Alla inlägg den 20 augusti 2015

Av Sofia - 20 augusti 2015 18:49

Jag känner mig privilegierad. Privilegierad att få bevittna det som händer i Nässjö just nu. Nej, jag syftar inte på utmaningen att vaska fram lokaler till förskola och grundskola. För det är en utmaning och ska inte ses som ett problem. Visst – det tar extra energi och medför arbete och naturligvis kostnader men det är i grund och botten positivt. Folk vill bo i Nässjö. Folk vill komma hit, till vår stad. Jag syftar inte på utmaningen att försöka få ordning på komponentavskrivningen – ett projekt som tar musten ur mina tankar tills det inte finns en enda tanke kvar….. Vi löser det..till slut. Dock är jag privilegierad - att jobba för saker och med saker som stimulerar!!!


Nej det jag syftar på ligger mer på ett kulturellt plan. Nässjö håller på att bli en stad som kommer att bli känd för sin gatukonst. Knappt har uppståndelsen lagt sig efter den positiva händelse att ROA målade fågeln på Rådhusgatan 29. Gillar den där fågeln och det är en bild som t.ex spridits som en löpeld på sociala medier. Nu i dagarna (denna veckan) har näste välkände konstnär målat ytterligare en husfasad på Mariagatan. Spanjoren Borondo kallas för ”gatukonstens Rembrandt” och det är stort i sig att han är i Nässjö och målar. Han har fått mängder med utmärkelser för sina fina målningar över hela världen. Jag har följt arbetet varje dag och sett motivet så sakteliga växa fram. Resultatet är så läckert och det är trevligt att vila ögonen på målningen varje gång man går förbi (eller står i kön när man ska hem från jobbet). Det är intendenten på Nässjö Konsthall, Lennart Alves som lyckats få hit Borondo och under hans besök i Nässjö var hans uppdrag att även måla en temporär målning på ett fönster på Kulturhuset. Detta fick jag bevittna idag när jag tog svängen runt sjön i det vackra vädret. Även den målningen var otroligt fin och jag och några andra stod en stund och såg på hur han jobbade. Tydligen ska en fasadmålning av kända konstnärer färdigställas varje år här i Nässjö vilket är en jättebra idé. Att pryda husfasader (som ibland kan kännas lite tomma och nakna och typ…. ”här borde ett nytt hus tagit vid”) med målningar är en fantastisk lösning. Bra jobbat!!!!


Å visst får själen sitt när man ser något vackert. Så är det bara! Att jag fick ett sånt där tråkbesked innan lunch var som bortblåst när jag gått min lunchrunda. Däckia ringde och påpekade att mina vinterdäck var slitna (har dem där på däckhotell). Två däck låg under den lagliga gränsen och två var snart där… Men vi har ett erbjudande på fyra nya inkl. montering – bara 6 200 kr. Hoppsan! Har precis fått bilen godkänd på besiktningen och det kändes som man vunnit en högvinst…. Å så detta samtal. Ja, ja – klart man måste åka säkert och jag är tacksam att Däckia kollar läget åt mig.


Ikväll blir det kräftskiva. En miniskiva. David och jag ska äta. Jag fick några godingar av Jonas (de vi vittjade i fredags) som David och jag åt upp sent på kvällen i lördags när vi kommit hem från pappas 80-års fest. Gudomligt. För några dagar sedan frågade David om vi inte kunde köpa några fler och äta…. Man blir ju rörd till tårar så kul är det att ha en ätkompis. Igår var jag både på ICA och Willys och efterlyste Smålandskräftan men icke. Gårdagen kvällsvard slutade med ostmacka…. Nu har jag köpt ett spann i butiken på Smålandskräftan och vi ska mumsa.


Ha en fin kväll!!!!


  

Målningen på Mariagatan är klar! Så läcker!!!

  

Den temporära målningen på Kulturshuset av Borondo

  

Fågeln målad av ROA

  

Vackra Ingsbergssjön i Nässjö, augustivärme - lunch - en stund av njuta

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14 15 16
17 18 19 20
21
22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards