Alla inlägg den 24 januari 2017

Av Sofia - 24 januari 2017 18:41

Idag var jag ledig från jobbet. Vi tog farväl av min kära moster Maggan. Ett sista möte i Vallsjö kyrka. Denna fina och sagolika byggnad som hon var så engagerad i. Utseendet av kyrkan får mig att tänka på Disney'slotten där Askungen och Törnrosa befann sig i. Å nu finns det ytterligare en prinsessa i himlen. Margareta Holm. Begravningen var vacker, fridfull och fin. Kören sjöng så fint den vackra sången "Förklädd Gud" vilket också var så otroligt passande då Maggan sjöng i Sävsjö kyrkokör i över 30 år. Per Fürst Nilsén sjöng "Håll mitt hjärta" och "Som en bro över mörka vatten". Fantastisk sång! Vilken röst!


Det är svårt att gå på en bravning är att se alla närmaste så ledsna. Ansträngande under timmarna det pågår, tårarna rinner i ett. Huvudvärken kom som ett brev på posten. Trots all sorg så finns det något ljust med en begravning - minnet lever vidare och de är mycket ljusa och väldigt många av den person det gällde idag. Förutom mina föräldrar och min bror Pelle fanns det många kusiner som kom till dagen och det är så härligt skönt att träffa dem. Den värsta känslan är att stå framför kistan och se allt så definitivt slut. Livet tar ju slut - för alla - det vet vi. Jag kan inte ens tänka tanken att stå där i framtiden när det gäller andra personer.....


Minnesstunden var ljus och fin, vi var på Ljunga Park. Det är inte mer än fyra månaders vi var där och firade att Maggan fyllt 80 år. Det kändes märkligt sorgligt. Jag ville så gärna läsa min dikt som jag skrev i samband med hennes bortgång men jag gjorde inte det. Jag klarade helt enkelt inte av det. Jag övade en gång innan jag for i morse men tårarna stoppade rösten från ljud. Jag gav raderna till morbror Gösta så får han läsa dem i lugn och ro.


Dagen började alltså med sovmorgon - bra och därefter blev jag brottsling - mindre bra. Jag åkte in i en poliskontroll i Nyholm utanför Bodafors och de kollade fart, körkort och nykterhet. Just farten klarade jag inte riktigt...63 km istället för 50 vilket jag inte egentligen är jätttttttttefort men enligt polisens sätt att se på brottet i förhållande till straff blev det vääääääldigt dyrt. Två och ett halvt lakan. Satt som en fin utgift så här i januaritider. Jag kan inte skylla på någon, bara på mig själv. Jag är extremt tacksam att jag inte körde fortare. Det är lika många hus i Norra Sandsjö och utmed vägen i Rödja o här får man köra i 70 så att det är 50 just här kan kankse möjligen diskueras. Så är det och jag blir fattig! En nyttig läxa!!!


Ha en fin kväll! Å var rädda om varandra - livet är skört!


 

En sån fin kyrka. "Ding-dongen" som Johanna sa när hon var liten.


Jag sparade alltid dina fina kort


Jag sjöng på din stora fina fest - den sista sången

Du bjöd mig och jag fick vara gäst – den sista gången

Det gick så fort – det kändes så nyss jag såg dig

Ingen förstod hur det egentligen var med dig


Vad hjälper det att ett liv är långt

när ett liv tar slut?

En moster, en farmor, en mormor, en syster, en svägerska, en mor

En konstnärssjäl som har fått frid - i himlens entré står nu dina skor


Du samlade alla omkring dig

en fin septemberlördag

Solen sken – inte ett moln på himlen

Denna vackra septemberdag


Min hög av post vid jul förgylldes alltid av dina kort

Jag sparade alltid dom – de var gjorda av dig och speciella, en alldeles egen sort

Du orkade inte kämpa mot det onda i din kropp

Jag undrade, när jag fick veta, om det verkligen fanns något hopp


”Tidevarv komma, tidevarv försvinna – släkten följa släktens gång”

Just nu känns inte orden som en tröst i denna sång

Minnet av dig, alltid med ett leende och nära till skratt

ger mig styrka att vara tacksam för varje dag vi är friska – och varje natt  


Sigrid jan 2017

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24 25 26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards