Alla inlägg den 10 april 2017

Av Sofia - 10 april 2017 20:16

Lika sorgligt bedrövligt som fredagens fruktansvärda dåd kändes, lika mycket värme, kärlek och hoppfullhet kände jag när jag ser bilder från ett Sergels torg som är osannolikt befolkat. Jag blir stolt och fylls med glädje när så många människor går ut och, som någon sa, pekar finger åt terrorismen. Så oerhört tragiskt de som dog och de som blev skadade men det kunde varit mycket värre och tankarna går till Nice förra sommaren. I kölvattnet av fredagens attentat mot vårt fria land, mot vårt folks sätt att vara växte något ännu starkare ur det här. Å det är så skönt!


I morse lyssnade jag på radion och hörde hur generösa människor varit, öppnat sina hem, erbjudit skjuts och hjälpt till på diverse sätt. Det är så ögonen tåras. Till och med Stefan Löfven (som kanske inte är den mest karasmatiske ledare jag vet) fick mina ögon att bli blanka när jag lyssnade på hans ord. Han har också fått beröm för sina insatser under dessa krisdagar och med all rätt. I en kris går politiska färger upp i en och samma nyans - sammanhållning - inte splittring!


I morse när jag kom till jobbet hade ALLA fått ett mejl av vår kommundirektör. Att med tanke på vad som hänt skulle vi gemensamt sluta upp tillsammans med övriga Sverige och hedra med en tyst minut klockan 12.00 Så gjorde vi - jag satt vid Aftonbladet och såg kungafamiljen, partiledare och andra stå tysta. Å som någon vid fikat sa: Det dessa människor upplevde i fredags på Drottingsgatan - sådant upplever många många människor varje dag i t.ex Syrien. Å självklart ska vi hjälpa dem som flyr undan detta. Det borde vara självklart för alla. Såg ett plakat som två muslimska tjejer hade i folkhavet under söndagens manifestation. "Vår religion är kärlek - inte terroism" eller nåt liknande. Å det är ju så sant. Att vara muslim är inte detsamma som att vara terrorist! Å många deklararerar att all religion innebär krig och elände. Ingen Gud vill ha krig eller elände. Den Gud jag tror på vill bara gott. Även om mitt tvivel som emellanåt kan växa, gav mig en känsla av hopplöshet när sådant som i fredags hände. Varför? Det jag tror på vill inget ont. Sedan finns det onda krafter i vår värld - helt uppenbarligen och det är alltid människan som står för den. Det är människan som använder religionen för att sprida ondska och göra illdåd. Det är vad jag tror på och många med mig och låt oss få göra det! Det hjälper!


Kärleken segrar alltid och alla människor som kom till Sergels torg i går - det var ett underbart mänskligt tecken!!


Stockholm - pray - love!


 

En bild - värme och kärlek och faktiskt tro på mänskligheten!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6
7
8 9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards