Direktlänk till inlägg 19 oktober 2016

Flyg mitt hjärta, flyg

Av Sofia - 19 oktober 2016 22:21

Föräldramöte Norråsa. Alla vi föräldrar sitter där i "publiken" o lyssnar. Vi har en sak gemensamt. Vi har antingen en flicka eller pojke i nionde klass. På väg ut i livet. Ska lära sig flyga....eller åtminstone på ett snyggt sätt hoppa ut från boet i den bemärkelsen att ta ansvar för sina handlingar och sköta sig. Trimmar man moppar och åker fast får man en prick i protokollet, som polisen sa. Straffmyndig! Inget kul att ha med sig i registret även om nog flera tycker att "det är väl inte så farligt, det har väl alla typ gjort...."

Polisen tyckte vi kunde känna oss trygga i vårt Nässjö men vi kanske skulle undvika Resecentrum o området kring Simhallens baksida på udda tider för polisen patrullerar inte alltid...de gör stickprov lite då och då.

Kuratorn hade nätsnack med några nior tillika kamratstödjare. En tjej skickar en lättklädd bild på sig själv en i syfte för att bli lite mer omtyckt eller populär hos en kille. En vecka senare blir hon kallad hora då bilden spridits på nätet till killens kompisar..... En kille som gör dito blir legend eller hjälte. Suck!!!! Som kuratorn sa: Jag gick i skolan på slutet av 60-talet men ingenting har förändrats. Frånsett att varken Instagram eller Snapchat fanns på den tiden. Ett rykte kan spridas med blixtens fart men är svårt att sudda bort... Kompistrycket är hårt o vad kan vi föräldrar göra mer än att tuta tuta tuta i våra tjejer att ni duger som ni är utan alla likes. Killen påtalade oxå vikten av att killar ska pratas med - att de inte ska se tjejer som ett objekt. Varm applåd där!!!

Jag pratade med David om mötet och tutade lite oxå!!!! För vi tänker väl alla lite så. Inte gör väl min son så... Å det är väl inte min flicka som skickar bilder eller blir trakasserad...?

Gymnasieval, nationella prov o meritpoäng fyllde resten av kvällen och tre Snapchatfrågor senare, från Stella om när jag kom hem, var mötet slut.

Dödstrött i sängen och jag undrar när jag själv ska börja flyga - på riktigt!!!! Föräldraansvaret är omänskligt stort ibland o just nu är det bara sömnen som kan få mig på landningsbanan.

Godnatt!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Söndag 17 mars 18:55

Igår kväll blev det inget Anne på Grönkulla, den underbara serie som vi följer på Netflix. Det var NHL-hockey och Jonas son Erik spelade med sitt Pittsburgh mot New York Rangers. Jag virkade mig in i andra perioden men gick och la mig kl halv tio. Or...

Av Sofia - Lördag 16 mars 17:43

En blank lördag, en ledig lördag. Vad gör vi helst då? Packar ryggsäcken med fika och ger oss ut. Vi var sugna på att gå runt Spexhultasjön och trots lite vanskligt väder gav vi oss iväg. Lite duggregn men ingen fara. Första kaffepausen tog vi efter ...

Av Sofia - Fredag 15 mars 19:19

Tiden går. Å tiden går fort. Alldeles för fort. 15 mars och nu vill man börja sakta ned kalendern. Men det var nyss fredag och nu är det fredag igen. En mastig vecka är till ända men den har varit otroligt bra. Resultatdialoger med Kultur- och Fritid...

Av Sofia - Onsdag 13 mars 19:46

Vaknade till ett vitt snötäcke. Bakslag faktum. Men det vita försvann tack och lov fort och innan jag tog bilen insöp jag vårluft. Det var mjukt ute. Helt underbart. Som jag har längtat efter denna våren. Det blir värre och värre för varje år. Vinter...

Av Sofia - Tisdag 12 mars 17:45

Idag har vi haft omvärldsdag. Många var vi vilket är kul. Samtliga ledamöter i kommunfullmäktige, nämndledamöter, VD för kommunala bolag, förvaltningschefer och avdelningschefer etc var inbjudna och vi samlades i Pigalle. Omvärldsdagen innebär my...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24 25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards