Alla inlägg den 18 januari 2017

Av Sofia - 18 januari 2017 18:28

Idag har Hildur namnsdag. Ett vackert namn. Min farmor hette Hildur. Den enda av mina mor- och farföräldrar jag faktiskt har riktigt bra minnen av. Som minst i kusinskaran var jag bara 6 år när farfar John dog så han minns jag inte så starkt. Min mormor Sigrid och morfar Martin dog tyvärr långt innan jag föddes så dem har jag inga minnen av - mer än det mor har berättat och det hon har visat på kort.


Farmor var en stark kvinna. I dubbel bermärkelse. Hon var dubbelarbetande (som ju många kvinnar var och ÄR). Alltså jobbade "ute" på gården och samtidigt hade alla i maten. Dessutom ystade hon ost och sålde till dem som ville. Minns hur det luktade i deras hem i Torset på ovanvåningen där hon hade dem. Inte så gott och när jag var liten uppskattade jag verkligen inte hemystad ost. Numera känns det som en delikatess och smakar ju så gott. 1990 renoverade pappa huset i Torset och under tiden bodde farmor hemma i Sandsjö. Då lärde jag känna henne ännu bättre. Det var sista året jag själv bodde hemma och hon lärde mig bl. a att göra bruna bönor från grunden. Jag kan erkänna att jag som 19-åring också kunde vara lite irriterad på henne . När hon bakade kakor skulle hon alltid öppna ugnsluckan och glutta in - så klart att hon gjorde det. Hennes ugn i Torset hade ju ingen lucka med glas så förr gluttade hon för att se om de började bli färdiga. Även om närminnet svek henne då och då hade hon stenkoll på vad som hände förr. Jag bad henne berätta om när hon var ung från tiden i Skepperstad (där hon kom ifrån) och det var alltid lika roligt att höra på.


Hon dog 1997 - 93 år gammal och hennes fina drag och hållning behöll hon i det sista. Ett långt liv fick hon och jag hoppas att jag får åldras på samma sätt. Verkligen! Det enda av mina barn som träffat Hildur är Johanna, minns att hon fick sitta i korgen på hennes rullator när hon levde sina sista fina år på Ringgården. En fin lägenhet. Jag har hennes köksbord + stolar från den tiden och brännmärket från ett värmeljus finns kvar, numera döljs det av en duk. Farmor och farfar fick tre fina söner. Bara en av dem lever idag, min pappa. Kusinerna som finns, Bosse "Mackan", Rolf, Eva-Lena och Mia - vi har en fin kontakt. Både IRL och på Facebook. Det är härligt!!


Dagen har varit hur bra som helst. Ibland bara flyyyyyter det på, så bra. En lunch med Susanne hemma hos mig var ett härligt avbrott på arbetsdagen. Hon jobbade hos kund i Nässjö och jag fick visa henne mitt nya kök. Stort grattis till hennes P-A som oxå fyller idag!!


Ha en fin dag!



Varsågod - en sång helt dedikerad till Jonas. En av hans älsklingssånger ville han att jag skulle lära mig och sjunga/spela in. Naturligtvis gjorde jag det!! Hästjazz när den är som absolut bäst!!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24 25 26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards