Direktlänk till inlägg 5 april 2016

Utmärkelser för hästar, mjölk och bandy

Av Sofia - 5 april 2016 19:08

Min farfar var duktig på ardennerhästar. Dessutom var hans ardennerhästar duktiga (fina) och han fick otaliga priser för dem. Det måste varit ett extremt stort intresse för honom att handla och sköta om sina hästar, dels som arbetshästar men också att ställa ut dem. Jag har som minne ett gäng silverskedar från farfar och farmor vilket var brukligt att få i premie för hästarna. Tyvärr fick jag inte speciellt mycket tid med min farfar, John Karlsson. Jag var 8 år när han gick bort och de flesta minnen jag har, var när han rökte pipa och askfatet hade en gul talgoxe (finns nog bara gula vid närmare eftertanke) som dekoration. Dessutom drack han ofta sitt kokekaffe på fat. Idag fick jag en bild av mor där John fick motta ett hästpris av självaste landshövdingen, Geijerstam. Häftigt att få se detta kort från 1956.


Min pappa var duktig på kor. Hans kor var dessutom duktiga på att mjölka bra och mjölka bra mjölk. 1994 fick han motta medalj av kungen för 23 års leverans av prickfri mjölk (23 år i rad). Bilden på far i nyinköpt kostym för evenemanget och kungen har sedan den dagen hängt på mamma och pappas kylskåp. Att få träffa kungen och ta i hand och dessutom få denna utmärkelse var och är stort och åtråvärt för en mjölkbonde.


Min son är duktig på bandy, att fånga och stoppa motsåndarbollarna från att hamna i målet. Hans nyss gjorda säsong är helt fantastisk och det är med glädje jag upplever hans glädje för sporten och hans stora engagemang. Får man dessutom göra det han har fått vara med om - delta i bandy-VM i Finland (silver), komma till final med Smålandslaget (silver) och även en hedersam bronsplats i serien med sitt NIF U16 – då är det härligt att vara lirande 15-åring. Igår ägde den årliga bandyavslutningen rum på Brinell för samtliga bandylag i NIF’s regi. Där blev David tillsammans med sina lagkompisar Oskar Hulthammar och Hampus Blomqvist uppmärksammade för sina insatser i VM och fick en stoooor chokladask samt varsitt presentkort på Intersport. Mannen som delade ut priserna är varken landshövding eller kungen men väl självaste ordförande i NIF – Nils Karlsson. David lyste som en sol när han kom hem och berättade – han var mycket mycket glad!!!


Intresse och aktiviteter och priser genom fyra generationer och under 60 år… Jag sitter febrilt och försöker komma på nåt pris som den 2:a generationen (läs = jag) fått för att jag gjort något…. Kommer inte på nåt.... Skulle väl vara den där boken jag fick när jag tog studenten 1989 och hade hyfsade betyg….. Dåvarande rektor på Brinell delade ut den och man fick gå fram till scenen i aulan…samma aula där David igår stod… Jo, jag fick ju en ”körnål” för att jag sjungit i kyrkokör i 10 år…. Å andra sidan är jag stolt dotter till pappa - att just JAG fick bli hans flicka. Å stolt mor till David. Att just jag fick bli mamma till honom!!



  

Landshövdingen och min farfar John 1956

  

Kungen och min pappa 1994

  

NIF's ordförande Nisse Karlsson med de duktiga bandyspelarna David, Hampus och Oskar 2016

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Torsdag 18 april 19:18


Aprilväder i min värld är BÅDE snö, hagel, regn, kyla OCH sol o värme. Inte BARA allt det första utom sol och värme. Nu är det 18 april och man har inte fått tillstymmelse till varmare vårväder. Otroligt tråkigt! Jag tittar längtansfullt ut mot vå...

Av Sofia - Onsdag 17 april 16:25

Igår var verkligen en sån där dag med många punkter i kalendern. Några möte på förmiddagen, lunch och möte igen. Sen vaccination mot Bältros på Apoteket som öppnade sin verksamhet för cirka en månad sedan. Min valda vårdcentral erbjöd inte ens detta ...

Av Sofia - Måndag 15 april 19:17


Den fruktansvärt hårda vinden, näst intill storm, är över. För denna gång. Sjön ligger nu spegelblan - nästan. Vackert! Tänker tillbaka på gårdagen och hur dumt det egentligen var att faktiskt åka till Torset. Att ge sig ut på vägarna. Så många träd ...

Av Sofia - Söndag 14 april 19:37

Idag hade jag tänkt att göra så mycket, vara duktig och städa bilen och påbörja städning av växthuset. Ville inte vara ute en minut extra i denna hårda vind eller full storm. Blev inget med ovan sysslor men man kan ju vara duktig inomhus. Aska ur bra...

Av Sofia - Lördag 13 april 22:23

Upp i ottan och for till Skillingaryd. Stella hade då redan åkt, till Brinell för att göra högskoleprovet. All lycka älskade unge. Distriktsstämma med Centerpartiet på Skillingehus och tacksam att jag fick åka med Ann-Cathrin och Leif Gunnar. Vi ...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards