Direktlänk till inlägg 18 augusti 2014

Vad är normalt? Tunn, mullig, tjock, smal, rund....?

Av Sofia - 18 augusti 2014 17:22

Jag har de senaste dagarna lyssnat mycket på Molly Sandéns senaste låt ”Freak” och tycker den är otroligt bra. I samband med lanseringen av låten har hon startat kampanjen #överminstoltakropp och låter kläderna falla. Hon har under åren blivit utsatt för vikthets och mobbing. Hon gör upp med sina demoner och vill visa att hon duger som hon är. Det blev ett himla liv i media. Molly var inte tillräckligt tjock för att få göra så….. Frågan är vem som bestämmer VAD som är tillräcklig tjockt. Ja, det osar bara avundsjuka. Sedan finns det de som kan ha en åsikt om varför man nödvändigtvis måste klä av sig för att starta en sådan kampanj…och åsikter är fria…


Vi matas med ideal från det att vi är små och därefter ständigt…. Ta bara en sån sak som dockorna… Barbie med supersmala midjor och pinninga ben…Bratz-dockorna med lika trådsmala armar och ben i förhållande till sina gigantiska huvud. Å jag har definitivt inte föregått med gott exempel där – vi kan ha loppis och bli rika på det antal som passerat Johanna, Elin och Stella (jodå David fick nog vara med också om han ville…men han ville inte så ofta….) Frågan är hur det påverkar oss? Alla klädannonser och modebilagor - vad sätter det för spår...?


Det förekommer även mobbing ”åt andra hållet”. Vem har inte sett citatet: ”Män gillar kurvor – det är bara hundar som leker med ben…” på exempelvis Facebook. Stark är den som inte tar åt sig. Stark är den som vågar trivas i sin kropp – tunn, smal, överviktig eller ska jag skriva normal? Vad är egentligen normalt! Om en klädfabrik producerar flest plagg i storlek 38 och om affärerna säljer flest i dito storlek – är det då det mest normala?


Å du behöver väl inte springa så långt...du ÄR ju redan så smal.... Jag tränar för att orka, jag tränar för att min kropp är beroende av endorfinerna. Att träna regelbundet gör att jag förhoppningsvis får fortsätta att vara frisk…länge även om jag vet att det inte finns några garantier. Dessutom är det ekonomiskt smart med de fördelar som följer. Jag kan ha min garderob jag hade för 10—15 år sedan och även om jag gillar att shoppa nya plagg är det gynnsamt för plånboken när trender återkommer och basplaggen finns kvar. Läste fina och tänkvärda ord på Facebook för en stund sedan. De är skrivna av en släkting i rakt nedstigande led och jag håller med. Var snäll mot andra!! Bra Elin! Stå på dig! Var stolt att du är den du är!


”Vilken idiot kom på eller sa att vara smal är finare än att vara tjock? Om man är smal så visar man visst inte respekt för de som är tjockare. Man är visst elak när man är smal, elak mot dem som är lite tjockare.

Kan alla bara hålla käften med detta skitsnacket och inse att alla är precis lika fina? Du behöver inte vara smal för att vara fin. Och du har inte anorexia för du är smal, och du är inte... överviktig för att du är tjock. Alla är precis lika mycket värda även om den andra väger mer eller mindre än den andra.
ALLA är perfekta. Din hudfärg, vikt, läggning eller längd spelar ingen jävla roll.

Det spelar ingen roll om du är tjock eller smal, vit eller svart, homosexuell eller heterosexuell, lång eller kort. Om du är snäll mot andra är folk snälla mot dig. Karma. Och karma går inte ut på hur du ser ut.”



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Söndag 17 mars 18:55

Igår kväll blev det inget Anne på Grönkulla, den underbara serie som vi följer på Netflix. Det var NHL-hockey och Jonas son Erik spelade med sitt Pittsburgh mot New York Rangers. Jag virkade mig in i andra perioden men gick och la mig kl halv tio. Or...

Av Sofia - Lördag 16 mars 17:43

En blank lördag, en ledig lördag. Vad gör vi helst då? Packar ryggsäcken med fika och ger oss ut. Vi var sugna på att gå runt Spexhultasjön och trots lite vanskligt väder gav vi oss iväg. Lite duggregn men ingen fara. Första kaffepausen tog vi efter ...

Av Sofia - Fredag 15 mars 19:19

Tiden går. Å tiden går fort. Alldeles för fort. 15 mars och nu vill man börja sakta ned kalendern. Men det var nyss fredag och nu är det fredag igen. En mastig vecka är till ända men den har varit otroligt bra. Resultatdialoger med Kultur- och Fritid...

Av Sofia - Onsdag 13 mars 19:46

Vaknade till ett vitt snötäcke. Bakslag faktum. Men det vita försvann tack och lov fort och innan jag tog bilen insöp jag vårluft. Det var mjukt ute. Helt underbart. Som jag har längtat efter denna våren. Det blir värre och värre för varje år. Vinter...

Av Sofia - Tisdag 12 mars 17:45

Idag har vi haft omvärldsdag. Många var vi vilket är kul. Samtliga ledamöter i kommunfullmäktige, nämndledamöter, VD för kommunala bolag, förvaltningschefer och avdelningschefer etc var inbjudna och vi samlades i Pigalle. Omvärldsdagen innebär my...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards