Alla inlägg den 29 juli 2013

Av Sofia - 29 juli 2013 18:19

Utlovade häromdagen receptet till små Västerbottensmördegskakor. Här kommer det som utlovat:


1hg smör

1 hg vetemjöl

1 hg riven Parmesan


Ja, som ni förstår for jag med osanning i lördags. Det var inte alls Västerbottensmördegskakor utan Parmesanmördegskakor. Hur som helst var de underbart och försvinnande goda. Passar lika bra till öl som till vin.. Går säkert bra att tugga i sig till Champagne och cider och vanlig läsk, juice, vatten….. Drycker som kaffe och mjölk…njaee…


Knåda ihop allt till en deg (eller kör i matberedaren) och forma till en rulle (c a 4 cm i diameter). Kan ligga i kylen nästan hur länge som helst eller så lägger man den i frysen - om man vill ha på lager. Skär rullen i knappt cm-tjocka skivor. In i ugnen på 200 gr i c a 10-12 min. Ingen kan motstå! Jag lovar!


Jobbardag. Fler tillbaka i korridoren. Lite mer aktivitet på telefonen. Andras semesterveckor tar också slut. Vardagen är den stora delen av livet. ”Det kan inte var julafton varje dag” som Alfons Åbergs farmor sa. Klok kvinna. Nu sitter jag på altanen en helt vanlig vardag. Ljummet väder, en ny bok av Katerina Janouch väntar och jag ska rymma iväg tillsammans med barnmorskan Cecilia och ta del av hennes bekymmer – kan ibland vara bättre att ägna sig åt andras huvudbry än att älta sina egna problem. Kanske det blir en stund med gitarren. Vanlig kvällsmat med ägg och fil väntar för oss som är hemm (Jois, David och jag). Vardagen är ändå helt okej!


Må väl!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards