Alla inlägg den 7 januari 2016

Av Sofia - 7 januari 2016 19:05

Det är inte ofta detta infinner sig... Det känns inte som att det finns något att skriva om. Det gör det ju alltid vill jag påstå men inbland finns det liksom ingen riktig lust. Jag hade tänkt att skriva om mitt hjärta men jag har ju tjatat om det några gånger......men vid närmare eftertanke blir det ändå några ord om detta....


Det inte finns en millimeter av detta nödvändiga organ som inte är undersökt med ultraljud med MR-kamera - ja allt. Å de letar och letar och letar och ingen läkare kan förstå att min vena cava (ven till levern) är förstorad. Inga klaffel, inget fel på förmaket.... Undersökningarna av lungorna samt arbetsproverna visar finfina värden och när jag i slutet av dec fick en remiss till Linköpings Universitetssjukhus och  jag läste "På grund av din långvariga hosta kallas du....." höll jag på att få spelet. Nej, jag åker inte upp till Linköping pga av ett missförstånd. Jag HADE mycket riktigt hosta hösten 2014 (rejält) men en klunk Cocilliana så försvann det på en enda gång. I samband med detta upptäckte de blåsljud och förstorat hjärta, astma och jag vet inte allt.... Ringde hursomhelst överläkaren i Linköping och förklarade att jag ansåg pengarna kunde läggas på något annat än mig om det var för hostan jag skulle komma. Läkaren frågade hur jag kände mig och om jag mådde bra. "Typ jättebra, springer 3--4 mil per vecka utan problem, är pigg och andas förövrigt utan svårighet", svarade jag. Ska jag varar riktigt ärligt verkade hon heller inte ha läst samtliga journaler med resultaten av undersökningarna. Samtalet slutade i varje fall med att hon skulle sända remissen tillbaka till Eksjö och de fick gå vidare om de insisterade.


Det går två veckor och jag får två NYA remisser. Till Linköping. En ekokardiografi (undersökning av hjärtat) och en spirometri (undersökning av lungorna).....till Linköping. Klockan 10.00 och kl. 11.00 Då har de återigen bestämt sig för att kolla upp saker och ting IGEN. Har gjort båda undersökningarna för några månader sedan. Jag är naturligtvis tacksam att de är noggranna men det går bort en hel arbetsdag och i en mycket viktig vecka....bokföringsåret 2015 stänger snart. Dessutom fara i snön på vägarna.. Jag har precis varit inne och läst min journal på nätet - det är nytt och det är intressant. Minutrarna blir gärna timmar då...för det finns ju en del om mig och mitt hjärta!


Å visst känner jag av det. Idag t.ex när man sitter och ser köpekontraktet skrivas under betr. försäljningen av Parkgården. Det skär lite i hjärtat då att kommunen gör sig av med ett helt kvarter....mitt i centrum. Nu är jag helt övertygad om att framtidens lösning är bra, både för kommunen och de äldre som bor och kommer att bo där men visst....ändå. Mamma sjöng 1979 på invigningen av detta high tech palats. Det är några år sedan!! Det kan till och med vara så att jag var med och satt i kulisserna när Njudungskvartetten sjöng (pappa mjölkade säkert korna)!


Jajemen - det blev några rader i dag oxå. Skottningen för idag avklarad och nu mat till barnen.Sedan sängen!! 


Ha en fortsatt fin kväll!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19
20
21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards