Alla inlägg den 26 februari 2014

Av Sofia - 26 februari 2014 17:14

Vi närmar oss val. Supervalår! Många viktiga frågor som brinner i mitt hjärta. En av de allra viktigaste men inte ”lätt” är den frågan som får Sverigedemokraterna att växa. Jimmie Åkesson kan verka sund när han intervjuas i TV (senast nu i veckan) men granskar man partiets åsikter är de inte alltid sunda. Detta parti drar till sig, suger åt sig alltför många människor med värderingar som inte hör hemma någonstans. Alla människor har lika värde. Det kan nog de allra flesta skriva under på men så fort det börjar handla om slöja eller inte….börjar det bli känsligt. Jag vill påstå att vi har ett jätteproblem här som vi inte riktigt vill ”ta i”.


En av mina arbetsuppgifter är att administrera/hyra ut lägenheter i Nässjö kommuns stiftelse Annebergshus. Av 57 st lgh är Migrationsverket hyresgäst i 15 st av dem. Här bor invandrare några månader för att sedan slussas vidare till sin slutliga destination. Vad svarar jag mannen som ringer och ber mig att inte låta Migrationsverket få den tomma lägenheten som just blivit tom? Vad svarar jag....? Vad svarar vi generellt människor som påstår saker som inte stämmer om de som kommer hit till vårt land och behöver hjälp. Lika ledsen som jag blir av mannens vädjan, lika glad och rörd blir jag då en och annan av dessa tillfälliga boende trivs så bra och vill stanna i Anneberg och försörjer sig på egen hand. Har fungerat hur bra som helst för vissa. Men visst, sedan har vi ju fallen där det inte fungerar…ofta beroende just på att informationen är lite bristfällig.


Räcker det med argumentet att vi ”klarar inte vår välfärd om vi inte öppnar gränserna”? Det är en knivig fråga. De flesta människor vet att vi behöver invandring. Det tryggar vår välfärd samtidigt som det berikar oss kulturellt. Sedan har vi olika åsikter om hur vi ska ta hand om dem och på vilket sätt det ska ske. Jag tror, för att eliminera det generalla invandrarmotståndet, att integrationen måste bli bättre. Vi måste ha ett bättre nätverk av människor som till en början tar hand om och informerar om hur landet Sverige fungerar. Det fungerar säkert klockrent på många ställen men inte alltid. Jag vet.


Sedan vill jag förtydliga en sak och återigen till det där som är så känsligt. Man är inte rasist bara för att man t.ex ogillar en handling som en invandrare gör. Vår familj bodde, när barnen var mindre, i en annan del av Nässjö, Runneryd där det var och är invandrartätt. Min Johanna var ensam svensk (från ursprunget) tjej i sin dagisgrupp och lekte i stort sett dagligen med barn från andra kulturer och länder. Det lärde oss massor om andra människor i andra delar av världen. Men jag minns en gång när vi sa till en liten kille som slängde glasspappret på marken en meter från papperskorgen. ”Man gör inte så – släng pappret i papperskorgen”. ”- Djävla rasister” fick vi till svar. Nej, vi är verkligen inte rasister. Men våra regler och lagar ska gälla alla och det handlar om respekt för det land man fått hjälp av. Det är min fasta övertygelse att de länder som KAN hjälpa SKA hjälpa och att det måste få kosta!!


Vi är så vansinnigt bortskämda och har levt i fred och frihet i hundratals år. Det kan vara svårt och särskilt för våra ungdomar att förstå situationen att vara förföljd och fly för sitt liv. Vi måste få ut budskapet på ett vassare och tydligare sätt för att få folk att rösta på partier med humana värderingar. Vi har inte så lång tid på oss. Valet äger rum i september! Gör vad ni kan gott folk!!! Jag ska göra mitt…det lovar jag!


Lång blogg – jag skriver så ögonen blöder och mitt Centerhjärta bultar!

God kväll!!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards