Alla inlägg den 18 juni 2016

Av Sofia - 18 juni 2016 13:31

Vaknade till sommarregn! Välbehövligt regn. Är glad för mina bröders skull o alla andra bönder att det nu kom en rejäl rotblöta. Det behövs för kommande skördar. Att ha sovmorgon och inga måsten en lördag är en helt underbar känsla. Det enda som inte kändes bra var den polishelikopter som cirkulerade länge o väl över Nässjö - över Målen o Åkershäll. Vet inte vad det handlade om men ett är säkert. Poliser tar inte till en helikopter i första taget.... Det lär inte var vår katt Whiskey de letar efter. Vi har letat o knackat dörr utan resultat.

Planerna var att springa men det kändes inte så kul pga himlens gåvor o min fantasi i samband med polishelikopter - det finns inga gränser ska ni veta... Jag malde en bra stund på min inomhuscykel o lyssnade på Lars Winnerbäcks senaste släppta alster. Mycket bra! Som alltid! Skänkte även alla cyklister runt Vättern en tanke. Jag slapp regnet...

Såg en underbar film igår. A Royal affair med fenomenala Alicia Vikander som spelade danska drottningen Caroline i slutet av 1700-talet. Vilken tid de levde i. Hon "importerades" från England och blev bortgift med kung Kristian utan att ens att sett honom. Han försökte inte ens inte älska henne. Drottningen o den psykiskt sjuke kungens husläkare (Mads Mikkelsen) blev till slut kära och hon födde hans barn i allas tro om att det var kungens. Jag ska inte avslöja slutet för jag rekommenderar filmen varmt. Mycket härlig historia som beskriver att Danmark var ett föregångsland betr den s.k upplysningstiden.

En sista reflektion. Kungen kunde förlusta sig helt öppet på horhus utan att någon (förutom hans fru) höjde på ögonbrynet medan drottningen förvisades ut landet o skildes från sin son. Mycket har såklart hänt (i vissa länder) sedan dess men kommer vi kvinnor någonsin ifatt? Lagstiftningen betr våldtäkter är ett bevis på att vi har långt kvar till ett rättvist samhälle..

Ha en forsatt fin lördag! Har ni inget för er i regnet. Se en bra film!!

Se den!!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9 10 11 12
13 14
15
16 17 18 19
20 21
22
23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards