Direktlänk till inlägg 3 augusti 2016

Beundran

Av Sofia - 3 augusti 2016 18:42

Idag ska jag skriva lite om träning igen. Det kan bli tjatigt, jag vet, men det ligger mig varmt om hjärtat, som ni vet. Jag börjar med gårdagens och dagens roliga och svettiga händelser. Igår när vi kommit hem från några dagars minisemester tog Jonas och jag en liten kortare cykeltur. Kort...det beror ju på vem du frågar - allt är relativt men för mig är en tur på 4--5 mil lagom om jag tycker det ska ge något. Rundan Fredriksdal - Lunnestorp - Nässjö är drygt två mil men lite är bättre än inget som bekant. Lägg till väldigt mycket vind så blir det ändå lite bra flås. Något som oxå är värt att omnämnas är att jag har en hyfsat bra cykel. Rullar lätt, 27 växlar (jag använder två så vad jag skulle med så många till vet jag inte). Jonas har en "åka-till-affären-o-handla-cykel", dvs en cykel man tar sig från punkt A till B när mellanrummet därimellan är max 1 km. Han får träla när vi är ute och alla som har cyklat på en cykel utan växlar vet precis vad jag pratar om. Vi bytte cykel när vi kommit till Lunnestorp för att jag skulle få känna på hur det kändes..... Å det klart - i uppförsbackarna strax innan Nässjö och Alsberg fick man ta i för kung och fosterland för EN växel när det går mycket uppför är trögt.


Så kom vi till denna dagen. Jag ville springa (det var några dagar sedan) och då föreslog Jonas att han skulle cykla från Nässjö till Landsbro eftersom vi skulle vara där några dagar och jag skulle komma efter med bilen sedan. "Absolut, ta min cykel" sa jag. "Nej, jag tar min - det ger extra mycket träning" säger Jonas och det riktigt glittrar i de Karlssonska vinnarskalleögonen. Å han gjorde det. Jag sprang, förövrigt en helt underbar runda ut till Spexhult och vände, tog bilen till Landsbro och när jag kommer fram är han hemma och lever. Jag vet inte hur jag ska beskriva eller förklara cykling med den cykeln. Det skulle kunna vara som att springa ett marathon med Converse....eller köra Formel 1 med min Honda.....eller hoppa stavhopp med en reastake (om ni vet vad det är). Jag beundrar honom för dessa 4 mil med detta enväxlade exemplar. Jag hade aldrig gjort det kan jag säga.


För några timmar sedan blev Jonas ägare till en 24-växlad fin motionscykel. Intersport hade 30% på alla cyklar för tillfället. Hans syrra tipsade och det blev affär (det visste jag innan vi gick in i affärer) så den där cykelturen idag var jättebra! I morgon ska vi ta en tur om vädret tillåter. Allt väder tillåter väl iofs men att ge sig ut i regn - nej tack!


En annan person - kvinna - jag beundrar är min kusin Mia Karlsson. Hennes storasyster Eva-Lena som vi besökte i Mora för några dagar sedan nämnde att Mia skulle "springa Vasaloppet" nu i höst. Ultravasan 90 kallas detta. Alltså fatta!! 9  (NIO) mil!!! Jag som har i mina bästa löparstunder funderat på marathon (tanken varar dock inte så länge) och det är 4,2 mil. 9 mil är liksom mer än dubbelt. Ända sedan jag hörde det har jag tänkt på detta....det går liksom inte riktigt än. Det är långt!! Jag har absolut inga tvivel på att hon klarar det. Hon har gjort många tuffa och långa lopp runt Höga kusten där hon numera bor men ändå.... Tanken svindlar. Att kuta i 9 mil. Det är så ofattbart att bara vilja ge sig på detta. Jag tänkte på det idag när jag sprungit mina 14, 5 km.... Tänk om man skulle ha 7,5 mil kvar...... Hon var ju en gång i tiden en av Sveriges absolut bästa längdskidåkerskor och när hon la skidkarriären på hyllan har hon aldrig lagt av att träna. Å med den järnviljan kommer hon klara det galant. Det jag inte förstår är hur hon hinner träna (det är en av anledningarna till att mina marathonplaner falerar). Mia har jobb och dessutom ett eget företag och därtill mängder med uppdrag för olika organisationer och inte att förglömma tre fina töser...med alla sina aktiviteter..... Ja, jag beundrar!!! Stort lycka till Mia senare i höst!


Till kvällen tar vi det lugnt. Träning, handling, cykelköp, vattna-gravar, hälsa-på-nära...det har gått i ett. Soffan hägrar!


 

Visst gick det "hur bra som helst att cykla på en enväxlad från Nässjö till Landsbro" men nu kommer det bli ROLIGARE!!!!




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Onsdag 27 mars 19:24

Medborgarbudget - en värdefull demokratisk process. Ut på tur! Förmiddagen ägnades åt att besöka resultatet av medborgarbudget i våra kransorter. En demokratisk process där folket får rösta och bestämma vad som blir verklighet av pengarna. Så värdefu...

Av Sofia - Tisdag 26 mars 18:58

Igår kväll var det gruppmöte för vårt parti, Centerpartiet. Bra diskussioner och gott fika - tack Tommy, engagerade medlemmar och god stämning. Vad kan man mer önska tänker jag. Det är mycket som händer och det stundar ett EU-val eller EP-val som det...

Av Sofia - Lördag 23 mars 16:38

I går morse fick jag bevittna hur den sista elstolpen fick fot, eller hjul. Luftledningarna är nu borttagna här i vårt område och en traktor for iväg med den. Äntligen blev vi av med vår fula ledning som förstör våra utsiktskort. Det är verkligen ett...

Av Sofia - Fredag 22 mars 19:07

Samarbete och samverkan är ett ord som har genomsyrat arbetet i kommunen sedan jag tillträdde för cirka ett år sedan. Det har verkligen gjort oss alla mycket mer medvetna om fördelarna att samverka både när det gäller det på politiska planet och i ve...

Av Sofia - Onsdag 20 mars 20:43


Skön tystnad smeker mitt öra Endast vinden hörs och läker mina vintersår Snövit matta lurar mitt öga Jag ser vinter men känner vår Kylan biter i min kind och håller isen envist kvar Från klockan sex till sex ser jag sjö och horisont Marstid...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards