Alla inlägg den 18 januari 2016

Av Sofia - 18 januari 2016 20:00

De poppade upp eller vänta....fel uttryckt...de smög sig fram likt små tomtenissar... För det var ju före jul man kunde skönja dem i fikens lockande diskar. Förr blev folk förfärade när de dök upp i mellandagarna. Den tidsgränsen är för länge sen utsuddad. Före jul är jag inte ens sugen men nu börjar det så smått kittla i tarmen. Å jag konsumerar max tre--fyra på en hel säsong så jag kan nog inte betecknas som en semelnörd.

Jag är dock mycket kräsen. Jag äter naturligtvis semlor från samtliga fik i stan men favoriten No. 1 är Thimons. Inget slår den. Riktigt god grädde o dessutom är den säkert äkta (vad nu oäkta grädde är?), mandelmassa som känns hemgjord och ett gott vetebröd, luftigt men utan att vara torrt.

Idag på vägen hem köpte jag två äkta semlor eller man kanske ska skriva klassiska för det finns ju större utbud än tårtsortimentet. Vanilj, lakrits, Wiener, choklad....etc... Har inte testat alla och vill nog koncentrera mig på den klassiska. I år finns det en nyhet - semoothie!!! Där känns namnet mer fyndigt än själva idén men man vet inte - flytande semla KAN ju vara gott. När jag var liten åt jag ju hetvägg - mammas egengjorda fastlagsbullar (som det hette hemma) i varm mjölk. Resultatet blir ju faktiskt detsamma!!!

Minisemlan är min favorit - lagom mycket...men idag var jag för snål. Det var ingen stor prisskillnad och jag vet någon som säkert tar den andra halvan...i morgon eller på en gång...

Det var ett kalorifyllt inlägg! De var supergoa om ni undrar... Go kväll!!

Perfekta från topp till tå!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19
20
21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards