack alla fina för att ni kom! Ser redan fram emot nästa KARLSSONDAG!!


 

David och jag sätter upp tipsfrågorna!

     

Text hämtat från www.sandsjobygden.nu: "Bygden har historiska anor vilket den maffiga runstenen intill N Sandsjö kyrka vittnar om. Runstenen står på Runåsen. Stenen är den ståtligaste i landet menar Jan Agertz, Jönköpings läns museum. Stenen är rest under 1000-talet. Tegn som är urfadern levde under 800-talet är härmed den äldste till namnet kända smålänningen."

 

Två av alla fina backsippor som växer där om våren.

 

Bror Anders, hans fru Lotta, kusin Eva-Lena och svägerskan Monica

 

Min bror Pelles son Lukas, bror Anders son Simon och min mor Gunilla

 

Marika (min kusin Bosses fru), sonen Jakob, Ann (min kusin Rolfs fru) och pappa Kenneth

 

Kusin Rolf och kusin Bo "Mackan" Karlsson och hans barnbarn Nellie

 

Nämen?? Så salig jag ser ut - inte så konstigt med den goe sötingen i famnen...

 

Julia (dotter till min kusin Bosse) och Ida (dotter till min kusin Rolf - även mor till Wilmer ;)

 

Min svägerska Monica är så duktig på att få ett fönster enkelt och vackert!!

 

...eller att fylla en hylla med vackra ting...

 

Dax för tipspromenad! Runåsen med barnvagn - en utmaning!!

 

Mat från "Vår Mat". Gott!!

 

.....å lite dryck...

 

Far, Rolf, Eva-Lena och hennes dotter Isabel

Våra barns kusiner Simon, Lukas, Ella, Anton och Kristin

   

Bosse och morsan diskuterar....nåt kul?

 

Maja, Ann + Wilmer och Ida

 

Robin och Johanna och Ulf

 

Till skillnad från mina döttrar Jois och Elin VILL Stella vara med på kort!!!

 

Mor och far - första generationen!

 


2:a generationen. Rolf o Ann, Bosse o Marika, Ulf och jag, Eva-Lena, Pelle o Monica, Anders o Lotta

 


3:e generationen. Jakob, Julia, Ida, Ella, Kristin, Anton, Simon, Maja, Isabel, Elin (Stella gömmer sig bakom), Johanna och hennes Robin, Lukas "Luwe" - bara David fattas (kollade till kossorna)

     


Å dagens bildkavalkad får avslutas med Stella - en bild som är tagen av Elin... Vackert!!! Med Instagram kan man göra mycket....



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Onsdag 27 mars 19:24

Medborgarbudget - en värdefull demokratisk process. Ut på tur! Förmiddagen ägnades åt att besöka resultatet av medborgarbudget i våra kransorter. En demokratisk process där folket får rösta och bestämma vad som blir verklighet av pengarna. Så värdefu...

Av Sofia - Tisdag 26 mars 18:58

Igår kväll var det gruppmöte för vårt parti, Centerpartiet. Bra diskussioner och gott fika - tack Tommy, engagerade medlemmar och god stämning. Vad kan man mer önska tänker jag. Det är mycket som händer och det stundar ett EU-val eller EP-val som det...

Av Sofia - Lördag 23 mars 16:38

I går morse fick jag bevittna hur den sista elstolpen fick fot, eller hjul. Luftledningarna är nu borttagna här i vårt område och en traktor for iväg med den. Äntligen blev vi av med vår fula ledning som förstör våra utsiktskort. Det är verkligen ett...

Av Sofia - Fredag 22 mars 19:07

Samarbete och samverkan är ett ord som har genomsyrat arbetet i kommunen sedan jag tillträdde för cirka ett år sedan. Det har verkligen gjort oss alla mycket mer medvetna om fördelarna att samverka både när det gäller det på politiska planet och i ve...

Av Sofia - Onsdag 20 mars 20:43


Skön tystnad smeker mitt öra Endast vinden hörs och läker mina vintersår Snövit matta lurar mitt öga Jag ser vinter men känner vår Kylan biter i min kind och håller isen envist kvar Från klockan sex till sex ser jag sjö och horisont Marstid...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7
8
9 10 11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards