Direktlänk till inlägg 30 augusti 2015

"Fri att tro" i Pingstkyrkan

Av Sofia - 30 augusti 2015 18:19

Efter en god frukost ute på altanen i solen startade dagen i Pingstkyrkan kl 10.00 Till min stora glädje fick jag med mig ett av barnen - David. ABC-kören under ledning av Ann-Britt Carlsson var inbjuden för att framföra musikalen "Fri att tro". Mamma ingår i kören. Sångerna är skrivna speciellt för denna kör av kompositören Carl Lösnitz som har en gedigen meritlista. Skrivit mycket till schlagervärlden och en av hans låtar vann svenska Melodifestivalen 2003. Gruppen Fame med Jessica Andersson och Magnus Bäcklund sjöng "Give Me your live".

Dagens sånger har ett annat budskap och texterna är fantastiska - likaså tonerna. Jag blir varm i kroppen av att höra sångerna (idag för tredje gången) och tårarna rinner på kinderna lite då och då. Jag kände mig så välkommen idag - förutom barnens påskspel i klass två på Åkerskolan som alltid framförs just här brukar jag inte besöka denna kyrka. Det var ingen överdrift att säkert 7--8 människor välkomnade både mig och David och tog i hand. Blev lugn och varm av att sitta och lyssna idag! Efteråt blev det gofika!

Dagen har sedan bestått av hemmagjorda biffar till middag, städning, några timmars jobb vid datorn samt en löpartur. Nej idag var det inte flow - varmt och tungt och jag saknade inspiration. Skönt att de sju sista km (halva rundan) var bättre än de första. Do not give up!

Ny vecka! Fullt schema. Två läkarbesök - det första i morgon kl ÅTTA på Ryhov, BU-beredning, läkarbesök med ett av barnen....centermöte....
Mmmm...man skulle inte stressa va?

Godkväll!!!

Näe, han käkar inte alltid marshmallows till frulle.... Han gjorde koppen själv o Stellas blick när han kom ut med detta... Oj, oj, oj

ABC-kören under ledning av Ann-Britt Carlsson

Fina mamma i mitten

Carl Lösnitz (till höger) var dagen till öra på plats i Nässjö Pingstkyrka.

Lite fakta om kompositören

 
 
Linda

Linda

18 oktober 2015 00:29

Hej! Jag har lyssnat mycket på Carl Lösnitz' låtar ända sedan tonåren (det råkar faktiskt vara så att jag både har konfirmerats och gått i gymnasiet med en av Carls kompisars yngsta dotter) och tycker precis som du att han har en fantastisk förmåga både att skriva underbar musik och fantastiska texter. Jag sjunger själv ofta Carls låtar inför publik och senaste gången var nu i somras på ett läger utanför Kristianstad, då jag faktiskt sjöng en av låtarna från "Fri att tro", nämligen "Mäktiga hamn" som jag tillägnade min äldsta lillebrors bästis som avled i julas. Jag tycker att hela "Fri att tro" är ett mästerverk!

http://lindasongbird.blogg.se

Sofia

18 oktober 2015 08:05

Vad kul att du skriver! Tack! Så roligt att läsa. Carl är otroligt begåvad och han får fram sitt budskap på ett mycket ärligt och fint sätt. "Mäktiga hamn" är min favorit.
Hälsningar Sofia

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Onsdag 27 mars 19:24

Medborgarbudget - en värdefull demokratisk process. Ut på tur! Förmiddagen ägnades åt att besöka resultatet av medborgarbudget i våra kransorter. En demokratisk process där folket får rösta och bestämma vad som blir verklighet av pengarna. Så värdefu...

Av Sofia - Tisdag 26 mars 18:58

Igår kväll var det gruppmöte för vårt parti, Centerpartiet. Bra diskussioner och gott fika - tack Tommy, engagerade medlemmar och god stämning. Vad kan man mer önska tänker jag. Det är mycket som händer och det stundar ett EU-val eller EP-val som det...

Av Sofia - Lördag 23 mars 16:38

I går morse fick jag bevittna hur den sista elstolpen fick fot, eller hjul. Luftledningarna är nu borttagna här i vårt område och en traktor for iväg med den. Äntligen blev vi av med vår fula ledning som förstör våra utsiktskort. Det är verkligen ett...

Av Sofia - Fredag 22 mars 19:07

Samarbete och samverkan är ett ord som har genomsyrat arbetet i kommunen sedan jag tillträdde för cirka ett år sedan. Det har verkligen gjort oss alla mycket mer medvetna om fördelarna att samverka både när det gäller det på politiska planet och i ve...

Av Sofia - Onsdag 20 mars 20:43


Skön tystnad smeker mitt öra Endast vinden hörs och läker mina vintersår Snövit matta lurar mitt öga Jag ser vinter men känner vår Kylan biter i min kind och håller isen envist kvar Från klockan sex till sex ser jag sjö och horisont Marstid...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14 15 16
17 18 19 20
21
22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards