Alla inlägg den 3 januari 2016

Av Sofia - 3 januari 2016 12:25

Söndag! Jonas jobbar helg. Vet inte så mycket mer om hans jobb mer än att han kör truck. Med trucken lyfter han virkespackar från punkt A till B samt lassar stora lastbilar med virke. Just den uppgiften är som att lägga pussel. Alla bitar måste få plats för varje leverans. Knixigt!

Idag tog jag mig en promenad på gamla järnvägsspåret från Landsbro till Myresjö där arbetsplatsen Rörvik Timber ligger. Lätt snö på marken och 6 minus men med rätt kläder var det skönt. Däremot när jag kom fram till sågen var området snorhalt eller ännu värre. Jag fick åka truck och se när virkespackarna staplas på varann med truckgafflarna. Det var halt även för trucken.... Att trucken bara kan lyfta sådana mängder/tyngder virke utan att ramla av eller att trucken välter.... Det är för mig lika obegripligt som att flygplan kan lyfta utan att ramla ned. Nu kraschar ju iofs plan ibland...så även virkespackar... Det förekommer men det verkar som om truckhyttar är gjorda av samma material som "svarta lådor" vilket i sig är tur. Annars ville jag att Jonas arbetade med något annat.

När vi flyttat ett antal packar färskt virke o flyttat dessa till de stora torkarna tog vi en kopp kaffe i lunchrummet!! Gott innan jag begav mig hemåt. Tog riktiga vägen tillbaka och kände fäste under fötterna.

Väcka Elin och snart besök i Torset när vi ändå är på hållet! Ha en fortsatt fin söndag!!!

Jonas i trucken

Några packar upp i luften....

Jodå, det finns datorer till allt - starta o stoppa torkar t.ex

En tork är klar!

Kaffe i lunchrummet

Ett reportage om Jonas i trätidningen från 2014

Passerar Lannaskede/Myresjö kyrka på hemvägen! Go promenad o lärorik!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19
20
21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards