Alla inlägg under oktober 2013

Av Sofia - 14 oktober 2013 20:09

Idag i Smålandstidningen kunde det stått att läsa. "Nässjö kommun sparar miljoner på energiförbrukning" eller "Nässjö kommun byter gamla oljepannorna mot miljövänliga alternativ". Men så stod det inte i dagens exemplar av denna tidning utan förstasidans stora rubrik var "Felräkning av besparing". Inget annat än förbannad lögn. I morgon väntar vi på välförtjänt dementi men den hamnar väl mitt inne bland de där nano-annonserna som ingen ändå läser...eller? Tyvärr är det ju alltför få av oss som bara läser rubriker.


Nässjö kommun (Tekniska Serviceförvaltningen) har satsat mångmiljonbelopp på att investera i bättre energikällor än de vi har. Vi har minskat vår driftsbudget med flera miljoner (har själv sett och konterat dessa fakturor på t.ex elförbrukning samt gjort uppföljningar på dem och SER den positiva utvecklingen). Läser man hela reportaget får man en större helhetsbild och på slutet kommer det faktiskt lite positivt - skrivet ungefär som en parentes. "Projektet har även gett en del pluseffekter som bättre inomhusmiljö". 


Man kan ju bli lite smått rädd om det är så här med fler reportage där man kanske inte har samma sakkunskap och insikt som ovan ämne. Blir vi genom så illa satta rubriker förda bakom ljuset...? Jag har hört att negativa och smått smaskiga rubriker väcker intresset... Det är ju väldigt tråkigt i så fall. Det vore ju så mycket roligare att invaggas in en förhoppning om att något är bra. Nämen - vad bra att de ersätter oljepannor med värmpepumpar eller fjärrvärme vilket gör vår miljö bättre. Vilken härlig kommun jag är bosatt i! En rubrik ska väcka intresse men nån måtta får det väl ändå vara! Desperata knep att få människor att fortsätta prenumerera månne...?


Det var ingen rolig stämning på min avdelning idag pga detta och jag blir så in i själen ledsen när saker och ting vinklas eller som i detta fall - rubriken är en ren lögn. Jag ser mina kollegor slita skiten ur sig för att jobba med dessa viktiga energifrågor och vad får man som stöd och hjälp från media - NADA!! Hoppas ditt spinningpass fick dig på lite godare humör Pelle! Du skulle dra din redovisning på storbildsskärm på Torget en lördag och samla alla intresserade Nässjöbor! 


Godnatt!!!!

Av Sofia - 13 oktober 2013 13:08

Idag har huset fått sig en genomgång. Många tråksysslor har blivit utförda. Damma, dammsugning, stryktvätten. Ett hem med 6 personer och 2 katter behöver en rejäl omgång VARJE vecka och blir det inte av VARJE vecka så blir det desto mer att ta hand om.....  Förbluffad över hur och var faktiskt damm och skit kan tränga in. Om man inte skulle upptäcka det och vara lyckligt ovetande istället...det är ju ett alternativ än att verkligen leta...


Gårdagskvällen var som vanligt jättetrevlig och allt vi bjöds på var supergott. Couscous, ris, kycklinggryta med spenat och soltorkad tomat, sallad, dressing, bröd, kex, ostar, kryddsmör.....ja vi satt inte o svalt direkt. Morbergs röda smakade bra till! Till kaffet fick vi godistårtor som mormor bakat. Mustig kladdkaka och daimtårta. Det var ett tag sedan vi var hos min bror Pelle och Monica och deras hus hade fått ett nytt rött tegeltak - vilket lyft för mitt gamla barndomshem. Det var trevliga och livliga diskussioner under kvällen - vinglasen yrde i luften..... TACK Pelle och Monica för en härlig kväll!!!


Idag - ytterligare en solig härlig söndag. Resten av eftermiddagen ska jag vara ute nu när alla dammråttorna äntligen är borta!! Det kanske får bli en runda i skogen då det lär dröja en vecka tills man kan springa i där då älgjakten startar i morgon........


Ha en fortsatt fin söndag!


 

Monica och Pelle

 

Richard, Sara och Ulf

 

Marianne, 78-åringen pappa Kenneth och mamma Gunilla

 

Roland, Lotta och Anders

 

Pelle, jag och Rickard

 

Lukas och Anton är i datorns värld. 16-åringen Kristin sitter bakom 

 

Ungdomshäng, Elin, Johanna, Robin, David och Philip

 

Till kaffet!



Av Sofia - 12 oktober 2013 13:21

..för idag är min pappa Kenneths födelsedag. Det är han och Kajsa Bergqvist (förövrigt en av hans stora idoler) som fyller den 12 oktober. Jag har ringt och gratulerat honom till 78 år och dessutom poängterat att han ska vara mycket glad då han är både pigg, snygg och stilig för sin ålder. Det första höll han i varje fall med om. 


14 km löpning i ett varmt och soligt glödande landskap. Det är en underbar lördag för mig. Något för varmt för min bedömning av vattenmängd slog fel. Vattenflaskan var slut när 4--5 km återstod och ju mer man tänker på det desto värre blir det. Munnen är som ett sandpapper.... Drack ifatt när jag kom hem men mår nästan lite illa. Passade på att ta lite kort när jag var ute (idag skiner ju solen när korten tas) och det är overkligt fint.


Å igår la jag mig tidigt. Missade både Zlatanmål som håller VM-drömmen levande ett tag till samt resultatet i Idol. Men man missar ju inte direkt nåt nuförtiden. Det räcker med att surfa in på Aftonbladet så blir man uppdaterad. Grattis Sverige!!!


Ikväll bär det av till Norra Sandsjö för att fira fina Kristin som nyss fyllt 16 år OCH pappa såklart, dagen till ära. Jag hade som vanligt inte många idéer om vad jag skulle köpa till honom men i år blev det ost. En whiskey-cheddar och en "morfars brännvinsost" + lite Triss-lotter. Tämligen säkert att skriva om det här för min far läser inte min blogg. Datorer är inte riktigt hans grej... 


Ha en fortsatt underbar lördag!!!


 

Träslända

 

En väg mitt i skogen innan man springer på Solbergavägen

 

Brogatan

 

Intill Runnerydssjön

 

Hemma!

Av Sofia - 11 oktober 2013 18:55

Jag gick till jobbet idag. Ca 3 km är det från hemmet till Vipan och den stunden är så oerhört skön. Begriper inte varför jag gör det oftare...men ibland är det ju smidigt att ha bilen så man kan handla eller fixa ärende i samband med jobbavslut. När jag promenerat hem efter jobbet idag fick jag ju direkt sätta mig i bilen och dra till Kvantum för i kväll äter vi grillad kyckling. Idag hade de en ny smak "vitlök och rosmarin" i grillskåpet - hoppas verkligen att David, Elin och Stella gillar det... Jag kunde ju inte låta bli att köpa detta i varje fall.


Har längtat ut hela dagen. En sån otroligt vacker höstdag. Mina planer var att hinna ut och ta lite vackra höstkort innan solen sänker sig bakom trädtopparna. Men nej, jag lyckades inte med det. När jobbet inkl. en kurs i Stadshuset på eftermiddagen var avklarad och dessutom Kvantumhandlingen...var solen redan borta. Men jag, Stella och Elin stack ut i varje fall och visst blev det vackra kort. Kanske man hinner med en sväng i morgon oxå. Kan  verkligen inte se mig mätt på dessa träd!!!!!! Det blev en riktigt trevlig runda med flickorna!! Titta och njut!!


Kvällen tillbringas ensam med barnen. Ulf + några andra bandyledare sitter i Hotel Höglands bubbelbad och får nån fin behandling...ansikte, fötter eller liknande. Ett litet tack för att de hjälpte till många frivilliga timmar att snickra på ishallen förra hösten. Det tog drygt ett år innan det blev av.... Å efter att de fått sin hy slät och fin fortsätter nog B-vitaminsinjektionen en våning upp men på ett helt annat sätt....  

 

Ha en fortsatt go kväll!!


   

Systrar

       

Målen

             

Vår trädgård i höstskrud

 

...å så mina älskade björkar....


Av Sofia - 10 oktober 2013 18:45

....eller torsdag som det stavas. Torsdag betyder torgdag och man möter många med blommor till och från stadens mitt. Tänker varje vecka - idag ska jag köpa ett paket gladioler och ta med hem och pynta huset. Det blir (nästan) aldrig av.


Det är en fröjd att gå ute denna höst. Som att gå omkring i en film... Det brinner i varje träd och alla dessa löv som krampaktigt sitter kvar på grenarna. Vad beror det på? Att det varit så varmt hela året eller att ingen ilsken höststorm har ruskat ner dem.... Jag tror det är så här: Det är en hjälp för dem som tycker höstens gråhet och vinters kyla är så svår. De som tycker det är så extra tungt med perioden november--februari. Det är en tröst för de själar som längtar till ny värme och grönska. Å det underlättar - när graderna visar 13, tillvaron är hyfsat ljummen och ögonen möts av en härlig färgpalett. Nu är det ändå snart mitten på oktober och det är fortfarande så otroligt vackert ute.


Dagens goda fisklunch på Akropolis gav energi för ett mäktigt möte i Stadshuset hela eftermiddagen. Anläggningsreskontra i Agresso. En stark kopp kaffe fick fylla på när klockan blev 15.00 Jag vill verkligen lära mig detta och dessutom bli duktig på det - jag vill förstå och jag vill greppa sammanhanget men jag kan inte påstå att Agresso gör det så enkelt för oss som ska hålla på med det. Satt still så länge så jag höll på att explodera. Våra kroppar är gjorda för rörelse och det kändes verkligen så denna eftermiddag. När jag stämplade ut åkte jag direkt till simhallen. En halvtimme i vrålfart (läs - irriterad på såna som ligger i bredd o snackar) och en ytterligare en bra stund i något lägre fart. Nu så, en gång i veckan ska jag simma - finns inget skönare för lite trötta och ömma löparmuskler.


Å av tossdaskvällen är det bara pizzaätning och TV-programmet "Kockarnas kamp" kvar. Spännande med bara tre st kvar! Sedan kudden med stort och mjuk K.


Ha en fortsatt tossda'! 

Av Sofia - 9 oktober 2013 18:17

Ligger o tittar på våra katter. De som inte var särskilt sams de först träffades är nu "de goaste vänner". Inte alltid - det kan hetta till ordentligt. Whisky vill leka lite mer ta-fatt-lekar men Smilla är inte riktigt lika intresserad..... Smilla låter Whisky hållas en stund men sen biter, river och fräser hon ifrån. Jag tror ändå det är bra att de är två som sällskapar varandra. Jag är glad för att vi tog oss ann den lille gråe och särskilt nu när David förbarmar sig över kattlådan hyfsat ofta. Hjälpsam kille! 


Han har börjat med hemkunskap vilket han tycker är riktigt kul. Jag är ju generellt motståndare till läxor men just i hemkunskap kan det vara lite trevligt. Igår lagade David purjolök- och potatissoppa till middag (smakade mycket bra) och på kvällen skulle han göra scones. Helst skulle läxan göras utan alltför många frågor och så skedde. Det var väl bara när smöret skulle finfördelas som jag tipsade honom om att det går lättare att göra det med smöret "i" mjölet än i luften. Träning ger färdighet. Resultatet hade blivit helt fantastiskt om vi hade haft en ugn som fungerar. Nu gräddades i 5+5+5 min och det luktade mest ljummen deg i huset.... Det är nåt vajsing med värmeelementet och det ska lagas inom kort.


Skrev av mig om gårdagens glädje. Helt plötsligt skiftar det om - det är livet - upp och ner!! Senare på kvällen igår fick vi ett tragiskt sorgebesked. Min svägerskas pappa gick bort. En riktig mysig Christer som bröt på skånska och hade varma bruna ögon som sonsonen Alexander (våra barns kusin) fick ärva. Jag känder inte honom jätteväl men jag har firat många julaftnar där han har spridit glädje. Han var någons make, min svägerskas pappa, min svågers svärfar och han gick bort alldeles alldeles för tidigt! Alla tankar till de närmaste!!


Livet är skört - va rädd om det!! 


 

Våra odjur myser

 

Bagare David

Av Sofia - 8 oktober 2013 17:39

Solen sken på riktigt


Idag, ungefär vid kl. ett började solen skina

trots att himlen var genomgrå och regnet föll

Då kom höstens värme på riktigt

och spred sig inuti  


Allt blev lite lättare

Enklare att andas

Naturligare att le


En inneboende oro den senaste tiden

vändes till glädje

Ödmjukt tacksam för livet

Den gåva vi faktiskt har fått


Vissa dagar har det känns övermäktigt

Idag fick jag en alldeles egen värmebölja

Å senare efter att jag pratat med dig mamma

så sken faktiskt solen på riktigt!


Sigrid



Ps. Å det finns andra saker som får mitt hjärta att nästan smälta av glädje även att det handlar om så triviala saker som en parfym av One Direction. Vi köpte den i Göteborg åt Elin.

(Frågan är hur delaktiga 1D varit i själva produktionen??   )


  

  

Av Sofia - 7 oktober 2013 19:49

Något jag tycker mycket illa om är när folk antar saker som sedan genom en eller flera människor blir egengjorda sanningar. När något har sagts eller tyckts o vips så "är det så".... Jag jobbar på en avdelning där vi får ta extremt mycket ”skit”. Tekniska gör inte ditt och tekniska gör inte datt… Det må så vara men när pengarna är slut så är de det. Men vi gör faktiskt väldigt många bra saker också… Vi gör ofta luftprover i lokaler!! Jag blir så ledsen när man läser i tidningen att hus är ”mögelhus” då det inte finns något som har konstaterat detta. Min egen dotter kom själv hem o sa att det ”sprutade vatten” när de borrade i betongen (=undersöka om det var fel på bottenplattan). Jo, man måste tillföra vatten för att kunna borra i betong. Men har man hört att det ”sprutade vatten” så kan ju det tolkas som om att bottenplattan är väldigt blöt.


Om jag själv skrev en insändare att ”det är konstaterat att det finns mögel” i ett hus skulle jag klä på mig ordentligt på fötterna innan jag sände den till tidningen. Kanske undersöka saken ett varv till - vad som är sanning eller skapad sanning. Luftproverna på detta hus visar ingenting som skulle vara skadligt när det gäller dålig luft eller partiklar av mögel. Det är jättetråkigt att människor mår dåligt i miljön men faktum kvarstår.


Det var därför skönt att läsa dagens exemplar av Smålandstidningen där det fanns en uttömmande artikel om luftproverna. Två st av varandra oberoende mätningar har gjorts och resultatet är detsamma. Inga partiklar av mögel. "Troligen, med hänvisning till rapporterna,  är det från ämnen och kemikalier som förekommit i lokalerna som problem kan ha uppstått" stod det att läsa. Verksamheten som bedrivs där är bl.a bild och form. Min egen dotter går detta program och min personliga reflektion är ju att man kanske borde uttöka ventilationen. Å denna reflektion tar jag även med mig hem. Min Johanna sitter ofta och målar i sitt rum. Hur blir luften där, när hon suttit med akrylfärg i flera timmar? Kanske inte så smart att befinna sig i rummet så många timmar... Öppna fönster och vädra ut. Akryl luktar förvisso mindre än t.ex oljefärger vilket jag, bara för att det osar så fruktansvärt, undviker att måla med. Att ha en egen ateljé tillåter inte vårt hus i kvadratmeter. Kan ju inreda förrådet bakom garaget...men då måste vi nog installera ett ventilationsaggregat om man ska stå i oset...


Idag har jag inte gjort en enda tavla,       det är dagens sanning!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards