Direktlänk till inlägg 24 november 2015

Knäcke och adventsfusk

Av Sofia - 24 november 2015 19:25

Häromdagen gjorde jag knäckebröd. Eget. Hemgjort. Fick ett sådant makalöst gott knäcke av familjen Pettersson (får nog ge äran åt den kvinnliga hälften där) och jag fick receptet. Nu för tiden bakar jag inte speciellt ofta. Bullar någon gång i bland, Lussekatter en gång om året och kanske möjligen någon torr kaka då och då.... Annat var det förr när jag hade ett inpräntade krav att alltid ha bullar, en mjuk kaka och minst två st sorters småkaka i frysen. Men hallå?? Varför? Jo, vi träffades ju ofta - mammorna med barnen - och det fikades en hel del antingen dessa mammor var hemma eller inte. Hembakt kaffebröd är ju en lisa för själen (då och då) och naturligtvis billigare än att köpa för en tunn föräldraledig plånbok men jag måste väl ändå tillstå att jag kommit på bättre tankar och har bättre ting för mig. Det är ändå roligt att någon gång baka ihop med barnen så de inte tror att man ALLTID måste köpa fika om det nu ska vara fika med sött. Man kan ju äta knäcke.


Hursomhelst blev knäckebrödet jättegott. Det får bli ett komplement till fredagens bjudning samt att jag tog med mig till jobbet. Det mättar bra och det är ju inte så konstigt. Det består ju av enbart pumpakärnor, solrosfrön, sesamfrö och linfrö (å lite annat bindemedel). Kan ätas som godis. Hoppas det är bra fröer.


Dagen har varit en riktig skitdag. En sån där dag då det är två steg framåt, och tre-fyra-fem bakåt.... Jag orkar inte dra det nu - kanske i morgon. Det enda roliga var att få äta lunch med Elin på Coco-Thai. Härligt! Extra skönt att komma hem och komma inomhus, slippa rusket och känna stugvärmen och se lite fusk-i-förväg adventspynt.. Klart man måste börja lite innan rätta helgen...


Ha en fin kväll!!!


 

I skålen ser blandningen inte så kul ut kanske.....

     

Mums

 

Inte så vackert men det lättar upp...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Fredag 19 april 23:16

Ja denna fredag blev inte riktigt som jag hade tänkt. Satt djupt försjunken i exceldokument när jag i morse fick ett SMS. Av Lendo. Att mitt banklån beviljats o att pengarna skulle utbetalas inom 1-3 bankdagar. Tyckte det lät väldigt skumt. Ringde nr...

Av Sofia - Torsdag 18 april 19:18


Aprilväder i min värld är BÅDE snö, hagel, regn, kyla OCH sol o värme. Inte BARA allt det första utom sol och värme. Nu är det 18 april och man har inte fått tillstymmelse till varmare vårväder. Otroligt tråkigt! Jag tittar längtansfullt ut mot vå...

Av Sofia - Onsdag 17 april 16:25

Igår var verkligen en sån där dag med många punkter i kalendern. Några möte på förmiddagen, lunch och möte igen. Sen vaccination mot Bältros på Apoteket som öppnade sin verksamhet för cirka en månad sedan. Min valda vårdcentral erbjöd inte ens detta ...

Av Sofia - Måndag 15 april 19:17


Den fruktansvärt hårda vinden, näst intill storm, är över. För denna gång. Sjön ligger nu spegelblan - nästan. Vackert! Tänker tillbaka på gårdagen och hur dumt det egentligen var att faktiskt åka till Torset. Att ge sig ut på vägarna. Så många träd ...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17
18
19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards