Alla inlägg den 15 augusti 2014

Av Sofia - 15 augusti 2014 16:43

Jag växte upp i en familj på landet och pappa var mjölkbonde. Han hade även lite ungdjur och grisar. Kan inte påstå att jag kelade med grisarna men visst tyckte jag det var kul att gå ut med svinaspannet (slängd mat från köket = dåtidens bruna påse) och se på när de trampade omkring i maten och samtidigt åt. Jag vet att pappas djur behandlades väl och att de mådde bra. Så självklart så det känns onödigt att till och med skriva det. Jag vet vilket jobb han la ned och alla andra lantbrukare med honom - att vara bonde är ansvar dygnet runt och mycket mycket arbete. Idag är det mina två bröder som tagit över och driver gården med samma oförtröttliga energi och god omsorg om djuren.


Under hela min uppväxt åt jag enbart kött från min fars gård. Att veta var köttet kom ifrån var fullständigt självklart för mig. Det var liksom inget snack. Jag minns fortfarande lukten i svinahuset då grisslakten ägde rum. Grisen/grisarna skållades i kokhett vatten (obs efter att döden inträffat) så svålen blev fri från hår. Som liten upplevde jag aldrig detta varken otäckt eller äckligt – det var så naturligt.


Jag har en önskan om att det vore lika naturligt för ALLA att veta varifrån köttet kommer. Om du bor i stan och köper din förpackade fläskkotlett på ICA eller Willys ska du ändå kunna veta varifrån grisen kommer, att djuret har behandlats på ett bra och humant sätt från födsel till väg mot slakt. Därför röstar jag på Centern. Centerpartiet jobbar oerhört hårt med frågor som bra djurhållning, nej till antibiotika i foder, nej till svanskuperade grisar, ha tydliga märkningar av livsmedel som gör det enkelt att göra medvetna val i affären.


”Svenskt jordbruk står för god djuromsorg, säker mat, öppna landskap, miljöhänsyn och arbetstillfällen. Jordbruket spelar också en viktig roll i omställningen till ett hållbart samhälle.


Svenskt jordbruk är bäst i världen när det exempelvis gäller låg antibiotikaresistens, liten förekomst av salmonella och god omsorg om djuren. För att vi ska kunna upprätthålla de här högre kraven i ett internationellt perspektiv behöver svenskt jordbruk stöd. Svenskt jordbruk står för god omsorg om djuren, säker mat och öppna landskap. Jordbruket är en viktig pusselbit i omställningen till ett grönt och hållbart samhälle.


Under våra år i regeringen har vi haft stort fokus på och gjort mycket för de svenska bönderna. Vi har förenklat regler och minskat den administrativa bördan. Vi har tillsammans med EU satsat 35 miljarder kronor på landsbygdsprogrammet och vi har tagit bort skatten på handelsgödsel. Vi har också sänkt många avgifter inom jordbruket. Men det finns mycket kvar att göra.” Källa: www.centerpartiet.se (besök gärna sidan!!!!!)


Valet vi som konsumenter gör är viktigare än vi tror. Att välja en billig dansk fläskfilé hotar inte bara din egen hälsa - det hotar vårt öppna landskap. Hur vore vårt Sverige utan bönder, odlade marker och betande kossor och andra djur - igenvuxet och rätt lessamt. Tänk på det nästa gång du står där i butiken och funderar.


Jag är bonnatös men sta’bo och jag vill veta att det kött jag köper och äter har en okej historia!!! Krångligare än så behöver det inte vara!


 

En härligt grönt gäng  - centerpartister i Nässjö. Olika yrken, olika erfarenheter, olika åldrar, män och kvinnor -  en bild  som alltså speglar vårt sammhälle. Alla behövs! 

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards