Alla inlägg under augusti 2016

Av Sofia - 22 augusti 2016 18:06

En sån där ljuvlig morgon... En morgon då promenad till jobbet känns som det enda självklara alternativet att ta sig dit. Naturligtvis tog jag vägen förbi Ingsbergssjön och det är vackert. Vyn, morgonluften, solen! Allt tar andan ur mig. Tog lite kort som så många gånger förr. Jag gillar ju staden Nässjö och en morgon som denna förstärks inställningen. Vi har så mycket att vara stolta över i vår stad.

Det har varit en bra dag. En klump i magen i går kväll och i natt förintades och byttes till omedelbar glädje när jag fick svaret av Henry hur första lektionen bild på gymnasieskolan hade varit. Jag fick tre st "japp" på frågan om det kändes bra, o läraren och klasskamraterna var bra. Då är de där igen. De där tårarna...mer regel än undantag och jag hoppas av hela mitt sköra hjärta att det kommer fortsätta kännas "japp, japp, japp". En dag i taget...

Jag fick också ett härligt samtal från en Centervän. Han ringde och uttryckte sin positiva inställning till min insändare i synnerhet (häromveckan) och mitt samhällsengagemang i allmänhet. Han förstod min kärlek till Nässjö (även om han är och verkar i grannstaden) när han själv sett sjön i morgonljuset. Tack!!! Det lever jag på en bra stund! Det är just det där med samhällsengamenag. När man vill så mycket men inte har energin eller den riktiga orken. Gör jag något vill jag göra det till 120% även om jag vet att good is enough.

Det är svårt att förklara men när hösten känns som att bestiga ett berg (läs vardagen) är det något som inte är som det ska. Barnens aktiviteter, läxor, jobb - allt som måste klaffa. Allt gör ju inte alltid det. En dag i taget! Idag lever jag förmiddagens samtal och "japp, japp, japp". Det är en bra början.

Ha en fin kväll!!

PS. Jag ska laga korv Stroganoff för ett kompani så barnen har mat npn dag framöver...

Nässjö i augusti i morgonsol

Av Sofia - 21 augusti 2016 13:51

Jag fick lön för mödan. Crèpsen som jag bjöd på i går blev uppskattade. När det tar nästan 2 h att steka är det ju skönt om det blir bra! Fyllning av köttfärs, lök, spenat o paprika samt en klick crème fraiche när man lägger ihop dem. Gratineras med hyfsat stark ost. Gott o enkelt förutom då att det tar tid att steka... Mamma hade gjort två underbara tårtor. Kladdkaka med tjusig garnityr o en Zuleikatårta. Sistnämnda varianten - har nästan glömt hur god den är (längesen jag åt). Krämen består av bara nyttigheter....smör, ägg, grädde. Socker ingår - inte så nyttigt men jag tror krämen skulle få en märklig smak utan denna ingrediens. Det bästa av allt är att det blev en bit över TILL MIG idag....

Kvällen rann iväg i en väldig fart som den brukar när man har trevligt. Kusinerna fattades samt Pelle o Monica. De celebrerade i Sävsjö o augusti är en svår månad att samla till kalas. Är det inte kräftskivor, är det musikevenemang a la stora mått i Sävsjö o Eksjö. Stella o David fick fina kläder, välbehövlig kosing o varsitt biokort - glädje!!

Söndag. Stillhet. Frukosten avnjöt jag ensam på altanen då en geting jagade in Stella. Jag har ägnat mig åt svampletning ett bra tag men hittade nada. David önskar sig kräftor...han är den ende av barnen som älskar dem som jag. Funderar på att köpa så han och jag kan mumsa ikväll efter hans första ispass för säsongen. Frågan är om jag är så snäll......å rik....?

Ha en forsatt fin söndag!!

Jonas, far o mor

Lotta, Alexander, Anders o Johanna

Johanna knäppte nån selfies oxå....

Jag o Jonas

Födelsedagsbarnen

David o Emma

Henry o Luka

Snygg byxdress fick Stella av Johanna o Alexander

Vi sjunger innan tårtorna skåras

Mums

Mer mums

En vacker, skön o stilla söndagsmorgon i augusti

Av Sofia - 20 augusti 2016 15:27

OS-silver i fotboll! Det är ett silver med guldsmak. Fenomenalt bra kämpat o vilka tjejer vi har i landslaget. Är stolt över att svensk och kvinna när man vaknar upp till nyheten! Nej jag har inte skrivit o kommenterat om alla medaljer vi har tagit men nattens silver var för mig en helt överlägsen prestation. Beundrar alla som tävlar o presterar på topp när det gäller. Pannbenet måste vara gjort av stål på simmerskan Sara o alla andra!!

Ett ännu större och varmare grattis till min kusin Mia Karlsson som idag genomfört Ultravasan 90. Alltså 90 i detta sammanhanget står för 90 km, dvs 9 mil.... Känn på den! Det är mer än starkt jobbat! Det är omänskligt bra!!! Har tänkt på dig hela dan sedan du startade. På den bild som din syster Eva-Lena tagit strax efter alla km ser du ju inte ens trött ut. Ikväll somnar du nog ovaggad!

Själv ligger jag nu i min säng o är lite smålycklig. Färdig med förberedelserna inför kvällens födelsedagskalas för Stella o David, har varit på tippen o slängt lite häckrense. Smånöjd! Det jag är mest glad över att dagens promenad kändes BRA!!!! Tänker inte skriva hur lång den blev, bara att rundan var helt smärtfri. Jag vet inte vad grabben på Smålands rygg-och Idrottsklinik gjorde med mig men uppenbarligen gjorde han nåt!!!

Ha en finfin kväll!!

Av Sofia - 18 augusti 2016 20:04

Nu har jag fått ?order? att vara still, ingen löpning eller för långa promenader. Proffset idag sa att jag hursomhelst skulle korta ned dem?. Att korta ned en 14 km runda till 13,5 är ju också att korta ned?nej, jag skojar. Jag ska lyda. Förmodligen har jag fått mig en rejäl sträckning i lårmuskeln och att då aldrig vila jämförde han med att ?pilla sönder en sårskorpa?. Pillar du hela tiden ? ingen läkning. Jag hoppas att den medsända rehabövning jag nu ska göra varje dag kommer att hjälpa och göra mig bra inkl. mer vila. Helt klart är att jag kommer att förlora den interna lilla steg-tävling som Jonas och jag har. Det suger?

Nyss hemkomna från IKEA. Har fått ett nytt kök uppritat. Mitt radhus är perfekt. Bra planlösning, läge, uteplatser, toalett?.det är bara köket som håller på att harverera. Att det är gammalt och slitet är en sak men lådorna kärvar, spisplattorna är slöa, ugnens varmluftsfunktion fungerar inte, förra kylen slutade att fungera (bytte till en begagnad) och frysen är lika gammal?. Blandaren är läge spruta fullt ös eller inget och dessutom är de nedre skåpen djupa och opraktiska?.. Ja, ni hör ju hur många argument det finns till att byta.

Hade med oss lite mått och simsalabim - genom ett suveränt ritprogram fick vi med oss ett hyfsat färdigt förslag på ett praktiskt och fräscht kök. Det ska inte vara något rollsroys utan bara väl fungerande och praktiskt. Det enda stora önskemålet är faktiskt en mycket tystgående diskmaskin. Den som finns nu diskar inte speciellt rent (kan ha och göra med att barnen tror man kans ställa in glasen som om små hjälpsamma tomtar sitter innanför luckan och diskar manuellt). Å så låter den. Sitter man i köket kan man knappt höra vad man tänker.

Vi får väl se hur det går med detta projektet. Hursomhelst kostar det inte skjortan att byta rubbet via IKEA. Mer som en hyfsat snygg T-shirt. Sedan får man ju vad man betalar för. Å andra sidan har jag hört att IKEA-luckorna tillverkas på samma fabrik som kvalitétsluckor av bättre märke, skillnaden är att de gör IKEAS grejer på natten och de andra på dan. Om det är sant vet jag dock inte.

God natt!!!


Kul att bygga kök!

Av Sofia - 17 augusti 2016 19:45

Nej, det blev inget rådjur fällt igår?..inte för oss. Dock hörde vi ljudet av andra skott långt långt borta så någon jägare var nog lycklig. Å jag var väl också lycklig trots att vi inte fick med oss en bock hem. Framförallt var väl rådjuren glada?. Det var en skön stund i skogen hursomhelst. Dessutom hann vi med den spännande avslutningen i fotbollsmatchen mellan Sverige och Brasilien. Såååå roligt att de svenska duktiga damerna gick vidare till final.

OS?ja. Vad irriterad och arg jag blir på den brasilianska publiken. Vad håller de på med? Buar åt idrottsmän och beter sig så illa. Än värre är att de buar när prisutdelningen sker. Det är verkligen inte sportsligt gjort. Usch o fy!

Dagens lunchpromenad runt Träslända var skön. Ännu skönare kan säkert dessa turer bli när jag efter morgondagens besök har varit och besökt en naprapat. Jag har ju naturligtvis varit inne o googlat på ischias?och dessa symptom är skrämmande lika mina besvär. Smärta som ilar från höft och ben och ända ned i vaden/foten samt domningar. Nu sitter jag ju inte så ofta på en pall i skogen någon längre tid men jag känner det även när jag kör bil, typ 4 mil. Ja, ja?det läker säkert. Min hjulning kan väl för 17 inte har orsakat att en kota kom i kläm och trycker på nerven?men man vet ju aldrig. Jag hörde ju tydligt något som knäckte...eller hände.

Häromdagen fick jag en karta ekologiska och mycket närproducerade ägg av min moder. Om jag befinner mig i Landsbro är de ännu mer närodlade än om jag tillagar dem i Nässjö. I kväll äter vi kokta goda ägg. Det ÄR skillnad i smak jämfört med de vanliga man köper på ICA eller Willys.

Ps. Hyllor i förrådet - check!!! Underbart är klart!!!

Hittade en liten lapp från Stella sedan i fredags när hon var med på jobbet... Åh vad det värmer!!

Av Sofia - 16 augusti 2016 19:10

Sitter i skogen. Vindstilla. Lugn. Ro. Jag har aldrig jagat i hela mitt liv??..så någon gång måste vara den första. Jagat och jagat? Sitter tyst och stilla bredvid Jonas i skogen för att se om någon råbock skulle få för sig att gå förbi just där vi sitter.

Vi ser inte så många djur förutom en o annan fågel o några getingar som var intresserad av våra smörgåsar. Kan ingenting om jakt, min pappa hade aldrig det intresset och även om han hade haft det är jag osäker på om han dragit med mig till skogen. Det är hur som helst väldigt rofyllt att sitta still på en stubbe (eller ryggsäckpall som det i själva verket var). Synd bara att mitt högerben domnar lite....

Jag avnjuter ju mest naturen med mer eller mindre fart (promenader eller löpning) men det är riktigt trevligt att ?bara vara där? också. Kaffet och ostsmörgåsarna smakar superbt ? för det har jag hört att man ska ha i matsäcken just när man jagar. Försöker att äta så lugnt och stilla som möjligt för råbockarna hör och känner på långt avstånd att man rör sig (har jag fått förstå).

Var sugen på att cykla ut till Landsbro även idag men då försvinner ju snabbt två timmar och vi hade blivit väldigt sena till skogen. Dessutom blir det då ovillkorligen ca två timmars cykling i morgon bitti och jag vågar inte chansa på hyfsat väder. Vatten är som bekant inget farligt men att bli dyngsur tidigt tidigt vill jag inte?

Ha en fin kväll!!

PS. Återkommer om det blir ngn rådjurssadel på tallriken framöver...

Fick låna jaktjacka....

Av Sofia - 15 augusti 2016 17:20

Idag har prinsessorna namnsdag. Kronprinsessan Estelle och så naturligtvis min egen lilla Prinsessa Stella. Min stjärna som just det namnet betyder. Hon betyder, som alla mina barn, otroligt mycket för mig och lyser upp mina dagar precis som en stjärna. Både de dagar hon är hos mig och de dagar hon inte är det. Stort grattis Stella på namnsdagen. Snart fyller du dessutom år vilket jag vet att du ser fram emot något enormt. 12 år!!! Tiden rinner iväg och vi med den! Otäckt med vilken hastighet livet går fram.

Jag har blivit bättre på att njuta av stunden och det som är nu men jag får träna hårt. Att finna glädjen i en vanlig måndag är en stor gåva och självklart är det mycket lättare när solen skiner från blå himmel. Idag tog jag en liten omväg och gick runt fina Ingsbergssjön innan jag landande och avverkade mina jobbtimmar. Nu har nästan alla medarbetar kommit tillbaka från semestern och arbetstrycket ökar för varje dag. Det är mycket på gång, som alltid, på vår förvaltning. Snart börjar två nya elektriker och några dagar framöver ska vi ha intervjuer med några som sökt tjänsten som fastighetsförvaltare. Spännande och intressant att få sitta med på dessa samtal!

Denna eftermiddag får jag hyllor i mitt förråd. En present på min ofödelsedag!!! Det borras o grejas o jag ser fram emot att få upp hyllor så allt slipper stå på golvet o ta plats.

Här är nåra rader som skrevs för länge länge sedan men för mig alltid lika starka, sanna och framförallt aktuella!!


Lys upp min himmel i natt!!


Min egen stjärna, min Stella!
Du fanns inom bara mig
länge, länge

Du var min
Jag valde att ge dig liv
Ett självklart beslut
Men vad jag inte visste
var hur svårt det skulle bli
att dela dig med någon annan


För jag måste just dela
med mig av dig för att
du ska älska mig!

Du, lilla stjärna
Jag vill att du ska lysa
hos mig av din egen kraft och vilja


Nu är jag helt ensam
Lys upp min himmel
Med ditt milda sken
Så jag kan sova utan dig i natt!


Sigrid 05

Stella i "Frissebo"

Av Sofia - 14 augusti 2016 21:02

En fantastiskt härlig helg är till ända. Gårdagskvällens skaldjursbuffé på Bar & Ät var superb. Sååå gott!! Räkor, kräftor, havskräftor, krabba och en massa massa andra goa tillbehör. Å vi cyklade både dit o hem vilket faktiskt var friskt vågat o nästan allt vunnet. Vi skulle ta det lugnt, cykla i ett behagligt tempo men vad händer? Det går inte att cykla i ett lugnt tempo. Man trampar som om vildsvinen jagade efter o när vi kom fram till Johanna o Alexander för ett kort litet stopp var jag genomblöt - inte av regn för det slapp vi - men av svett. Vet inte vad som är bäst.... Att bli blöt inifrån och ut eller tvärtom...särskilt när vi lite fint klädda ska gå på restaurang.

Under hemfärden slapp vi regnet nästan hela vägen. Det var mörkt o det ska nog bytas batteri i cykellyset. Konstigt nog var järnvägsspåret (cykelvägen) var smalare på hemvägen än när vi cyklade till stan. Mycket märkligt. Tänk att rabarber kan ge den effekten...(rabarberdrink kan tilläggas).

Idag har vi letat svamp o fick äta både macka till lunch o som tillbehör till kvällen. Attan så gott. Idag hade vi dock inte sån tur med regnet. Oj, vilken blöt svampskog!! Dyngsura!!!! Två fikor har vi hunnit med oxå. Våra kära föräldrar fick var sitt besök!

Har som uppladdning inför ny vecka o jobb kollat de sista golfhålen i OS-finalrundan herrar. Grattis Stenson o Sverige till silver. Grymt spännande!!! Jösses vad de är duktiga. Omänskligt!!

Natti!!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards