Alla inlägg under juli 2014

Av Sofia - 15 juli 2014 15:05

Visby i sin finaste skrud. Sol!!! Ligger i Almedalen och vilar efter ett par sköna timmar i ett varmt Visby. Festsugna ungdomar går förbi på väg till strandcluben Kallis o båtarna i hamnen.

Har flanerat i Botaniska trädgården men alla underbara rosor o olika sorters träd och speciella växter. Kan inte gå nog många gånger här. Alla fina små gränder och blommiga gator (överfulla med rosor). En halv räkmacka för 99 kr (?) mättade lagom bra. Om några timmar cyklar vi till Krusmyntagården norr om Visby för att inta deras grillbuffé.

Gårdagens middag på restaurang Amarillo var speciell o mycket god. Här åt man inte förrätter o varmrätter - här rekommenderades man att ta två rätter för att bli mätt. Vi tog fyra o delade på allt. Heta räkor, skaldjurstost, pulled pork o lamm. Precis lagom mätt - me like! Cyklade hem i hällande regn o var våta som katter.... Men vad gör det när det finns bastu... Å vi lyckades av ngn outgrundlig anledning starta brandlarmet...barnfamiljer som sover....kl 23.00 Å så gnäller man på ungdomar som beter sig... Hua!! Låga vuxenpoäng på det... Kändes fruktansvärt igår - om nån månad kan jag kanske skratta åt eländet...

Ha en fin tisdag!!

Regn regn regn...

Varmt o gott på restaurang Amarillo

Sköna Visby

Rosor ska förevigas

Fiskaregränd - en av Visbys mest fotade gränder

Lunch vid torget o S:t Karins ruin

En centerpatist i gröngräset vid Almedalen.

Av Sofia - 14 juli 2014 17:38

Rauken Hoburgubben är kanske en av Gotlands mest kända och omtalade. Trots våra två tidigare semestrar har jag aldrig besökt honom. När vi kom dit idag blev jag heller inte speciellt imponerad av just honom....visst liknar den, i en viss vinkel, ett manshuvud men jämfört med det gubbliknande huvudet på Langhammars raukområde som är ca 10 m hög är Hoburgsgubben inte alls så mäktig. Däremot är naturen på Gotlands södra udde - helt magnifik. Inte mkt som slår dessa vyer. Försökte fota mycket för att bevara minnen, är alltid lättare att komma ihåg känslor och upplevelser genom bilder.

Vi hade en otrolig tur med vädret dessutom... Vägen ned mot Västergarn - såg vårt pensionat från år 2012 - mot Klintehamn med regn regn regn. Hittade ett urmysigt café i Burgsvik med hembakta kakor hantverk. Köpte skosulor av ull till kommande bandy- och hockey-matcher. Helt plötsligt "höjnade det på" (fars uttryck) och sol o värme kom.

Har hyrt cyklar o ska kolla in vad Villa Villerkulla faktiskt låg innan det rullades på stockar till Kneippbyn nån gång på 70-talet och där oxå filmerna spelades in. Vidare färd mot Visby o nån go matbit o nattliv...

Ha en fin måndag!!!

Allt är inte dyrt på Gotland...detta var extremt billigt OCH gott!!!

Snart framme vid södra udden.

Hittade en grotta o trollet tog mig inte..

Södra Gotland!!

Att vindpinad och urgröpt kalksten jan bli så fint....

Tungt....

Oxå helt ok vy....

Av Sofia - 13 juli 2014 18:21

Det var nog mening med hur vår Herre organiserade det hela. Jobba på bra i sex dagar o sen vila den sjunde. Sammanfattningsvis blev denna dag en vilodag.

Vaknade upp till en varm men mulen söndag. Att slå upp ögonen och veta att man har fyra veckors semester framför sig är en himmelskt go känsla!!! Inga planer för dagen - programmet ligger oskrivet. Så tacksam för regnet i Småland som då väl behövs både på far och mors trädgårdsland och mina bröders grödor.

Efter en mycket god frukost tog vi en löpartur från Kneippbyn till Visby. Sprang förbi hamnen o såg alla semesterfirare och alla fina båtar i hamnen. Så underbart att återigen få springa på den vackra strandpromenadsvägen förbi ringmuren - svårt att ta in alla otroliga vyer!!! Perfekt löparväder och på hemvägen kom duggregn o gav lite extra syre.

Har under dagen hunnit med att äta godaste glassen ever. Magnum limited edition - silverchoklad o glass med smak av champagne! Är det semester så är det!! Njuta!!!

Flanerade i Visby en stund. Kliade lite i shoppingtarmen men söndag är ju söndag - mycket var stängt. Det får bli fler turer till alla reorna ; ). En underbar sushi blev fin uppladdning inför kvällens VM-final!

Ha en skön söndag!!

Gårdagens promenad från Kneippbyn till Visby utmed hällarna!

Vy från hotellet!! Fullt ös här på stället idag. Nickelodion-konsert med bl.a Yohio..

Av Sofia - 12 juli 2014 16:40

Ska inte vädergnälla...men tycker ändå det är lite märkligt.. Antingen är det 26--28 grader varmt så man nästan känner panik inför uppdraget att skaffa o hitta svalka. Eller så är det 12 grader, kalla vindar och lite regnstänk. PÅ eller AV - inget halvlagom därimellan....

Men det är så fantastiskt skönt att äntligen nå Visbys hamn och landa på det fina hotellrummet. Fräscht ställe och utsikt mot havet från terassen. Gott att bara vara!!!
Båtturen var lite gungig i den hårda vinden och jag försökte sova en stund. När jag precis slumrat till i stolen hör man: "Öh, detta är våra vilstolar (å så finns det tio st tomma framför...) Fick flytta o då var det lögn att somna om. När jag senare tittade på bokningen hade vi betalat för vilstolar - bra om man kollar upp det... Sean Banan satt några stolar bort BTW...

Nu, en promenad utmed havet, sen middag på restaurang Solsidan här på Kneippbyn - uppträde Sean Banan... ; ) Därefter bronsmatch VM - hinns allt med???

Ha en fin kväll!!!

Lilla färjan

Gott att va framme på öa!

Karlsson x 2
Far Jonas o son Pelle (sommarjobbar här på Kneippbyn!)

Av Sofia - 11 juli 2014 11:06

2011 var året jag första gången i mitt liv skulle besöka Gotland. Jag var alltså 41 år. Hade väl haft tankar på detta tidigare då vänner och bekanta berättade om hur vackert och fantastiskt Gotland var. "Det är så härligt, det är ju som att vara utomlands" är ett vanligt påstående beträffande ön (som om inte Sverige ÄR vackert). Men för oss var västkusten bästkusten och visst – det var lite dyrt att dra över husvagn till öa. När vi så äntligen kom dit var det kärlek vid första ögonblicket. Helt underbar plats. En ö så speciell, på många många sätt. Förutom att naturen är storslagen i sig är ju Visby en riktig pärla. En stad som kokar av kultur och är fylld med historia.... Det bubblar över muren trots att den hägnar in innersta kärnan och sprider sig ut överallt från norra till södra udden. Å jag har långt ifrån sett allt sevärt där.....gör man någonsin det....?

Är så glad och tacksam att jag återigen får uppleva Gotland. Jag har längtat tillbaka. I år var planerna att på min ensam-utan-barn-semestervecka ta bilen till Oskarshamn och ta cykeln över, ta in på bed-and-breakfast alt något hotell och ta dagen som den kommer… Nu ändrade sig livet i en helt annan riktning och jag kommer inte att åka ensam. Sällskapet blir långt bättre än en cykel. Några dagars vistelse på Kneippbyns hotell och en massa tid bara för att utforska nya platser och återse nya. Högklint är ett måste, Visbys alla mysiga gator, botaniska trädgården… Södra udden har jag aldrig varit på – dit vill jag. Kanske även Stora Karlsö. Nu råkar ju även Melissa Horn (!!!!) uppträda på Fårö kommande vecka…ja DET lockar ju helt klart. Mycket folk är det garanterat hela veckan - Stockholmsvecka! Vill nog kanske inte delta i partajandet men man kan ju beskåda utelivet på kvällarna - det är ju en upplevelse att bara titta runt i hamnen o se alla båtar samt alla rosa champagneflaskor....…

Gotland är ett öland! Öland är ett gott land!

Stella på en av alla Visbys blommiga gator...

Raukar är kul att klättra på...

Langhammars raukfält på Fårö

Mycket blåsig dag...

Julkort år 2011

Jag och Stella med favvo-lakritsglass på Kneippbyn

Stora Karlsö - som en jättemarsipantårta i havet!!

Vackra Visby med alla barn!

Botaniska trädgården

Elin och Alexander. Härlig bild!

Snart får jag se denna vy igen....!!!

Av Sofia - 10 juli 2014 18:52

Det finns sånger som aldrig ”tar slut”….varje gång man hör dem stannar världen för en kort sekund. Man tröttnar aldrig. Magnus Uggla skapade den en gång i tiden. Darin gjorde en cover som slår det mesta. Jag brukar alltid lyssna till den under mina löparrunda. Viss musik ger oväntad kraft! Dessutom kan man ha hört en sångtext tusen gånger och tyckt den har varit fin, visst....men så helt plötsligt får orden helt ny innebörd och blir så oerhört mycket mer speciella....

Astrologen

Så du är en tvilling, jag visste det,
Det såg jag nästan direkt,
Styrd utav Solen och Mars kan jag se,
Vi är så gott som redan släkt.
Du är en framåt person,
Som har en hög ambition,
En lycklig framtid astrologen spår,
Vart du än på vägen går.

Du är den vackraste jag mött,
Inte påmålad och falsk som andra,
Du har väckt upp det jag trott var dött,
Och när du har mej när jag tar dej,
Din hungrande kropp får frid,
Bortom all rum och tid.
Då är du den finaste jag mött....

Av Sofia - 9 juli 2014 19:33

När jag gick ut i morgonluften kl. 07.30 slog värmen emot mig. Återigen en ljuvlig dag. Magisk värme och inom mig hoppas jag verkligen att den består tills jag blir ledig. Det är ändå så skönt med vackert väder när man jobbar. Allt blir så enkelt. Idag fick jag äran att äta lunch med David – bara han och jag. Mysigt!! En underbart god räkmacka i Nya Parkhyddan. Det fläktade rejält i värmen och den lilla uteplatsen är suveränt fin. David ville klippa sig så vi droppade in hos Fadis och jag betalade i förskott för att kunna återgå till jobbet. Fadis frågade om jag verkligen vågade det och ja, självklart! Han levererar alltid!! David svängde förbi Vipan o visade sig  - nice!!

Å eftersom jag tog sovmorgon kan jag se löparrundan i stjärnorna. Förutom tidigt tidigt på morgonen går det inte att springa i denna värmen. Inte jag i varje fall. Sängen var helt plötsligt väldigt skön fram på morgonkvisten vilket den inte var tidigare under natten…..har sovit extremt dåligt…. Att ha fönstret öppet hjälper knappast och morgonens solstrålar gör tidigt rummet ljust. Inte gnälla - man får gilla läget – nu när värmen äntligen är här.

När jag väl var hemma kl. 17.00 tog löparlusten överhanden. Jag gav mig ut och då var det bara (?) 24 grader. Det fläktade och med några fler vätskepauser gick det riktigt bra att springa vanliga Spexhultarundan. David har nu genomfört sin golfkurs och får gå ut på "rediga" banan med fadder. Gott!!!! Tur man kan planera in en lunch då och då så man får se honom....

Kortet skulle väl tagits mot sjön men, men.... (kortet taget före klipp...)

Av Sofia - 8 juli 2014 16:00

Jag jobbar på Tekniska Serviceförvaltningen. SERVICE……….förvaltningen. Det får man verkligen känna av när man arbetar då semesterperioden har börjat och andra kollegor, chefer tillika beslutsfattare har pyst till solen. Det är spännande dagar hur som helst. Vad som helst, känns det som, kan inträffa och man får många telefonsamtal som är av karaktär. ”Lös problemet” eller ”Hjälp mig”. Kreativitet och uppfinningsrikedom är då bra egenskaper och det gäller att plocka fram sitt yttersta av båda delarna. Nackdelen är att man ibland MÅSTE störa sina semesterfirande kollegor. Å jag gör det bara i absolut nödläge för just det är inget roligt..... Har man tur svarar de och i de allra flesta fall har jag hittills haft tur. Stackars Pelle…men är du på Öland med fint väder får du faktiskt förbarma dig och hjälpa mig. När det ska plockas fram info för Gateway/DNS …Subnetmask och IP-adress…där har jag inget att sätta emot. Du hade iofs inte heller den infon i bakficken men du visste ju i varje fall VEM jag skulle kontakta. Stort tack Per!

Å glädjande gick jag förbi vår underbara Stadspark på lunchen och såg mängder med folk. Människor som intar sin lunch på den fina bryggan, folk som aktiverar sig med bangolf i den välbehövliga skuggan, fikasuget folk som besöker Nya Parkhyddan. Så skönt att se! Pyromanfasoner och illdåd ska vi kämpa emot tills det inte finns nåt jäkelskap kvar. Om jag så själv ska patrullera runt sjön nattetid. Bara det inte åskar….

Gott att min insänder (svar till Bengt Lund) kom med i tidningen idag. Väntar med spänning på hans nästa drag om det nu kommer nåt. Jag har redan bestämt mig för att inte svara. Tänker inte lägga mer energi på gnällspikar. Jag har så mycket annat jag behöver minuterna till. Nu ska jag ut till Torset och hämta David och Stella. TACK mor och far för att ni orkar och vill!! De har haft det bra och Stella slapp äta potatis som hon var lite bekymrad för. Stuvade makaroner när morfar odlar egna…. Lika obegripligt att förstå som Subnetmaskar och IP-adresser....

Ha en skön afton! DET ska jag ha med födelsdagstårta och grillkalas!!!

Den bruden är verkligen ingen makaron....