Alla inlägg under oktober 2013

Av Sofia - 6 oktober 2013 12:38

På väg hem mot Småland och jag summerar helgen. Härliga Göteborg! Trevliga människor och en lagom stor stad. Jag är dock alltid lika glad att man inte haft närkontakt med en spårvagn, bl.a vid Centralstationen - ett virrvarr av spår, människor...

Gårdagens hockeymatch vanns av #FRÖLUNDA!!!!! Dock inte helt enkelt...efter tre perioder stod det 2-2. Förlängning fem minuter o sen straffar. Spännande kan jag säga!! Inte bra för mina naglar. Frölunda tog hem segern o fick 2 poäng! Vi fick mycket hockey för pengarna. Hockey är vansinnigt underhållande och särskilt när det är indianer som spelar. Men visst - jag känner mig lite nördig när ögonen blir tårfyllda när Scandinavium fylls med klubbens egen sång "Hjälmar av guld"... En fin melodi o texten i kombination med så mycket människor som gillar samma sak!! Jag bjuder på det!! Hejarklacken Goa Gubbar håller låda från början till slut - helt fantastiska men de skulle kunna variera sin hejaramsa..

En suveränt god sejrygg med musslor, kräftstjärtar i saffranssås fick avsluta lördagskvällen. En lång dag med många steg och hockeyn tar på krafterna.... Trött!!!

Återigen en god frukost och sen skulle vi ta oss ut till Slottsskogen för en promenad i solen. Det var inte helt enkelt. Å chauffören vid min sida fick ingen vidare hjälp av mig. Märkligt - min mor hade en lysande karriär som kartriterska (innan hon fick barn) och hennes dotter kan inte ens läsa en karta.. Inte allt som går i arv...

Snart hemma o iväg på nya äventyr. Övning med TCB- kören!! Härlig söndag!!!!

Ha en fortsatt fin dag!!

Scandinavium - 7500 hockeyälskare

Laget tackar klacken o publiken!!

Kocken hade nog kul när han byggde den här skapelsen... Mycket gott!!

Slottsskogen - många minnen från tidigare Gbg-varv..

Av Sofia - 5 oktober 2013 14:52

Inte för att Sveriges framsida har visat sitt soligaste leende idag men det är ändå väldigt mysigt här i Göteborg trots blåst och regn. Skippade morgonpromenaden utomhus o besökte gymmet här på Scandic Crown. Löparband, cykel o crosstrainer i en härligt svettig mix o jag behövde inte trängas med någon. Sedan smakade ju hotellfrukosten väldigt gott! Fräscht och ekologiskt och magen blev mätt. Vad paff man blir när man möter sin kusin i hissen på hotellet. Världen är liten! Det finns ju lite hotell att välja på... Hoppas er shopping blev lyckad Elisabeth, o att det gjordes fynd!!

Fynd ja! Fick tag i en top på butiken "Toppen" - 50% rabatt. Hade nog inte köpt den om den inte varit nedsatt men något vinrött och lite genomskinligt (inte överallt) kan ju va snyggt. Har en tendens att alltid "dress in black". Å jag har investerat i nya kängor och de är INTE svarta den hör gången utan bruna!! De är i skinn och inte Skopunktsbilliga men ursnygga samt sköna - behöver nämligen inte alltid överensstämma... Å jag hade faktiskt 25 kr i bonus så det var nödvändigt att utnyttja den... Min man såg inte alls det sambandet - manligt kvinnligt... Å andra sidan köpte han sig ett par snygga vinterskor helt utan rabatt!!

Nu ska vi bege oss till våning 8 och bubbelbada. Igår kväll när vi vara skulle kolla läget satt det säkert 20 ungdomar i den..10 st för många. Förhoppningsvis är det lite mer space idag!!!

Ha en fin lördagkväll

Ps. Snart spelar Frölunda!! Go #Frölunda go!!!

O'Learys levererar alltid - goa revben i går kväll!!

Blev ju Idol på hotellrummet och en lugn fredagskväll så man orkade upp och träna!!

En gofika medan regnet vräker ned!!

Sköna och fina!!

Snyggaste tröjan till snyggaste David!! Ja, tjejer ni kan oxå vänta en present!!!

Av Sofia - 4 oktober 2013 16:43

På väg! Till Göteborg! Sitter i bilen o skriver. Det är så vackert utanför bilrutan, höstens färger är ändlöst vackra. 13,9 mil kvar så vi är strax utanför Jönköping. Vi skulle varit 20 min längre men vi fick vända efter Nässjö golfbana och hämta hockeybiljetterna..... Skyller inte ifrån mig på nåt sätt men skönt att det inte va jag som hade ansvaret för dessa. Jag fick uppdraget att köpa en flaska vin och den är med...

Har en ny tidning jag ska kolla men snart kommer mina ögon stängas, känner jag... Var uppe tidigt och arbetsdagen har varit bra och full rulle. Gick lite tidigare eftersom vi ville komma iväg hyfsat. Flex är sehr gut!!!

Är redan hungrig - ska bli så gott att ta en bit mat och tillhörande öl när vi kommer fram, känna fredagskänslan på annan ort. Hemma har Johanna o hennes Robin full koll på hus och övriga syskon. Hörde nåt om pizzakväll!
Go fredag alla!!! 

Näpp, det är inte (rätta) vägen till Göteborg men väl en bra genväg, en bit, via Gransäng...

Av Sofia - 3 oktober 2013 19:41

Idag har jag snott lite. Jag blev så tagen av en krönika jag läste på jobbet. Det cirkulerar mängder med mer eller mindre intressanta artiklar i ämnet byggeri på mitt jobb och igår läste jag en av det intressantare slaget. Professor Hans Lindh (fastighetsprofessor vid KTH i Stockholm) hade skrivit en krönika om olika byggregler.


"Vi har ett regelverk och myndigheter som reglerar hur man får bygga t.ex när det gäller elsäkerhet, brandsäkerhet, hållfasthet etc. Men vi bygger dock inte broar och hus så de ska klara att flygplan ska krascha in i dem. Lite risker får vi leva med! Annars skulle det vara för kostsamt. Ett exempel: Trafikverket satsade nyligen miljoner på att förstärka bropelarna i Stockholm för att de bättre skulle klara påsegling av båtar…. Kanske skulle dessa miljoner använts på ett smartare sätt.


Sedan har vi normerna om handikappanpassning. Våra politiker har bedömt att även om man är rullstolsburen ska man kunna komma in i badrummet på nybyggda hus. Detta leder till att en fjärdedel av ett nybyggt studentrum går åt till badrummet... I Norge bygger man tydligen en separat toalett på varje våningsplan". Frågan är om även det är diskriminerande precis som när man får ta bakvägen då entrén till fastigheter inte är byggda för rullstolar.


"Man byggde ett nytt hotell vid Norra Bantorget i Stockholm, mot järnvägsspåret. På denna väggen finns inga fönster trots den fina utsikten mot Kungsholmen. Man fick inte bygga med fönster eftersom det innebar explosionsrisk. Frågan är hur stor denna risken är? På liknande sätt får man inte bygga nära vägar där man transporterar farligt gods. Frågan är om jag inte som privatperson kan få välja detta själv. Järnvägar exploderar ju inte så ofta och kanske är jag beredd att ta den risken för att få en underbar utsikt…"


Hans Lindh avslutar sin krönika : ”Frågan om regler är inte bara en fråga om vilken frihet vi ska ha att välja själva, utan i hög grad en fråga om kostnader. Fler regler tenderar att driva upp kostnaderna, och dagens bostadsbrist och höga kostnader i nyproduktionen motiverar en kritisk genomgång av vilka regler vi verkligen behöver.”  


Mina egna tankar fick hur som helst lite ny energi när jag läste hans krönika! Vi kanske inte kan skydda oss mot precis allt alltid. Allt måste ställas till rimlighet och kostnader. Är olyckan framme så får det otäcka konsekvenser. Tack o lov är den inte framme så ofta. Å om man glider ifrån byggeriet: Vem vet - bara sätta sig i en bil kanske blir förbjudet i framtiden.... Att ha hjälm när man åker konståkning, hrmmmm...jmfrt med en hockeyspelare... Risker och rimlighet!


Go kväll!!!

Av Sofia - 2 oktober 2013 20:03

På med fjädrarna och så drar vi västerut. Knappt 20 mil till Sveriges framsida Göteborg! På fredag efter jobbet drar vi. Inte illa att få till en vuxenhelg UTAN barn och dessutom se finfin hockey i Scandinavium. #Frölunda Indians. Nä, jag tar inte på mig fjäderskruden denna gången heller men min nya Frölunda-halsduk hänger jag runt halsen (köpte den på förra matchen vilket förövrigt var Frölundas sista för säsongen 12/13). Har längtat sedan dess att få se riktig hockey. Den gången hamnade vi mitt i en rätt stimmig Luleå-klack och denna gången är biljetterna bokade av Ulf så nu blir det ordning på platserna. De spelar mot Växjö Lakers på lördag kväll och det ska bli en mycket trevlig afton. David är såklart lite lack för att han inte får se indianerna spela men vi har lovat att det blir fler matcher denna säsong och jag kan ju alltid köpa nåt åt honom i färgerna grön-rött i souvenir-shopen.


Förutom hockey väntar lite ”gå på stan”, bubbelpool på hotellet, äta nåt gott och bara vara. Är vädret inte ösregn så kan det hända att undertecknad tar sig en morgonpromenad….eller så blir det kanske en stund i gymmet på Scandic Crown… Att få äta en go hotell-frukost när man inte gör det så ofta, bara det är ju helt underbart. Vi kan ta det lugnt på söndag också. Ulf har slutat jobba nätter…inga fler långnätter på söndagarna då han börjar kl. 17.00 Desto fler dagar och kvällar. Jag ska däremot befinna mig i Norra Solberga och träffa mina sångarkompisar kl 16.00 Å det hinner jag med råge.


Annars har det varit en sådär-bra-mitt-i-veckan-dag. Mycket strul med hyreskörningen för november. Mina filer ville inte hamna där jag ville....o att felsöka sånt tar lite tid. Ny dag i morgon!! Nu är det bara kvällsmat kvar. Läxorna är inlämnade för denna veckan så jag sitter i soffan o gör faktiskt inget. Det är bra att ibland göra så. Jag ser en stryktvätt framför mig om jag lyfter blicken. Men varför lyfta blicken? Jag kan sänka den….o till och med blunda en liten stund…..


Riktig hockey med goa gubbar!!!! 

Av Sofia - 1 oktober 2013 17:51

             

Med åren har Jul för mig blivit mer känslor av ångest än av glädje. Anledningen stavas - julklappar! Till skillnad från katterna är det längesen barnen uppskattade papper och snören mer än innehållet…om ni förstår vad jag menar. Helst ska man fixa prylar till barnen med ”en tanke bakom”.... Samtidigt vill man försöka köpa färre antal och kanske lite nyttoprylar och inte bara för att de ska vara… Få dem att glädjas åt att vara med familjen och var ledig från skolan (ha, ha). Nästa pilsnser - att klura ut nåt till mor och far som har allt… Förra året gav vi dem en vårmiddag på valfritt ställe med alla barn och barnbarn. Detta har inte blivit av – ja, jag skäms. Jul innebär att få pynta hemmet och se adventsstjärnornas sken vilket förstås är mer än ok. Julmaten längtar jag till och ledigheten är förstås välbehövlig. Men om jag ska vara riktigt ärlig och känner efter innerst inne…skulle jag vilja resa bort över både jul och nyår…..


Jul innebär också sång och DET är riktigt kul! Hoppas ni inte missade det stora reportaget i lördagens tidning om årets upplaga av julshow med Höglandskåren på Pigalle - STJÄRNGLANS 2013!!! Välförtjänt utrymme och härliga rader. I år gästas vi av fenomenale #Jan Johansen, #Robert Haglund och #Rickard Herrey – bara det! Tre duktiga och proffsiga artister. Å så vår egen skönsjungande stjärna Pernilla Fogelström och naturligtvis Höglandskåren med ledning av fenomenala Maria Sandberg….längtar till att höra blåset!!! Enligt info från kända källor (Facebook) vet jag att de har börjat öva och jag riktigt längtar till när man sitter där lördagen i veckan före konserterna och man (förhoppningsvis) känner att man kan sin stämma. Å på söndag är det dags för första övningen med TCB-kören som stämsjunga och förgylla. En hel het sommar och nästan hela hösten har passerat sedan vi hade vårkonserten och jag träffade de sköna tjejerna!!! Missade vår upptakt förra söndagen pga käkproblem men nu är jag på G.


Så köp biljetter nu alla vänner och alla jag känner. Dessa konserter är populärare än One Direction. Japp, det är sant! 1D gör bara två konserter, Höglandskåren & Co. gör TRE!!!!!!! Det ni!! Vi hoppas på fullsatt Pigalle och kan garantera er underbar musik. Höglandskåren själva skriver: ”Kom och upplev en julshow innehållande schlager, pop & rock varvat med klassisk motown - allt kryddat med julens vackraste klassiker.” Fredagen den 6 dec kl. 19.00, lördagen den 7 dec kl. 14.00 samt kl. 18.00 Be there!!!!!!


Årets inbjudan!!

  


 

Förra årets julshow!!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards