Alla inlägg den 8 maj 2015

Av Sofia - 8 maj 2015 19:32

Jag har skrivit om det förr. Närmare bestämt den 13 mars på min blogg och inlägget blev senare i mars en artikel i Smålands Dagblad. ”Småbarnsåren är fem minuter av livet – njut dem”. Jag fick mängder med respons på inlägg och artikel. Å då menar jag verkligen mängder….. SMS, mail och meddelande på Facebook – från människor jag känner och de jag inte känner. Flera som jobbar inom förskola och som ser hur fenomenet ökar, höll med mig om huruvida vi använder/utnyttjar systemet för att lämna syskon (som är yngre än 3 år) på förskola när man är föräldraledig med ny bebis. Jag har även efter detta sett andra skriva om dito så visst är ämnet aktuellt!


Eftersom det är ett sådan hårt tryck på förskoleplatser och stora barngrupper i Nässjö kommun kände jag att jag måste bolla mina funderingar vidare. Om vi kan göra något litet åt detta kanske trycket på platserna sjunker. Jag har tagit upp det i min partigrupp och blivit ombedd att ta det vidare i BU. I diskussionerna har jag bara känt mig gammalmodig och faktum är att enligt lagen (hur man nu tolkar den) har man ”rätt till” att lämna barnen på förskola TROTS att man är föräldraledig och TROTS att barnet bara är ett och två år…. Beteende har ökat och det verkar som om föräldrar har tappat tron på att uppfostra och ta hand om sina egna barn.


Skollagen kapitel 8

 

5 § Barn ska från och med ett års ålder erbjudas förskola i den omfattning det behövs

med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier eller om barnet har ett eget

behov på grund av familjens situation i övrigt.

 

6 § Barn, vars föräldrar är arbetslösa eller föräldralediga enligt föräldraledighetslagen

(1995:584) för vård av annat barn, ska från och med ett års ålder erbjudas förskola

under minst tre timmar per dag eller 15 timmar i veckan.


I skollagen kapitel 8 går att läsa Enligt 6 § har man alltså som förälder en rättighet att lämna bort ett syskon som är under 3 år när man är föräldraledig. Hur sunt låter det i dina öron? Att däremot vara hemma med sina föräldrar när man är så liten borde vara en självklar rättighet för ett liten knodd. Personligen anser jag att dessa båda paragrafer talar lite emot varandra. Det finns säkert enstaka familjer där barn har speciella behov och behöver social kontakt/träning utöver familjen men i de flesta fall tror jag att det handlar om annat. Jag har begärt avpersonifierad statistik betr. antalet som gör så här i Nässjö kommun och det ska bli intressant att se just antalet. Trycket på förskoleplatser är som sagt hårt i Nässjö kommun och det bara ökar. Antalet just små barn ökar!!! Kan man göra något åt större barngrupper hoppas jag att föräldrarna inser vad som är viktigt och att personal kanske kan påtala/framhålla att förskolan är till för arbetande föräldrar.


Ja, jag har gjort vad jag har kunnat…. Vad är nästa steg? Att försöka komma in i riksdagen och sedan skriva om skollagen. Jag är inte riktigt där i min politiska karriär :) Det räcker fullt ut att jobba 100%, vara fyrbarnsmor och vara engagerad i BU-nämnden. Att påverka på lokal nivå och förändra är mycket svårt när lagar är skrivna…. Frågan är om lagen är skriven för barnen eller för föräldrarna….


I kväll har jag monterat ihop ett vinställ (tor 17 att det var billigt med tanke på tiden det tog att montera och ändå gjorde jag fel.....) Suck!! Barnen är åter! Mackor med bacon, mozzarella, tomat och basilika väntar.. Hunger!!!


Ha en fin fredagskväll!!


 

Vinställ check!!!!! 

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards