Direktlänk till inlägg 15 januari 2015

Kungar och presidenter..

Av Sofia - 15 januari 2015 17:03

Sprang en lång runda igår kväll. För lång för att vara snöslask men jag törstade efter flås, frisk luft och endorfiner vilket gjorde det lätt att ge sig ut. Dessutom var tempen hyfsat behaglig (runt 0 grader) och vinden var förhållandevis (?) svag…..i varje fall jämfört med Alexander, Svea och Egon. Efteråt var jag fylld av energi som brukar vara synergieffekten av att springa sig trött…. Skum ekvation.... Klockan blev sen….efter en lång arbetsdag och uterunda blir det inte så mkt kvar av kvällen och visst tar träning tid. Men som en mycket duktig politiker skrev häromdan på Facebook: Om man inte avsätter tid för träning och motion får man senare avsätta tid för sjukdom… Mycket bra där, Malin!!


På tal om Facebook och andra kvinnor inom politiken som inspirerar mig läste jag något annat intressant som Gunilla Hjelm (C) lagt ut. ”Mikael Wiehe har tagit emot Lenin-priset, enligt motiveringen bland annat för sin rakryggade hållning mot maktens män och kvinnor. Om Lenin kan man bland annat läsa följande på Wikipedia.

Omedelbart efter statskuppen lät Lenin upprätta en hemlig polis, tjekan, under ledning av Felix Dzerzjinskij som började rensa ut motståndare och döma dem till döden, kasta dem i fängelse eller förvisa dem till Sibirien. För detta krävdes inte att man gjort sig skyldig till något som stämplades som brott. Det räckte med att man var klassfiende. I januari 1918 undertecknade Lenin en ukas som innebar att den skadliga "ohyran" på landsbygden skulle utrotas. Alexander Solzjenitsyn har räknat upp vilka som innefattades i denna beteckning: tidigare medlemmar av byråden, husägare, läroverkslärare, präster, munkar och nunnor, pacifistiska tolstojaner osv."


Så det där priset…..tja jag vet inte…..


Chuck Berry fick Polar-priset och han har dömts (en gång i tiden) för att ha utnyttjat minderåriga sexuellt…. Blä!!! Bruno Tillander har nyss skrivit och gett ut en biografi om Elvis ”Världen känner Elvis Presley – men ingen känner mig”. Elvis var tydligen vapenfixerad och ägde dessutom en mycket omfattande och spektakulär samling föremål från Nazityskland, något som är relativt okänt för allmänheten.


Inget kan ju ta ifrån dessa musikaliska kungar deras stjärnstatus men visst…..kronan gnistrar väl inte riktigt lika starkt…inte i mina ögon i varje fall….


Jag  önskar er en fin kväll och bjuder på ett citat från Jonathan Swift (passar in på var och en) ”En människa borde aldrig skämmas över att behöva erkänna att hon har haft fel. Det är ju bara att med andra ord säga att man är klokare idag än igår”. Jonathan Swift

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Fredag 19 april 23:16

Ja denna fredag blev inte riktigt som jag hade tänkt. Satt djupt försjunken i exceldokument när jag i morse fick ett SMS. Av Lendo. Att mitt banklån beviljats o att pengarna skulle utbetalas inom 1-3 bankdagar. Tyckte det lät väldigt skumt. Ringde nr...

Av Sofia - Torsdag 18 april 19:18


Aprilväder i min värld är BÅDE snö, hagel, regn, kyla OCH sol o värme. Inte BARA allt det första utom sol och värme. Nu är det 18 april och man har inte fått tillstymmelse till varmare vårväder. Otroligt tråkigt! Jag tittar längtansfullt ut mot vå...

Av Sofia - Onsdag 17 april 16:25

Igår var verkligen en sån där dag med många punkter i kalendern. Några möte på förmiddagen, lunch och möte igen. Sen vaccination mot Bältros på Apoteket som öppnade sin verksamhet för cirka en månad sedan. Min valda vårdcentral erbjöd inte ens detta ...

Av Sofia - Måndag 15 april 19:17


Den fruktansvärt hårda vinden, näst intill storm, är över. För denna gång. Sjön ligger nu spegelblan - nästan. Vackert! Tänker tillbaka på gårdagen och hur dumt det egentligen var att faktiskt åka till Torset. Att ge sig ut på vägarna. Så många träd ...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards