Alla inlägg den 2 januari 2015

Av Sofia - 2 januari 2015 18:41

Jag tillhör inte de som ogillar datorer, mobiler, ny teknik....you name it. Jag tillhör nog mer den skaran att det är SBS (skit bakom spakarna) när det inte funkar. "Skit in - skit ut" kan det oxå uttryckas. Å det skriver jag trots att det nya ekonomisystemet har krävt en ängels tålamod under framförallt år 2013 men även under år 2014. Efter denna dagen vet jag inte....jag får nog tänka om. Jag anser mig vara hyfsat haj på hur systemen fungerar - hur filernas vägar ser ut men jag kan för den skull inte ettornas och nollornas språk. 


Jag har en mycket när och kär vän som anser att mer eller mindre ALL teknik och cyber är "Djävulens verk". Jag brukar skoja om det där och säga att det är tur att Djävulens verk finns så vi kan ha kontakt trots avståndet fyra mil då vi inte träffas i "IRL" = på riktigt. 


Körde hyrorna för februari månad idag. Blev rätt paff när jag kollade igenom fakturorna och upptäckte en faktura på planhyra Skogsvallen. Detta har jag verkligen inte hand om. Filer sänds från olika system till vårt kära ekonomisystem Agresso och underlaget från mitt hyressystem ska stämma överens med underlaget från ekonomisystemet. Det stämde inte!!! kan jag förtydliga. Mitt i min "egen" ordernummerserie hade en order från en annan förvaltning (Kultur & Fritid) smugit sig in... Helt ofattbart! När jag började gräva i detta blev det bara konstigare och konstigare... Ska bli kul och följa fortsättningen och se om det är SBS eller Djävulen som spelat oss ett spratt...


Var hemma på lunchen och åt lunch (god lunch - nyårsfestrester). Man blir mer än förvånad när man får ett ”beslut om trängselskatt” i brevlådan. Jag skulle tydligen varit i Stockholm i höstas, den 7 november. Inte nödvändigtvis jag men min bil. 10 kronor är inte mycket pengar….undra just vad detta lilla ärende kostade totalt för Transportstyrelsen. Porto, brev, kuvert, administration…. Brevet var daterat 11 dec och det anlände idag. Bra jobbat!!!! Fanns inte pengarna på deras konto idag blir det en förseningsavgift på 500 kr. Skulle betala in dessa 10 kr med mobilen och mitt mobila bank-ID funkade inte. Har ju bytt mobil och nu strulade denna lilla app. Skulle hämta ett nytt ID och då behövde jag min säkerhetsdosa och beställa ett nytt via internetbanken på datorn. Spårlöst borta. Letade som en galning utan resultat. Suck!!!!!! Fick ringa min bank och be om en ny dosa samtidigt som jag förklarade att avgiften på 10 kr måste betalas idag om inte skulden skulle öka till 510 kr... Killen hörde nog hur frustrerad jag var och han gjorde ett undantag. Han betalade in avgiften via mitt konto och sänder en ny dosa omgående.


Jag har bestridit "beslutet om trängselavgiften" bara för att.... 10 kr kan jag ha eller mista men vilket system om det är så att en skitig registringsnummerskylt kan resultera felaktiga fakturor till höger och vänster. Frågan är hur jag ska bevisa motsatsen….att jag inte var i Stockholm den 7 november.


Ps. Visst är det trolleri att kunna betala sina fakturor via mobilen? Bara att signera med sin personliga pin-kod... Men byt för hundan inte mobil.... 


Myskväll med Stella väntar! Go-mat, brasa och Polarexpressen. Bara att köpa hem via Telia till TV'n för 29 kr......OM det nu funkar.......


 


  


Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards