Alla inlägg under maj 2013

Av Sofia - 13 maj 2013 20:09

Efter ett par förvisso ledig dagar men mycket intenisva (släktkalas för Johanna, släktträff) var det åter dags att arbeta ihop några kronor också. Måndag – ny vecka UTAN röda dagar!! På dagens schema - budget 2014… Mina små grå har jobbat hårt idag utan överdrift. Det handlar om så stora belopp när det gäller fastigheter. Gäller att tänka till och tänka rätt. Skolutredningen innebär många förändringar man ska ta hänsyn till. Hyreskontrakt som upphör...tider..... Viktigt att få med allt på listorna.


En mycket god ”havets landgång” på Thimons fick bli lunch tillsammans med kollegan Cecilia. Räkor, lax, chilimarinerad crabfish - såååå gott!!!! Fick hjälpa henne att tycka till om nya glasögonbågar vilket alltid är lika svårt. Hon passade i alla hon provade.... Glasögon är fint men jag är så innerligt tacksam att jag slipper ha några nuförtiden. Min relativt ringa närsynthet uppdagades vid körkortstagning och i c a 20 år levde jag med linser och glasögon. Ulf opererade ögonen hösten 2009. Han gick från halvblind till perfekt seende och när vi jämförde hur vi såg för snart fyra år sedan såg jag bättre än honom. Sedan dess har jag inte haft en lins på mig. Det var ju min ålder…..som mötte upp närsyntheten… Behöver väl snart igen något för att se bättre på nära håll kanske…men inte än….


Å det blev en löparutr idag oxå.... Två dar på raken - inte så vanligt för att vara mig. Tänjer gränser. Gick hur bra som helst. Nu bara kvällsmat och tärningsspel med Stella. Hon kämpar med sina talkamrater 1-20 och för att göra det lite extra kul blir det kortlek och tärningsspel istället för räknetal…..som extra träning.


Å har någon missat det....så är det VÅR nu - på riktigt!! Elin älskar att fotografera o hon lånade min systemkamera igår... Härliga bilder blev det!!!


Ha en fortsatt fin kväll!!


 

 

 

 

 

 

 

   


Av Sofia - 11 maj 2013 18:55

För fjärde gången! En helt underbar samvaro med många släktingar - karlssonska ätten på pappas sida. Det är ju bara min far, lillebror Kenneth, som är kvar i jordelivet av de tre bröderna och det känns mycket värdefullt att träffas med jämna mellanrum. Det händer ju lite på ett år. Idag var vi ytterligare en medlem. En liten go Wilmer på 2 månader. Å lilla söta Nellie som hunnit bli 1,5 år. Man märker på ett år hur mycket som händer.


Vi hade perfekt väder, precis som vi hade beställt (och hoppats på). Jag började dagen med att hämta all den goda maten från "Vår mat" och sedan ut till Norra Sandsjö där vi höll till. Satte tillsammans med David upp en tipstävling på historisk mark. Runåsen!! En rullstensås som vittnar om istiden och lämnat efter sig en mycket vacker ås, dagen till ära prydd med vitsippor, backsippor omringade av alla träd i skir grönska. David fick sig en historielektion vid den "berömda" runstenen från 800-talet. Nässjö var inte ens en liten fläck på kartan när Norra Sandsjö var en befolkad by med kyrka, liv och rörelse.


Lagom till att man vant sig vid skitdoften från nygödslande åkrar (det ÄR så på landet) drack vi 11-kaffet hos min bror Pelle och hans fru Monica. Smakade alldeles fantastiskt bra! Mor min hade bakat å då är det gott. Tipspromenad med Karlssonska frågor och de handlade idag bara om grenen Kenneth.


Vilka sporter utövar David?

1, Bandy o fotboll

X, Hockey o fotboll

2, Basket o bandy


Hur börjar Elins personnummer?

1, 000111-

X, 010101-

2, 001011-


De som läser min blogg har ju helt klart fördel...


Lunchen intogs hos min bror Anders och fru Lotta och maten mättade hungriga magar. Efter detta var mammas ostkaka i vanlig ordning superb. Trevlig samvaro på skön altan och timmarna går i en rasande fart!!! Alldeles för fort...


Härlig dag! Tack alla fina för att ni kom! Ser redan fram emot nästa KARLSSONDAG!!


 

David och jag sätter upp tipsfrågorna!

     

Text hämtat från www.sandsjobygden.nu: "Bygden har historiska anor vilket den maffiga runstenen intill N Sandsjö kyrka vittnar om. Runstenen står på Runåsen. Stenen är den ståtligaste i landet menar Jan Agertz, Jönköpings läns museum. Stenen är rest under 1000-talet. Tegn som är urfadern levde under 800-talet är härmed den äldste till namnet kända smålänningen."

 

Två av alla fina backsippor som växer där om våren.

 

Bror Anders, hans fru Lotta, kusin Eva-Lena och svägerskan Monica

 

Min bror Pelles son Lukas, bror Anders son Simon och min mor Gunilla

 

Marika (min kusin Bosses fru), sonen Jakob, Ann (min kusin Rolfs fru) och pappa Kenneth

 

Kusin Rolf och kusin Bo "Mackan" Karlsson och hans barnbarn Nellie

 

Nämen?? Så salig jag ser ut - inte så konstigt med den goe sötingen i famnen...

 

Julia (dotter till min kusin Bosse) och Ida (dotter till min kusin Rolf - även mor till Wilmer ;)

 

Min svägerska Monica är så duktig på att få ett fönster enkelt och vackert!!

 

...eller att fylla en hylla med vackra ting...

 

Dax för tipspromenad! Runåsen med barnvagn - en utmaning!!

 

Mat från "Vår Mat". Gott!!

 

.....å lite dryck...

 

Far, Rolf, Eva-Lena och hennes dotter Isabel

Våra barns kusiner Simon, Lukas, Ella, Anton och Kristin

   

Bosse och morsan diskuterar....nåt kul?

 

Maja, Ann + Wilmer och Ida

 

Robin och Johanna och Ulf

 

Till skillnad från mina döttrar Jois och Elin VILL Stella vara med på kort!!!

 

Mor och far - första generationen!

 


2:a generationen. Rolf o Ann, Bosse o Marika, Ulf och jag, Eva-Lena, Pelle o Monica, Anders o Lotta

 


3:e generationen. Jakob, Julia, Ida, Ella, Kristin, Anton, Simon, Maja, Isabel, Elin (Stella gömmer sig bakom), Johanna och hennes Robin, Lukas "Luwe" - bara David fattas (kollade till kossorna)

     


Å dagens bildkavalkad får avslutas med Stella - en bild som är tagen av Elin... Vackert!!! Med Instagram kan man göra mycket....



Av Sofia - 10 maj 2013 17:24

Marknad i Nässjö och det har många många gånger varit dåligt väder, regn och kyla! Men trots detta år - sega och långa vinter, sena vår  har det idag varit perfekt att gå och strosa bland knallarna om man gillar detta. Jag gick en långpromenad på förmiddagen och passerade snabbt förbi i områdets ena hörn...uppfyller gott och väl min dos av marknad. Ibland undrar jag om jag är folkskygg? Man borde ju vara GLAD när så många människor samlas i Nässjös city. Det händer inte så ofta. Nä, det är inte folket i sig utan all "bröte" jag är lite skygg mot. Nu är ju våra barn så stora (förutom Stella) så vill de, gör de det själva (läs = de vill inte ha med sina parenteser).


Under dagen har det skett en rätt bra förvandling av vårt hus. Baksidan samt nästan en gavel är helt VIT!! Ulf skippade sömnen efter nattjobb (kan ju diskuteras hur bra DET är) och Johanna har hjälpt till drygt två timmar. Att hon är en hejare på att måla på duk och papper vet vi men hennes händighet går likabra på trä. Fadern VAR imponerad över både handlag och hastighet. Mellan raderna kan ni kanske läsa att nej, jag höll inte i en pensel på hela dagen. Jag har krigat med kirskål och kvickrot i landet (det enda vi har). Varje år är jag alltid lika optimistisk och tror ärligt att jag kan vinna detta slaget. Stora, grova, långa rötter av den satans växten får jag upp och tänker - nu är du död. Om en vecka är det jag som går ut och kollar landet och ser mig besegrad.... Men...min envishet är stor... Finns ju en anledning att jag inte har mer än ETT styck land att ta hand om. Trädgårdsarbete och undetecknad är inga bra partners.


Nu - fredagkväll! En grill med hela familjen för en gångs skull samt ett bonusbarn. Trevlig kväll! Vi laddar redan nu för morgondagens KARLSSONDAG. Detta år i Norra Sandsjö. Min ihopknåpade tipstävling ska sättas upp längs Runåsen med 1000-åriga anor. Jag ska hämta mat från "Vår mat" och det ska bli så AWESOME!!!!


Kramizar!!


 

Viss skillnad - tråkbeige till husvitt!

 

En målarinna!!!

 


   

Den stora stenen hittade de som grävde grunden för huset. Vi behöll den och gjorde ett land runtom. Kärleksörten och de andra växterna är små nu. De växer... Frågan är om de för dagen nyplanterade blåa Lobelian kommer synas överhuvudtaget i augusti....?

Av Sofia - 9 maj 2013 08:22

Igår hade vi födelsdagskalas för släkten för att fira Johanna som fyllt 17 år. Det blev förvisso mycket grönsaker men något vegetariskt kalas blev det inte - tre sorters kött (+ en quornfilé till Jois). Det blev både gott och trevligt. Vi passade på när onsdag blev en fredag och vi är lediga idag torsdag. Ja, det är inte lätt att hänga med i vårveckorna..


Vi brukar försöka grilla just på Johannas kalas och vissa år har det av väldigt blöta orsaker inte gått. Igår var vädret bättre än vad de hade sagt och regnet kom inte förrän senare. Kul att återse barnens äldste kusin som nyss är hemkommen från Åre där han har jobbat och åkt skidor hela vintern.  Mormor hade i vanlig ordning varit underbart snäll och gjort en god och vacker tårta. TACK alla för att ni kom och för alla fina presenter till vårt äldsta flickebarn!!!


Det kändes dock att det var lite fredag över hela gänget. Trots att man inte jobbat en hel arbetsveckan har just denna vecka tagit hårt på min ork och positiva inställning. Hur länge ska man orka kämpa utan ordentliga verktyg. Har sagt det ett par gånger nu: Att vara ekonom utan ett fungerande ekonomisystem är som att vara snickare utan bräder och spik.. Lätt? Not!! Nu är jag ledig ett par dagar och återupptar inte projekten förrän på måndag. Välbehövlig vila!


Ps. Förra året så här dax var trädgårdens körsbärsträd i full blom... Apropå hur sent våren är.....


Ha en fin dag!!!


 

Ja, må hon leva!!

 

Välkomna!!!!

Tillbehör och grillad kyckling, revben och grillspjut

   

En sån där ljuvlig kombo - tomat, mozzarella och basilika

 

Pastasallad!!!!

 

Say cheese.....

 

Svägerska Lotta, mormor Gunilla och morfar Kenneth

 

Farfar Åke, farmor Mai och morbror Pelle

 

Svägerska Monica, jag och bror Anders

 

Ulf, Åke och Mai

 

Johanna, Robin och Elin - de kunde sitta ute på altanen

 

Kristin, Anton och David

 

Pinocchio - vacker och god

     

Nu är hon så stor så hon får tända själv...


 

Time att blåsa!



Av Sofia - 7 maj 2013 18:46

Följande konversation utspelade sig mellan moder och dotter tidigare idag:

Vi tänkte vi skulle grilla ikväll. Vad önskar födelsedagsbarnet?
Kram

Helt vegetariskt till alla med såndär äggplanta med röra i och halloumi:D och ett par Quorn filéer:') kram

Det var inte riktigt vad jag hade förväntat mig till svar... Men ok! Varför inte.. Jag begriper inte riktigt varför hennes födelsedag skulle bli bättre av att vi inte äter kött men kör för denna gång då!!

Å nu pysslar hon i köket så det blir nog bra. Jag hävdar ju (till Johannas stora glädje) att vi äter för mycket kött per person i rika delar av världen och undantaget vilt kött kräver det ju rätt så mkt resurser av vår jord. Å andra sidan är jag uppvuxen med att slakta för husbehov då mor min tog hand om ALLT på grisen. Känns rätt och naturligt! Å att skjuta rådjur och älg är väl nödvändigt med tanke på att människan en gång har rubbat balansen genom att ha ihjäl vargen... Dessutom är det ju AWESOME gott och rikt på nyttigheter!!

Sen anser ju min dotter att ALLA djur inom köttindustrin plågas hela livet tills det att de slaktas... Hon gjorde för ett tag sen ett specialarbete om ovan och är vissa saker sanna så är det grymt!! Själv är jag ju tveksam till vissa påstående. Jag har väl för lite tid att tränga in i problemet (läs: lat). Jag har lite mycket annat...släktkalas, släktträff och dess tipsfrågor, ett struligt ekonomisystem... Jag tar fram min gitarr nu och sjunger en stund och ikväll skiter jag i hur grisen jag åt häromdan mådde...

Grattis Johanna! Jag älskar dig!!!

Av Sofia - 6 maj 2013 19:58

Denna kväll för 17 år sedan gick jag i väntans tider. En vecka över tiden med första barnet. Allt eftersom dagarna gick trodde man ju att "det blir nog ingen bebis"... Kom ihåg att jag knatade med Ulf på golfbanan i det vackra vårvädret just denna dag och kanske var det denna runda som satte igång det hela.


Natten till den 7:e maj åkte vi in till Eksjö o så kl. 07.34 är hon född. Efterlängtad och mycket planerad om man får beskriva det helt utan överdrift. Det var en omtumlande känsla att bli mor första gången. Från att ha kunnat stänga in sig själv i ett rum (om man nu kände för det) till att alltid ha ansvar, känslor, tankar, oro, glädje och ofaaaaaaaantlig kärlek till en ny varelse... Det är kontraster från en dag till en annan. Man hade ju läst drivvis med böcker och information om det praktiska att få barn, gått föräldrarkurs etc. etc. men jag har inget minne av att man pratade så mycket om den mentala biten. Tack-o-lov är ju naturen så inrättad att man älskar de små från första stund (och även när de befinner sig i magen) men det händer ju faktiskt att vissa inte gör det. 


 

November 1995 



 

Johanna 1 år



Av Sofia - 5 maj 2013 20:00

Så har det känts denna helgen. Inte utan att man är lite mör idag. Sitter och reflekterar över helgen som gått. Otroligt kul och social och god... Från fredagens 50-årskalas där familjen Swalander öppnade upp sitt hus till gårdagens otroligt vackra och roliga bröllop. Brudparet och brudnäbbarna (deras gemensamma barn) var så fina och allt var så stämningsfullt. Tårarna flödade i vanlig ordning. Glömde servetter vilket är orutinerat men det går bra med håret i nödfall..... Solisten sjöng underbart och det var det bästa bröllopstalet ever och alla som var där förstår! Kan inte återberätta allt men kontentan var att "Livet och äktenskapet är som en träbit, det är lite kvistar och ådringen är inte alltid rak - det går inte alltid spikrakt". Eftersom det var en träpatron som gifte sig var orden mycket passande.


Efter vigselakten var det "förfest" hos goda vänner som inleddes med gissningslek - namnge 4 sorters kött. Inte var dag man äter älgfilé, rådjurssadel, vildsvin och lamm... Mums!!!!! Ingen fick fyra rätt - jo, värden och värdinnan ;) Sedan var det dax för öppet hus och fira brudparet i ytterligare en kyrka, Brotsabokyrkan. Varför kan ingen driva denna perfekta festlokal med framgång i Nässjö? Så trevligt att vara där. Bröllopstårta, drycker........dans och snack med vänner! Otroligt trevligt! En bit smörgåstårta satt fint fram på småtimmarna.


I morgon tar vi tag i vardagen. Ytterligare en kortvecka - inte mig emot!! Även här händer det grejer.. Johanna fyller 17 år, släktkalas för henne, släktträff....


Ha en fortsatt fin söndagskväll!!!


 

Nygifta!! Annsofie, Peter och barnen Tova och Kevin

 

Vacker brud!!!!

 

Vi har en kille som var sååååå avis på att de fick åka limmo

 

God buffé

 

Thomas, Philip, Jag, Ulf, Mia, Hea och Paula

 

En nygift Annsofie tar sig en bit av den underbart goda tårtan 

Av Sofia - 4 maj 2013 12:02

Det finns inte så mycket som slår att få gå på bröllop. Jo, kanske - att ha huvudrollen i sitt eget då... Men det kan man ju inte ha så värst många gånger även om jag har dubblat mitt antal. Idag är det dax för bästa Peter och Annsofie som gifter sig i Flisby kyrka. Härligt väder de får!! Hade jag varit helt kry hade det varit än roligare. Det blev ingen löparrunda i ljuvligt vårväder som jag planerade. Den gick fett bort...om man ska sno ett uttryck från barnen. Sov länge, har vilat och ätit bra - saker som är snälla mot kroppen! Det ska nog gå bra hela dagen!


TACK fina kusin Anna för en suverän 50-årsfest igår! Tack för att vi fick komma och dela denna dagen med dig och dina nära och kära. En riktigt kusinträff blev det och nu är vi uppdaterade ett tag på vad alla gör. Supertrevligt och fantastiskt god mat! Ett ljuvligt minne från gårdagen var när Annas son Carl spelade och hans flickvän Linn sjöng "Girl on Fire". Hon har medverkat i Putte-kören från Vetlanda så ni förstår ju kvalitén. Sååååå underbart!


Avslutar detta inlägg med ett gäng nya bilder från konserten från förra lördagen. Fick låna mammas chip och laddade ned ännu bättre bilder än de jag hade förut. Härligt att återuppleva förra lördagens underbara stunder!!!


Ha en fortsatt fin lördag! Det ska vi ha!


 

Sound of music!!

 

Do-Re-Mi-Fa-So-La-Ti....

     

Hela fam von Trapp inkl. fröken... Herr von Trapp saknas förvisso....

 

En otroligt fin bild på Niklas och delar av kåren!!

 

Fina Sandra i vacker stass!!

 

FAME!!!!!!!!!!!!1

     

En hårresande duett mellan Pernilla Fogelström och Sandra Caménisch - I know him so well...

 

Niklas bland publiken...

 

The cute babes = TCB

     

Underbara Sandra och Niklas

   

Finaldax - Waterloo

   

Bror Pelle och jag efter konserten



Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7
8
9 10 11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards