Direktlänk till inlägg 19 oktober 2015

Gamla synder....

Av Sofia - 19 oktober 2015 21:18

Nyss hemkommen från studiebesök i Centerpartiets regi. Idag har vi besökt NCC's temporära kontor i samband med deras gigantiska projekt "sanera-gamla-synder" i Nässjö. En gissning? Jo, impregnerade slipers som då innehåller kreosot, arsenik o annat icke för djur, natur o människa lämpligt. Milt uttryckt!!

När vi väl hittat dit (!!!!) fick vi en otroligt intressant redogörelse för den nyss påbörjade saneringen av området däromkring. Tänk er åtta förvirrade Centerpatister åka fram-och-tillbaka i mörkret på vägarna omkring reningsverket.... Jag kunde inte annat än skratta när jag på tredje försöket enligt min brors vägbeskrivning körde fel. Nog om det. Vi kom fram till slut.

Området som ska saneras är ca 10 hektar och djupet är mellan 1--6 meter. Svårt att uppfatta men jordmassor ska renas och schaktas därifrån - cirka 6700 st lastbilar ska fyllas. Arbetet liknar det som genomfördes i Grimstorp för några år sen och det väntas vara klart i slutet av 2016.

Det känns helrätt att vi nu betalar för gamla synder och får städa upp efter gammal skit. I detta projekt är dock inte kommunen inbladad utan den stora kostnaden ligger på Trafikverket. Ja, det är ju skönt att man tar tag i sörjan och gör rätt för sig och för framtiden. Att åtminstone försöka återställa naturen i det skick vi en gång fick den, känns ju onekligen som ett rimligt krav. Ett intressant och gigantiskt jobb har de framför sig ? det är ett som är säkert.

Har precis kollat kvällens avsnitt av ?Kockarnas kamp?. Programmet innehåller mycket väl tillagade måltider och man kanske hade önskat något mer avancerat än det jag serverar mig själv. Stekt ägg o bacon är dock vardaglig lyx och i kväll blir det INGET godis. Igår sålde Brobyhallen en god påse till mig. Då och då (läs sällan) smakar det mycket bra!!! Bra för själen....

Godnatt!!

Nästan så man ser lite lycklig ut...

Godis då och då höjer humöret...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Fredag 19 april 23:16

Ja denna fredag blev inte riktigt som jag hade tänkt. Satt djupt försjunken i exceldokument när jag i morse fick ett SMS. Av Lendo. Att mitt banklån beviljats o att pengarna skulle utbetalas inom 1-3 bankdagar. Tyckte det lät väldigt skumt. Ringde nr...

Av Sofia - Torsdag 18 april 19:18


Aprilväder i min värld är BÅDE snö, hagel, regn, kyla OCH sol o värme. Inte BARA allt det första utom sol och värme. Nu är det 18 april och man har inte fått tillstymmelse till varmare vårväder. Otroligt tråkigt! Jag tittar längtansfullt ut mot vå...

Av Sofia - Onsdag 17 april 16:25

Igår var verkligen en sån där dag med många punkter i kalendern. Några möte på förmiddagen, lunch och möte igen. Sen vaccination mot Bältros på Apoteket som öppnade sin verksamhet för cirka en månad sedan. Min valda vårdcentral erbjöd inte ens detta ...

Av Sofia - Måndag 15 april 19:17


Den fruktansvärt hårda vinden, näst intill storm, är över. För denna gång. Sjön ligger nu spegelblan - nästan. Vackert! Tänker tillbaka på gårdagen och hur dumt det egentligen var att faktiskt åka till Torset. Att ge sig ut på vägarna. Så många träd ...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13
14
15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards