Alla inlägg under mars 2016

Av Sofia - 23 mars 2016 08:23

Idag är det ingen vanlig dag…. Idag är det mitt första syskonbarns födelsedag. Grattis Anton Karlsson! För 23 år sedan blev jag faster. Just i år är jag DUBBELT så gammal som du Anton! Jisses! Tiden går..... För tillfället befinner du dig på Nya Zeeland – i sagan om ringens land… Vackra platser! Jag vet att du har det superbra långt långt borta från oss. Hoppas din födelsedag är ännu bättre!!!


För 23 år sedan idag befann jag mig på en skidtopp i Trysil. Där i strålande sol fick jag veta att du hade kommit till världen! Mäktigt och häftigt! Inte för att de är det bästa raderna jag skrivit men jag var ju inte så gammal.......


Fastertankar  1993-03-23

 

Igår blev jag något helt nytt

På grund av ett litet, litet knytt

 

Tänk va! Jag blev en faster

Tankar i ett lyckoraster

 

Svägerskan Lotta o min äldste bror

Blev till en son, far och mor

 

En ny gren på detta Karlssonska träd

Ännu en generation – en son så späd

 

Grattis till glädjen Ni har fått

Att föda nytt på vår jord, är ju livets lott…


Sigrid



Å så vill jag ju gratulera min far på hans namnsdag! Idag är det KENNETH! Stort grattis älskade pappa!!


Solen har varit med oss idag, bjudit på både vacker soluppgång o solnedgång. En löpartur har vi hunnit med och att den var skön behöver jag inte ens skriva..... Perfekt väder!!!! Snart ska vi hämta Stella och Daniella efter genomförd Cheerleading i Sporthallen. Lite handling av mjölk och annat som är slut och sedan återstår inte mycket mer av denna dagen....några stekta ägg (jo vi äte andra saker oxå) och en stund i soffan. I morgon är det onsdag men det känns som torsdag för på torsdag är det fredag och fredagen som kommer är lååååång.... Å skulle jag nu ta ledigt på torsdag så är det ju fredag i morgon..... Kort och intensiv vecka!!!


Ha en fortsatt fin kväll!!!

Av Sofia - 23 mars 2016 08:22

Ibland känns det lite tyngre än vanligt. Allting! Får nästan lite panik när den där känslan kommer just när våren är på väg. Nu ska det inte kännas så. När allt är mörkt, snöigt, kallt och isigt – då kan man åtminstone skylla på det… Nu ska det ju bara vara bra. Så är dock inte livet alltid. Å det är väl det som är livet. Upp och ned, upp och ned… Har fått verktyg att lura min oro för allting och ibland går det bättre än andra gånger. Inträffar då det saker som är lite extra negativa blir det svårare ”stänga av” ältandet.


Positivt är att min insändare ”En manlig rätt att ofreda?” var med i tidningen idag. Av någon anledning var den dessutom med i Vetlandaposten. Det jag skriver brukar ju bara publiceras i Smålandstidningen. Har undrat över det där… Insändare ”Miljötänk och sunt förnuft på en gång” när jag skrev om kossans roll i miljödebatten gällde ju liksom inte bara Nässjö med omnejd. Det är ju ett ”större” problem….


Jag kommer fortfarande inte in på Facebook. Mitt konto är låst, spärrat, inaktiverat… Däremot är Facebook duktiga på att skicka mig mejl om att ”nu har du 48… 50… 56 händelser som du missat”. Tack för den! Blir ju inte mindre nyfiken direkt. Känns som om man tappat en stor bit av sitt sociala liv även om det sker via nätet. De jag pratar med har aldrig varit med om något liknande och ingen på Facebooks egna support verkar vilja hjälpa till. Jag är oerhört tacksam att min blogg fortfarande läses av många trots att den inte längre publiceras på Facebook. Det värmer!!!


Glädjande får jag också meddelande om vilka som fyller år via mejl som jag annars gratulerar via detta sociala nätverk.


Så jag kan ju härmed idag gratulera följande personer:

  • Min fina kusin Mia Karlsson i Sollefteå – hoppas uppdateringen till 4.8 har gått superbra!!!
  • Min vän Charlotte Isaksson – Charlotte på Kullen som fyller 40 år idag! Hoppas hela dagen har varit perfekt!
  • Mikael Borgström – musikalisk vän, Word Feud kompis samt fågelskådare!! Hoppas du har fått se många fåglar idag!
  • Jonas Johnsson – f.d gymnasieklasskompis – hoppas du har haft en härlig dag!

HIPP HIPP HURRA till er alla!


Måndag 31 mars. Självförtroendet är skavt i kanten…men det går över… Att styra över sina uppgifter och att kunna det man gör på ett bra och effektivt sätt är värt så mycket! Såg några vackra knoppar av syrénbuskarna vid vår radhuslänga. I bland gör det lite ont när de brister.....


 

Av Sofia - 23 mars 2016 08:22

En underbar helg har vi bakom oss. Nu på väg mot Nässjö och världen visar sin soligaste sida. Fantastiskt skönt att strosa omkring på Avenyn när våren faktiskt ÄR.

Gårdagskvällen blev mycket mysig. Ett bord på restaurang Lou Lou. Betonggolv och plåtstolar och i baren hängde flaskorna i rep från taket. Läckrast var nog toaletten. Två holkar i samma kupé och framför handfatet fanns ingen spegel. Texten "You look nice!" mötte oss. Maten var god och dyr... Stella som höll på att dö av hunger åt nästan rent trots att hamburgaren var stark som satan själv. Alla nöjda o glada!

Hotellet hade jag valt bra... Ha, ha... På avenyn vägg i vägg till en nattklubb och när det dunkade som mest framåt tre-fyra i natt låg jag och funderade på hur de lyckats få in en 160 cm säng i detta rum. Det fanns liksom bara säng i rummet. Ansträngde man sig kunde man gå runt fotändan...nästan.. Henry o Stella hade ett större rum på sjunde våningen och de hade sovit gott!! Frukosten var supergod. Nästan den godaste jag ätit. Njuta på hög nivå!

Idag har vi avverkat Nordstan. Henry o Stella fick gå i alla affärer de ville (o vi vuxna med). Alla nöjda o glada. Köpte en födelsedagspresent till Johanna. Hon fyller ju inte än på ett tag men kul att hitta nåt som hon verkligen vill ha. Check!

Ha en fortsatt fin söndag!!!

Miccans mysiga lägenhet och sköna soffa!!

Flaskorna i baren

Marilyn Monroe hade koll på vårt bord...

Jonas o hans djävulsägg till förrätt

Min lax - rå och smakrik

Mer lax...

En munk på stan

Vår i luften

Häftig toalettdekoration : )

Av Sofia - 23 mars 2016 08:21

Jag o Jonas är på väg mot Sveriges framsida. Har längtat efter denna resa. Åka till Göteborg och hälsa på bästa Micaela Karlsson - numera framsidebo. Ska bli kul att äntligen få se hennes lägenhet. Att den är fin vet jag redan då jag har fått se både filmklipp o bilder. Masthugget, centralt i Göteborg heter platsen och nu har hon bott in sig ett tag. Roligt är att både Henry o Stella är med på utflykten. Ett av målen är nämligen Miccans arbetsplats Jack & Jones i Partille. Det var tydligen bra rabatt denna helgen.... David ville vara hemma o umgås med sin Emma så han har skickat med önskemål och sin storlek.

Inatt bor vi på Bellora på Avenyn och baksätet är lite uppspelta - särskilt 11-åringen. Hon ville veta vad frukosten innehöll och när vi skulle äta.. Kl 09.11 bestämde jag.....nej, jag skojar. Vi äter när vi har sovit klart. Sovmorgon i bästa staden - underbart!!! Göteborg när våren säger välkommen är inte fel!!

När plånboken har blivit lättare att bära....ska hela gänget bege sig till nåt hak som Miccan beställt bord på. Alla tapas-restauranger som låg på önskelistan var tyvärr fullbokade. Det blir en härlig dag och kväll!!

Jag och Facebook har en fnurra på tråden... Jag blev utslängd i går och jag kommer inte in trots att lösenordet återställts! Tydligen nåt bedrägeriförsök - Facebook bad mig återställa lösenordet efter att någon i Umeå (?) hade försökt logga in på mitt konto... Den värsta abstinensen har lagt sig men eftersom kopplingen mellan blogg o Fejjan förmodligen försvinner irriterar det mig! Jag hoppas det rättar till sig.. Det finns tydligen ingen hjälp att få via nån support - då är det inte lätt. Fick tipset av bilens mest tekniske person att ladda ned appen på nytt. Å DET kunde man bara göra via Wi-Fi.... Får testa när vi kommer till hotellet... I-landsproblem men det finns många "därute" som jag vill ha kontakt med....

Ha en fortsatt fin lördag!!!

Fin o dyrbar last!!

Av Sofia - 17 mars 2016 19:12

”Hej, mamma! Idag är jag frisk så du kan komma på mitt utvecklingssamtal”. Ett mycket härligt telefonsamtal att få från sin 11-åriga dotter när hon varit sjuk och hemma i tre dagar. I måndags missade hon sin teater på Kulturskolan och i tisdags missade hon sin cheerleading i Sporthallen. Tyckte så synd om henne – vet att hon älskar båda! Två utvecklingssamtal har jag hunnit med idag – Stella kl. 13.00 och David kl. 16.30 Allt bra! Detta är två barn/ungdomar som befinner sig inom ramen för vårt skolsystem. De gör sina läxor, pluggar och går till skolan. Jag är glad över detta och sådant får jag tänka på när det inte fungerar lika bra för andra…vissa faller utanför och vägen tillbaka kan vara tuff. 


Jag funderar mycket på hur det kommer sig att antalet unga, som söker för ångest och nedstämdhet, ökar. Pressen i skolan uppger många som anledning. Tjejerna mår tydligen sämst. Ställer vi för höga krav på våra barn och elever? Har vi för många prov, tester och bedömningar och betyg… I vårt grannland Finland har eleverna färre prov och läxor samt kortare skoldagar. Lärarna har mer tid att planera sina lektioner. Finska elever har långt bättre snittvärde i den s.k PISA-undersökningen som görs i hela världen varje år. Frågan är intressant….


Denna eftermiddag/kväll blev en sån där ta-hand-om-huset-kväll. Först tar jag hand lite om mig själv – läs en löparrunda i den ljuvliga våren som faktiskt är på väg – på riktigt. Sedan handla, brottas lite med dammet och vårgruset, byte av sängkläder och tvätt. Snart ska jag landa i soffan en kort sväng och inhämta ny energi – stekta ägg. Underbart gott! Inte så mycket som slår den rätten. Enkelt, närande, gott och nyttigt! Skulle kunna tro att det glider ned några bitar av favoritchokladen. Marabou med salta mandlar. Detta tillsmammans med starkt kaffe är också enkelt, närande, gott och…..kanske inte så nyttigt då…. Kroppen behöver ju inget socker sägs det. Men tänk på själen! Choklad i måttliga doser frigör något speciellt…därinne… I varje fall när det gäller mig. Funderar lite på min kväll och den fria tid jag har till förfogande. Tänk om jag dessutom efter min arbetsdag skulle haft ett gäng läxor att göra nu ikväll…


Har blivit rejält varm i hjärtat idag också - tre gånger!!! En främling kom fram till mig på lunchen. En vacker främling. Vacker både inuti och utanpå. Hon är en vän till min vän och hade läst min blogg (startade med mina ord om Henry) och vad hon tyckte om den och mitt sätt att skriva (o sjunga) – det går inte riktigt beskriva hur det landade i mitt hjärta. Tänker tillbaka på orden och de värmer nog för evigt. När jag kom till Åkersskolan mötte jag ytterligare en person som läser min blogg med glädje. Hon undrade hur jag mådde och hur det går med allt. Dessa ord i vardagen – hur fint är inte livet? Å när jag var på Kvantum kom en f.d jobbarkompis och gav mig en kram och sa att mitt inlägg om Henry var det vackraste hon läst. För tredje gången tårades mina ögon! Ja, jag skriver om mitt liv och när man får respons som denna från människor man inte alls eller delvis känner. Det ger en sagolik kraft – att orka hur mycket som helst!! TACK!


Kram!!!

Av Sofia - 16 mars 2016 18:21

Jag satt och tittadepå nyheterna igår. Upplyftande som alltid….eller inte… Det är ju bra att någon gång (förutom vår lokala tidning) uppdatera sig vad som händer i världen. Med fasa ser jag Donald Trump erövra delstat för delstat i USA. Jag hoppas för amerikanarnas bästa och även för världen som helhet att Hillary Clinton tar ett järngrepp och vinner kampen när det väl gäller. Hans ogillande mot invandring och hans uppmaning till direkt våld mot oliktänkande är ju så långt ifrån mänskliga värden man kan tänka sig. Hörde en intervju med en amerikan som uttalade sig om Trumps framgångar samt hans rasistiska och knepiga åsikter:  ”Ja, men han menar inte riktigt vad han säger, han är inte sådan egentligen….” Frågan är vad Trump menar då? Hua!! Får en vipp av Hitler här och hans uppgång (före fall)…. Hans maktbegär slutade med världskrig. Do not forget!


Igår fick man också se norsken Breivik sitta i rättegångsalen. Förutom att jag har svårt att överhuvudtaget se honom på bild ifrågasätter jag hela rättsystemet. Man har kränkt honom, han har inte fått träffa andra fångar, han har varit isolerad….han känner sig ensam… Frågan är hur man kan har några som helst krav när man bragt mängder med unga människors liv och därigenom förlamat deras nära och kära av sorg. Enligt mitt sätt och se det har han förbrukat sina mänskliga rättigheter för all framtid. Han har dessutom inte visat mista tecken på ånger efter det han gjorde. Hela dådet var noggrant planerat in i minsta detalj och han var nöjd att så många dog. Usch och fy är svaga ord i sammanhanget… Nu upptar han både dyrbar tid och resurser för rätten. Det hela är ett stort skämt.


Å så vårt svenska s.k rättssystem. Har ju skrivit om kvinnor som offer förut och hur domare och åklagare kan förmildra straffen för förövarna vid t.ex överfall och våldtäkter. ”Men hon var ju full, hon hade utmanande kläder på sig…”  Nu mildras domen i hovrätten för två män som våldtog en kvinna i en bil, dessutom så illa att hon fick fysiska skador. ”Nej det var ingen grov våldtäkt för de GJORDE DET INTE SAMTIDIGT!!! De gjorde det i turordning…. Det känns som om man befinner sig i en ond dröm trots att jag var mycket vaken vid nyhetssändningen igår. Obskrivliga regler och kriterier för vad som är vad. Kanske är det så för vissa åklagare, advokat och domare – när de har arbetat och jobbat med lagtexter och fall en längre tid – att kunskapen de matar hjärnan med – det sunda förnuftet får till slut inte plats utan flyger ur skallen….


Ikväll finns bara Jonas och Landsbro i min skalle. Här finns ingen Kalle Anka. Här finns bara vi. Framför en varm brasa sitter vi och myser när vi läser dagens sportreferat om nattens NHL-matcher. Erik Karlsson!!!! Med nattens två assist och ett mål (vinst till Ottawa) närmar han sig historieböckerna med stora steg. En back har inte vunnit assistligan under en säsong på 40 år och han är på god väg att ställa sig i skaran tillsammans med den berömde och fenomenale f.d hockeybacken Bobby Orr som lyckades med bedriften. En signerad tavla av Bobby hänger här hos Jonas och förutom att han var superbra och spelade bra utan att tackla sönder folk är bilden helt amazing!!


Ha en fin kväll!!!!


 

Nice bild!

Av Sofia - 15 mars 2016 19:10

Tisdag. Fyra hela grader när jag åkte till jobbet. FYRA plusgrader! Det luktar vår och det luktar så gott. En doft näst intill omöjlig att beskriva mer än att det just är vår…... Solen lyser dock med sin frånvaro men små framsteg är också framsteg. En extremt lång arbetsdag med kluriga arbetsuppgifter är till ända. Att gräva i gamla projekt och dessutom försöka jobba i ett gammal ekonomisystem är inte särskilt lätt. Blev utslängd hela tiden! Det tog några timmar för supportern att lösa det. Sedan var uppgiften svår men ändå genomförbar. Det är inte så enkelt att kunna veta saker om sådant som hände flera år innan jag själv började arbeta på kommunen. Dessutom har både påläst chef och vissa inblandade projektledare slutat sina tjänster. Som alltid gör jag så gott jag kan – har liksom ingen möjlighet att göra ännu bättre – även om jag gärna vill tro det ibland…..


En skön löpartur har vi genomfört och förutom runt Träslända, där grusvägen var sådär lagom belagd med storkornig och porös snö, var rundan mycket härlig. Det som är jobbigt ger ju som bekant mer och denna rundan gav mycket. Att första gången springa i vanliga löpartights jämfört med vinterbrallorna är som att komma ur gipset... Helt underbart!! En hamburgare med älgfärs, kapris och rödbetor blev en perfekt måltid. Det blir tidigt i säng – känner jag. Det känns redan som att John Blund ropar på mig och kanske är det vårluften som tröttar lite extra. Brukar känna igen känslan varje år när våren spricker fram. Med ljuset återvänder krafterna men ibland kan det vara precis tvärtom. TV’n bjuder inget särskilt kul. Ullared på femman kl. 20.00…skulle inte tro det… Det får bli lite nyheter innan huvudet når kudden.   

KENT säger adjö. Det tycker jag är egoistiskt av dem!!!    

De gör de helt utan att fråga mig.... Jag har levt med KENT sedan de startade och har kört deras låtar i oändlighet. Har varit på tre konserter och ångrar än i dag att jag aldrig åkte 2003 till Stockholm när det var dress code "vitt". Deras nu nyss släppta låt Egoist - helt underbar!! Förutom deras speciella KENT-sound har texterna ett budskap. På lördag kl. 12.00 släpps deras biljetter till avskedskonserterna. Den 3 dec spelar de i Växjö. Det får bli min första julklapp - TILL MIG SJÄLV!!! Check!!!


 



Av Sofia - 14 mars 2016 17:38

Frågan är befogad. Frågan är berättigad. Frågan är alltid aktuell och för tillfället mer än någonsin beträffande alla ofredande som skett på kvinnor i bl.a Östersund. Polisen har gått ut med rekommendationen (???) att kvinnor ska hålla sig inne och inte gå ut själva när det är mörkt. Förnuftigt och kanske omtänksamt och bra tänkt… Så klart att det är välment men tänk ett varv till. Vad sänder det för signaler till vårt samhälle? På grund av samhällets otrygghet och att polisen inte har resurser att patrullera i städer kvällstid – håll er inne tjejer! Ni är tryggast om ni inte går ut. Vi kvinnor håller på att hamna i ett laglöst land där tydligen allt kan hända. Jag ställer frågan till er killar/män som tar er friheten att antasta och bete er. Anser ni att det är er rättighet? Fritt fram och dessutom nu när ändå polisen säger att kvinnorna inte ska gå ut. Jag önskar ni själva kunde ställa er den frågan, strax innan ofredandet sker….


Jag skrev om min feministiska inre djävul igår (beträffande häxprocessen för ett antal hundra år sedan) och jag undrar stilla – vad är det som har förändrats? Egentligen? Då var det helt legitimt att bara ha ihjäl kvinnor utan grund…. Att döma dem pga ett s.k ”rykte”… Tillvägagångssättet har förvisso förändrats men det finns spår kvar av smutskastning och förnedring. Att en kvinna som är onykter eller har kort kjol ”får skylla sig själv” är en vanlig uppfattning och klara antydningar till detta finns även i vår rättssystem. Otaliga är gångerna när domarna fallit. Kvinnans ord är inte tillräcklig bevisning och dessutom var hon ju full och dessutom utmanande klädsel…… Jag vill påstå att du har rätt att som kvinna gå på mörka gator ensam UTAN att bli påhoppad av någon idiot  och dessutom oberoende av om du har en jutesäck över kroppen, gummistövlar på fötterna eller är klädd i kort linne/kjol och höga klackar.


Påhopp och liknande händer i Östersund, det händer överallt, det händer i joggingspår, det hände i Vetlanda i helgen. Denna gången råkar jag känna denna kvinnan som idag är mycket ledsen. Nu lyckades hon springa ifrån sina förövare men att vara med om sådan här upplevelse måste vara ofattbart otäck. Tack och lov har hon inget dåligt samvete! Det är jag mycket tacksam över. Hon gjorde inget fel när hon gick hem ensam efter hotellet. Ingen, INGEN, har rätt att röra henne! Skärp er killar! Skärp er idioter! Tänk en gång till innan hjärncellerna försvinner…om det någonsin funnits några…..


Ha en bra kväll och va snälla vid varandra!!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28 29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards