Alla inlägg under februari 2015

Av Sofia - 10 februari 2015 18:21

Joel Ankar. När man läser nyheterna om denne man fattar man knappt att det är sant. Han Jobbar för EU som jurist åt SD-parlamentarikern Kristina Winberg sedan i höstas. Vid sidan om jobbet har han ägnat sig åt minst sagt tvivelaktiga saker, dvs sprida hat på nätet. Det är såna otäcka och otroligt vidriga saker han har skrivit. Förutom att jag blir ledsen och förbannad på samma gång far så många frågor genom huvudet…..Hur kan det gå så fel? Han är jurist. Mig veterligen måste man ha hyfsat med hjärnceller för att ratta hem en sådan utbildning. Hur ser det ut i hans hjärna? Hur ser denne pojks uppväxt ut? Vad fick han för värderingar med sig hemifrån. Hur såg skolgången ut? De måste väl också ha pratat om värdegrund  - att alla människor har lika värde. Har han varit med om saker som tidigt fick honom bitter på något sätt…? Med tanke på vad han har skrivit om ”våld i nära relationer” (=kvinnovåld) kan man ju undra… Hur kunde det gå så käpprakt åt fanders i synapserna?


Förutom så mycket otäcka ord om judar och invandrare verkar han ha en minst sagt rå och hatisk inställning till just kvinnor. Kvinnor som blir slagna av sina män får ”skylla sig själva”. Att verkligen tycka så är för mig helt obegripligt. Jag blir bara så trött!


Att kunna vara anonym på nätet och sprida skit och hat – DET handlar verkligen inte alls om yttrandefrihet. Det handlar om helt andra saker. En inskränkt och vidrig människosyn. Joel hade visst skickat något SMS till Metro under dagen och bett om ursäkt. Det var tydligen 6—7 år sedan vissa meddelande hade sänts (vissa betydligt senare). ”Uttalandena jag gjorde då skrevs i affekt och präglas av okunnighet, okänslighet och ilska. Jag är en annan person idag och har mognat betydligt”. Personligen tror jag inte en smack av det – han är bara rädd att bli av med jobbet i EU….vilket han också blev under dagen. Nu får han mindre tid för EU-arbete och mer tid att……i affekt skriva olämpligheter….


Ha en härlig kväll!!!


PS. Var på BU-introduktion idag del 2 och hörde många mycket bra informationer från olika människor inom Barn- och Utbildningsförvaltningen och deras olika verksamheter. Bl.a hade Annika Bertling (ansvarig för flerspråkigenheten och kommunens modersmålsundervisning) ett fantastiskt föredrag om deras verksamhet. Hon sa bl.a två saker som verkligen stannade kvar….. Forskningen visar att barn som är tvåspråkiga löser problem bättre. De har förmågan att tänka på ett annat sätt. ”Den svenska urbefolkningen” (de som fötts i Sverige och i hela livet jobbat här) minskar med 2% varje år. Alltså vi ska vara GLADA för att folk från andra länder vill komma hit!!

Av Sofia - 9 februari 2015 20:16

Sol som värmer! Idag gjorde den det. Kanske var det första dagen för i år som detta fenomen inträffade. På språng under lunchtid hörde jag hur takdroppet och fåglarna tävlade om vem som kunde låta mest och jag njöt trots att jag knappt hann njuta. Kalendermässigt är det inte vår men idag var det det ÄNDÅ! Jag vet att det blir bakslag på bakslag med mer snö och eländiga minusgrader och fler bilrutor att skrapa men se - på lördag - på Alla Hjärtans Dag är vi halvvägs genom denna vintermånad. Sen blir det mars och det ÄR en vårmånad. Det gäller att tänka positivt. 


Idag har det blivit merjobb. Revisorerna har varit på besök. De har dykt och kontrollerat och bestämt sig för att titta närmare på Bostadsstiftelsen Annebergshus. Kopior på hyreskontrakt och fakturor skulle fram, listor av alla möjliga slag. Det är ju superbra förstås - att kommunens ekonomi kollas - så att det t.ex framgår på en faktura att hyran faktiskt har höjts med 80 kr jämfört med protokollet från hyresförhandlingen.... (?) men att ekonomisystemet inte kunde sända iväg filer till Inkasso på två år - det var inget de frågade efter.......


Såg på Facebook att min f.d gymnasiekompis Annelie harförfattat/gjort 5 böcker om sin familjs resa till Indien. De var där i två år. Barnen gick i skola och Annelie och hennes man jobbade. Helt fantastiskt att få uppleva detta med sin familj och vilken grej att göra böcker av det sedan. En sån skatt med minnen! För all framtid! Kanske skulle göra en eller några böcker av min blogg.....det är inte så mycket Indien men mycket annat....


Ha en fortsatt fin måndagskväll!!!!

Av Sofia - 8 februari 2015 15:12

En solig, blåsig och hal dag! En helt fantastisk vinterdag. Hård blåst förvisso men all den sol jag idag fick under löparrundan fyllde på fattiga förråd med D-vitamin för ett bra tag framåt. Solen gjorde vägen ut till Spexhult hal och där och då hade jag velat ha spikskor. Skidor hade varit ett bättre alternativ i dag såvida man har rätt valla. Jag såg ett tydligt exempel på olämpligt val eller helt enkelt ovallat när jag körde förbi Grimstorp. Någon halkade omkring rätt bra där på åkern.


Mello är igång och jag tycker det är fantastiskt roligt att titta. Åsikterna är många. Saade levererar som alltid – snyggt förpackat paket med utstrålning, attityd, bra dans och framförallt en mycket bra röst. Jessica sjunger otroligt bra även om jag tycker låten var en makaron. Å andra sidan kan den mycket säkert växa…. Min favorit (förutom rapp-bitarna) var ”Det rår vi inte för” med Behrang Miri och Victor Crone som gick till andra chansen. Melodin där berörde mig på djupet som ingen annan av låtarna igår….

  

Jag har jobbat några timmar idag vilket gjorde att jag åter kommit i fas hyfsat bra. Till kvällen blir det bandy i Stinsen arena. Idag är det Davids tur att stå målvakt och NIF’s P14 spelar. Motståndarna heter Åby/Tjurheda.


Ha en fin söndagskväll!!!


Av Sofia - 7 februari 2015 17:01

Var på Thimons idag. Köpte tårta till dagens födelsedagsfika. Medan vi väntade på vår tur stod jag o tittade på allt gott och "vackert" de har i diskarna. Fascinerad över bara alla sorters semlor.... Klassisk, wiener, Karlsbader, mini, vanilj, choklad....o så den för året nya varianten "Semmelwrapp". Man blir sugen även om jag har lite svårt för att äta upp en hel såvida jag inte är superhungrigsugen. Läste en intressant artikel i Smålandstidningen förra veckan. Den handlade om att operationer av förminskad magsäck ökat kraftigt. På något sätt blev det fenomenet Semmelwrappen som fick skulden. Den var symbolen för vårt allt mer onyttiga leverne. Att man skapar något onyttigt som uppmanar folk att käka den i farten... Det kan man ju ha åsikter om även om det känns som en bättre idé att gå omkring och äta istället för att sitta STILL med tanke på kaloriförbrukningen.....


Jag tror det handlar mer om hur många (?) semlor/kakor/bullar/wienerbröd du äter och hur ofta. Många bakverk har en tendes att bli strörre - en muffins med all sköns gottigheter i, är som en hel middag vilket säger en del. I sak tycker jag inte magoperationer är fel så länge de används som sista utväg. Man ska väl försöka med allt annat före och har man misslyckats att tappa de allt för många överflödiga kilona - då kan en operation vara en bra väg till ett sundare liv. Har ett flertal exempel på där personer som gjort ingreppet, efter några år är nästan lika stora....man kan tydligen töja ut magsäcken igen. Att röra på sig är oftast A och O och det borde vara ett krav att man gör detta (om man kan) när man "fått" detta ingrepp. Att operationerna har ökat så markant....frågan är om det verkligen har varit sista utvägen för alla dessa människor? Med tanke på att man läser mycket om vårdköer och otillräckligt cancervård...borde detta gå före. Vi vet att övervikt leder till flera följdsjukdomar så det kanske slutar med att magsäcksoperationerna ändå blir "vinst".


Men skyll inte på Semmelwrappen! Om du käkar en sådan eller en klassisk - so what!! Idag har jag ätit tårta och firat Pelle i Landsbro 23 år. Otroligt god tårta och en trevlig stund!!!


 

Semmelwrapp eller tårta - njut någon gång IBLAND!!!!!

Av Sofia - 6 februari 2015 18:38

Ja, en sak är säker. Det kommer inte att bli lätt. Att tycka en sak och vara politiskt korrekt. Jag ska verkligen göra mitt bästa men det sunda förnuftet måste få råda. Annars - tack och goodbye! Nu är det helg. Nu glömmer jag veckan som varit. Man blir äldre för varje vecka och denna veckan - ja jag har i varje fall inte blivit yngre.... "Det ska kännas att man lever" heter det ju och jag lever i allra högsta grad. 


När man får "privata" mejl från föräldrar för att min sitter i BU-nämnden - man blir både glad och förvånad. Jag är ju så ny och man kanske vänjer sig men jag blev väldigt paff idag. Beundrar denna typ av civilkurage och samma föräldrar skrev  en mycket bra insändare i Smålandstidningen för några dagar sedan. Ett klokt mejl från en mor och far som undrar vad vi i kommunen håller på med? Å jag är benägen till att hålla med även att jag har bakgrunden hyfsat klar för mig. Hursomhelst ska jag kämpa för att utgången blir den bästa. Jag sitter i en majoritet som måste vara överens med andra - jag bestämmer inte själv - men efter dessa förutsättnignar hoppas jag verkligen att det blir som jag vill. Fokus i BU-nämnden ska vara att elever når sina mål men när kraft och energi tas till annat....ja allt tar tid!! 


Nu blir det pasta Carbonara - en smidig och mycket mycket god rätt!! Ha en underbar fredag! 

Av Sofia - 5 februari 2015 19:23

Bita eller bryta ihop. Det är frågan.... Har bitit ihop hela dagen och när inte ens en löparrunda hjälper, då är det illa. Att fylla på depåerna med pepparkakor och ost är väl kanske inte det bästa men det gör ändå lite gott för själen. Skulle vilja vrida klockan tillbaka och krypa upp i mammas knä och bli kramad.


Ibland bävar jag över vilket ansvar vi har...föräldrar...att ha satt barn till världen. Å inte blir ansvaret mindre när man producerat fyra stycken. Jag är fullt medveten om att jag stundom gör övermycket....slår knut på sig själv....för deras skull. Jag vill inte kalla det curla just i dessa fall utan mer att ta beslut som gör tillvaron minst sagt spännande.... Just nu vill jag inte ha något spännande alls utan bara lugn och ro och en väldig massa trygghet. En famn att krypa in i...t.ex. Men mamma är rejält förkyld så det är ingen bra idé... Kryakramar in cyber!!!


Jag tvättar. Tvättar sängkläder. Har vaknat några nätter i rad genomsvettig och det är ingen vidare fräsch känsla. I morgon är det fredag. En HEL dag på jobbet utan utbildningar eller andra avbrott. Det är bråttom med mycket men jag hoppas ändå att jag hinner gå hem i tid. Å ta helg!!!


Ha en go kväll!!!


När denna "i original" kommer i lurarna när jag springer känns det ändå rätt okej. Ellie Goulding får mig att flyga fram!!



Av Sofia - 4 februari 2015 19:50

Det var vernissage på Ryhov i november. Det var estetprogrammet (klass 3) Brinell som ställde ut och jag var där. Johanna hade gjort en så vacker tavla och jag fick den äran att köpa den. Hur glad som helst! Nu äntligen har jag fått hem den och den passar utmärkt vad som helst - nu i mitt sovrum - senare i mitt nästa hus någonstans. Även om inte Johanna kommer att bli konstnär eller syssla med konst/måla/rita som sin profession är jag ändå sååå glad att hon fick gå ett program där hon har trivts och utvecklat sin fingerfärdighet och konstnärliga intresse. Hon HAR behörighet till högsklola om andan mot för modan skulle falla på..... Så stolt är jag!!!


När jag en gång i tiden ville gå "Bild" på gymnasiet fick jag inte direkt gehör för det...hemma... Funderar ibland på vem jag hade varit, vad jag hade varit om jag hade fått.... Ekonomisk linje med en massa plugg var melodin och idag (ett antal år och några anställningar senare) är jag innerligt tacksam att jag är där jag är. Känner varje dag att jag trivs som fisken i vattnet på jobbet och gör nytta. Att jag hela tiden saknar att måla...är en annan femma och snart snart snart lugnar kanske allt ned sig lite och även jag kan sätta mig med penseln.


Snart är det dax för Elin att välja gymnasium och jag ska peppa peppa peppa att hon ska gå Estet som hon funderar på...


Ha en god kväll alla vänner!!!


 

Tjusig - målning och coallge i ett! Den är super!!! Tack Johanna!!!

Av Sofia - 3 februari 2015 20:15

En kväll hemma! En go känsla. Jodå - jag har sprungit oxå (skön runda trots minus 6) men det är skillnad och vara ute en timme jämfört med att sitta på möte i fyra timmar. Igår hade vi gruppmöte Centern som drog ut på tiden. Jag + en var tema-ansvarig och hade bjudit in chefen för Barn- och utbildningsförvaltningen, Gun-Ann Öholm Jansson. Hon skulle prata om Framtidens skola 1-19 år vilket ligger mig MYCKET varmt om hjärtat. Jag gav henne en timme och den timmen blev till två. Nog för att jag hade kunnat lyssna både tre och fyra men hon får nog träna lite klocka (hi, hi) Å andra sidan var vi duktiga på att ställa frågor så därav mertiden. Jag fick tre SMS av Stella framåt halv tio + några       och undran när jag kom hem..... Sedan somnade vi gott bredvid varandra och hon var piggare än mig i dag på morgonen.


Idag har jag slutit ett avtal med Solidar Pension. För en slant per månad ska de "samla ihop" alla mina pensionssparande och göra en sammanställning. Det har ju blivit några anställningar under åren och jag har inte så väldans mycket koll. Jag får en personlig rådgivare om hur jag möjligen kan förbättra min chans till en bättre pension när den dagen kommer. Jag har noll (läs NOLL intresse) av att rodda det där själv och hela tiden skjuter jag frågan på framtiden. Egentligen är det inte noll intresse - det är brist på tid och ork. Det är diffust med pension - jag kanske inte ens lever den där dagen..... Förhoppningsvis gör jag det och är pigg och vill göra allt det där man inte kan göra nu!!!!! Resa, skriva bok och då måste man ju ha lite kulor.... även då. Något som är MYCKET positivt är att jag jobbat heltid i hela mitt liv. Att vara kvinna och "oftast" jobbat deltid - not good för pensionen. Men eftersom min äkta hälft när barnen var små började och slutade jobba tidigt kunde jag starta och sluta senare. Det lappade ihop tiden så barnen slapp vara läääänge på dagis. 


Ha en fortsatt fin kväll!! I morgon ska jag göra silverslingor till guld hos bästa frissan "På Håret" i Sävsjö. Ska bli sååååå underbart!!!!




Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11
12
13 14 15
16 17 18
19
20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards