Direktlänk till inlägg 19 oktober 2014

VITA AMANDI - en kulinarisk högtid och en perfekt helhet

Av Sofia - 19 oktober 2014 10:13

Att gå på restaurang i Nässjö hör inte till vanligheterna för mig såvida det inte gäller en lunch. Att ta med sig hela skocken barn kostar skjortan och jag gillar att lag mat hemma på helgerna när tid och råvaror finns. Lägg till matglada och förväntansfulla barn – då är det kul! Att laga mat hemma på två är också otroligt kul och en superskön sysselsättning.


Att gå ut och äta kan vara en riktig höjdare och jag betalar gärna en extra slant om det verkligen är gott. Grejen är ju att allt kostar och inte alltid förenat med kulinariska högtider. En sådan fick i varje fall jag och Jonas uppleva igår när vi bokat bord på Vita Amandi. En nyöppnad restaurang i f.d Brotsabokyrkan på Anneforsvägen i Nässjö. Jag har hört så många positiva omdömen om stället nu – både genom kollegor, vänner som varit där och läst i tidningen så nu var det dags att gå dit. Ska vi Nässjöbor ha lite o välja på så får vi gynna dem. Å någon gång ibland kan man ju byta lördagsmyset hemma mot några timmars krogvistelse.


Som sagt blev jag rekommenderad av en kollega att boka bord så kl. 19.00 knackade vi på porten. Lokalen i sig är en del av den häftiga upplevelsen och diskussioner har väl funnits betr. lämpligheten att göra en kyrka till nöjeslokal. Personligen tror jag inte att Jesus hade haft något emot att äta en god måltid här… När vi fick menyerna föll mina ögon på ”Sista måltiden” – en 7-rätters avsmakningsmeny. Men eftersom Jonas nu åker långt bort i drygt 10 dagar kändes det skrockfullt att välja detta. Dessutom är 895 kr rätt saftigt för EN person. Nej, det blev ”Kvällens trerätters” istället och goda och passande drycker därtill. Underbart från början till slut. Å efteråt var man behagligt mätt. Är man skogshuggare bör man grunda med en tallrik mûsli före....eller fylla på med en korv efter...... Jag gillar som bekant att kunna röra mig efter en måltid..


Sagolika smaker och helt underbart. Råvaror, tillagning, atmosfär, service och ett perfekt sällskap – en helhet som knappast kan bli bättre!!! Nog för att Jonas älgfilé från i fredags (från en egenhändigt skjuten 6-taggare) var underbar men det är såklart underbart på olika sätt. Att få bli serverad vid bordet och få de olika rätterna presenterade - mer än trevligt. 


Tillsammans gick vi hemåt i den regniga och blåsiga lördagsnatten, belåtna och mycket nöjda och jag kan bara gratulera Nässjö stad för tillskottet av otroligt härlig restaurang. Tack Vita Amandi för att ni satsar!! Vi återkommer garanterat!!


 

Citronrimmad röding, dill- och citronemulsion, brödflarn, kräfta- och pilgrimsmussla - serverat på en skifferplatta

 

Ydrebiff - rösti, beanaisesås, rödvinssky, lierad spetskål, semitorkad tomat

 

Äppel & lakrits - äppelpannacotta, lakritsgrädde, mandelflarn, dulche de leche, lakritskola. (Jag hade kunnat äta två till...lätt....) Godaste efterrätten ever!!!

 

Mycket speciellt kaffe. Jag gillade det, min partner gillade inte...

 

En trevlig stund...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Söndag 17 mars 18:55

Igår kväll blev det inget Anne på Grönkulla, den underbara serie som vi följer på Netflix. Det var NHL-hockey och Jonas son Erik spelade med sitt Pittsburgh mot New York Rangers. Jag virkade mig in i andra perioden men gick och la mig kl halv tio. Or...

Av Sofia - Lördag 16 mars 17:43

En blank lördag, en ledig lördag. Vad gör vi helst då? Packar ryggsäcken med fika och ger oss ut. Vi var sugna på att gå runt Spexhultasjön och trots lite vanskligt väder gav vi oss iväg. Lite duggregn men ingen fara. Första kaffepausen tog vi efter ...

Av Sofia - Fredag 15 mars 19:19

Tiden går. Å tiden går fort. Alldeles för fort. 15 mars och nu vill man börja sakta ned kalendern. Men det var nyss fredag och nu är det fredag igen. En mastig vecka är till ända men den har varit otroligt bra. Resultatdialoger med Kultur- och Fritid...

Av Sofia - Onsdag 13 mars 19:46

Vaknade till ett vitt snötäcke. Bakslag faktum. Men det vita försvann tack och lov fort och innan jag tog bilen insöp jag vårluft. Det var mjukt ute. Helt underbart. Som jag har längtat efter denna våren. Det blir värre och värre för varje år. Vinter...

Av Sofia - Tisdag 12 mars 17:45

Idag har vi haft omvärldsdag. Många var vi vilket är kul. Samtliga ledamöter i kommunfullmäktige, nämndledamöter, VD för kommunala bolag, förvaltningschefer och avdelningschefer etc var inbjudna och vi samlades i Pigalle. Omvärldsdagen innebär my...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards