Direktlänk till inlägg 18 februari 2016

En hyllning till en stor legend

Av Sofia - 18 februari 2016 17:20

Idag minns vi Ted Gärdestad. Hade han mått lite bättre och inte varit sjuk hade vi firat honom idag, på hans 60 årsdag. Hans stora skatt av fantastiska låtar hade väl förmodligen varit ännu större om han valt att leva kvar på jorden. Idag hyllar vi honom. 


Han gjorde musik som få och många många av hans låtar har blivit odödliga klassiker. Precis som minnet är av de som lämant oss. Han lever på sätt och vis kvar bland oss genom hans musik som spelas, gillas och sjungs av många människor - i olika åldrar. Nu var det mest hans bror Kenneth som skrev texterna och man får såklart hylla även honom. Texten till min favoritlåt "Låt kärleken slå rot" finns nedan. Meningar med djup som som berör och ord i en sällsamt vacker kombination.  


Jag vet att Du tvivlar på din verklighet

Efter all förlorad identitet
Men som ett träd som blommar på en asfaltsgård
Vill jag krypa fram när det är svårt

Oh Du låt kärleken slå rot
Och växa sig stark
Fast livet kan ta emot
För hur ska vår ensamhet ta mark
När ögonen tror
Att ingenting gror
För en gångs skull låt kärleken slå rot

Se hur molnen hopas för att finna tröst
Ingen vill va ensam när det blir höst
Men ingenting kan smälta frosten på min kind
Mer än dina ord att Du är min

När Du ligger vaken, och längtar efter kraft
Och den trygga famn som Du aldrig haft
Som ett hav som rullar in mot naken strand
Vill jag svalka av din heta hand

Oh Du låt kärleken slå rot
Och växa sig stark
Fast livet kan ta emot
För hur ska vår ensamhet ta mark
När ögonen tror
Att ingenting gror
För en gångs skull låt kärleken slå rot



Å även jag har ju försökt mig på att tolka hans skatter.... 

En klassiker


En av hans sista låtar som hans dotter Sara sjöng in och gav ut på skiva för något år sedan.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Fredag 19 april 23:16

Ja denna fredag blev inte riktigt som jag hade tänkt. Satt djupt försjunken i exceldokument när jag i morse fick ett SMS. Av Lendo. Att mitt banklån beviljats o att pengarna skulle utbetalas inom 1-3 bankdagar. Tyckte det lät väldigt skumt. Ringde nr...

Av Sofia - Torsdag 18 april 19:18


Aprilväder i min värld är BÅDE snö, hagel, regn, kyla OCH sol o värme. Inte BARA allt det första utom sol och värme. Nu är det 18 april och man har inte fått tillstymmelse till varmare vårväder. Otroligt tråkigt! Jag tittar längtansfullt ut mot vå...

Av Sofia - Onsdag 17 april 16:25

Igår var verkligen en sån där dag med många punkter i kalendern. Några möte på förmiddagen, lunch och möte igen. Sen vaccination mot Bältros på Apoteket som öppnade sin verksamhet för cirka en månad sedan. Min valda vårdcentral erbjöd inte ens detta ...

Av Sofia - Måndag 15 april 19:17


Den fruktansvärt hårda vinden, näst intill storm, är över. För denna gång. Sjön ligger nu spegelblan - nästan. Vackert! Tänker tillbaka på gårdagen och hur dumt det egentligen var att faktiskt åka till Torset. Att ge sig ut på vägarna. Så många träd ...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26 27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards